CD-Rom tylko na 12V

Witam, (nie jestem zadnym elektronikiem - nawet amatorem, ale lutownice trzymac umiem)

chcialem zrobic sobie CD-Rom komputerowy do samochodu zgodnie ze schematem z CHIP'a :

ale nie moge dostac zastosowanych tam rezystorow 5-6 Om 10W

- chodzi o to ze w sklepach w Btdgoszczy nie maja 10W :-(( czy moge uzyc 5W, a moze inaczej to obejsc ??

pozdrawiam,

Reply to
Rafal

Możesz złożyć rezystor z kilku (np. 2 x 3 Ohm /5W w szeregu). Moc wydzielona na tym rezystorze (maksymalna teoretyczna) wynosi może nawet 9W. Skąd to wynika? Zasilanie to maks. 14.5V, minimum dla 7805 na wejście - przyjmijmy 7.5V. Zostaje 7V dla rezystora (oczywiście, najpierw CD-ROM musiałby potrzebować 7V/5 Ohm = 1.4A a tyle żaden nie pobiera). To są skrajne warunki. W praktyce prąd nie przekroczy 0.6A. Moc wytracona w rezystorze wtedy to nie więcej niż 2-3 W. Wniosek - można zastosować rezystor 5W.

Reply to
JoeBack

styknie przykrecic 317tki do obudowy cd, na boku, mialem tak i obudowa byla ciepla..nie goraca

Marcin Osiniak

Oprócz prztyoczonych pomysłów przez poprzednich rózmówców ja znam jeszcze jeden pomysł. Kiedyś potyrzebowałem rezystor o niskiej rezystancji a o dużej mocy i zrrobiłem go z kawałka druta od starej grzałki. Zmierz omomierzem jak długi powinien być taki drucik utnij taki kawałek a będzie on miał wytzrymałość wielokrotnie większą niż rezystor. Druga sprawa to estetyka tego rozwiązania i sposób przylutowania takiego drucika. Taki drut to chyba raczej można tylko spawać a nie lutować ;)

pozdrawiam

Reply to
wolb