Vraag: 230V -> 115V / 1kW terugregelen

G'dag,

Een kennis van me kwam een tijdje terug aanzetten met een in de VS gekocht hot-air-popcornmachientje (115V, 850W) in de vorm van een tekenfilmfiguur, met het verzoek om het ding om te bouwen, zodat 'ie het hier op 230V zou moeten doen.

Weet iemand een simpel en vooral *compact* dimmerblokje/schakelingetje dat dergelijke vermogens kan regelen? (Ik had in een onbezonnen moment eerst het foute idee geopperd om er gewoon een diode mee in serie te zetten - maar daarmee halveer je natuurlijk niet de effectieve spanning, maar alleen het vermogen - dus dat zal sowieso niet werken).

Het vervelende is dat het ding slechts een zeer beperkte binnenruimte heeft en bovendien heet wordt, dus het moet echt iets 'heavy duty' zijn. De maximale afmetingen kunnen iets van 2 x 3 x 3 cm bedragen. Ik heb zelf wel vermogensdimmers ontworpen, maar die zijn veel te groot.

Heeft iemand een idee? En nee, ik ga geen 1KVA verhuistrafo aan die figuur slijten :-)

Alvast mijn dank,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Op 28-5-2004, heeft Richard Rasker verondersteld :

Ehmmm... Gekke vraag... Hoe denk je de warmte te kunnen afvoeren, met een schakelingetje van

2x3x3 cm??????
--
Pasq
Reply to

Bijvoorbeeld een soort verliesarme dimmer, net zoals in (zware) boormachines zit. En er is desnoods nog wel zo'n 4 x 6 centimeter oppervlakte langs de buitenwand waar eventueel een (gebogen) koelplaatje ingepast kan worden. Zeg dat de regelaar zo'n 10 - 15 Watt mag verstoken, maar niet veel meer.

Ik zat zelf overigens te denken aan eerst een enkelfasige gelijkrichting, gevolgd door iets met een MOSFET die wat doet met de overgebleven halve fase (bijvoorbeeld door via een tweedeler alleen iedere tweede halve fase door te laten). Het probleem is dat de voor de eerste gelijkrichting benodigde diode nog steeds erg groot is. Ook wordt de boel dan al snel behoorlijk complex.

Op zich maakt het nauwelijks uit hoe de uitgangsspanning eruitziet - het gaat toch botweg om een 16-Ohms weerstand (verwarmingsspiraal) met ergens op het laatst een aftakking naar een 12V-motortje.

Dit soort dingen zal toch al wel eens opgelost zijn?

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Misschien een dom voorstel: Kun je die verwarmingsspiraal niet vervangen door een 60-65 ohms exemplaar? Dan kan je die zo op 230 aansluiten. (R = U²/P)

Anders maak je een blokje met een gelijkrichtersbrug (dat halveert de aangesloten wisselspanning toch hé?). Dat blokje kun je aan de ene kant voorzien van een stekker (wijfje) zoals om je PC aan te sluiten (je kan dan ook zo'n kabel gebruiken), en aan de andere kant zet je er een Amerikaans wijfje op.

mijn ideeen ... misschien bruikbaar, wellicht niet ...

Nog een vraag mijnentwege: bestaan er componenten die de stroom beperken tot x A (in dit voorbeeld 7.3A), en de overtollige spanning over zich nemen?

Phenix

Reply to
Phenix

Phenix formuleerde op zaterdag :

Het probleem is als je een weerstand in serie zet, het apparaat immer een gelijke belasting moet zijn... Want als de belasting veranderd (weerstand), veranderd ook de spanning en de stroom... Niet echt handig dus...

D'r is wel iets op te verzinnen.. Maar als je met halfgeleiders werkt, moet je een heleboel warmte afvoeren... Halfgeleiders hebben nl een rendement van +/- 40% Als je dus een apparaat van 850W wil bedienen met halfgeleiders, moet je zorgen dat je minimaal 850 x 60% = 510W aan warmte kwijt kan (dmv koelribben/geforceerde koelingen, ed)

--
Pasq
Reply to

Sorry, maar je zit allebei verkeerd ... Allereerst: de spiraal vervangen is geen optie, want het origineel is een compact geval van 16 Ohm, en een vergelijkbaar exemplaar van 64 Ohm wordt flink groter - en het hele spul zit in een toch al fragiele mica-construtie opgehangen, dus daar kan ik niets aan veranderen zonder ernstige concessies aan de veiligheid te doen.

En het tweede, over het regelen van vermogen met halfgeleiders: dat kan heel goed met zeer weinig verlies. Kijk bijvoorbeeld naar een gewone snoerdimmer, die zo'n 200 watt aan (halogeen)verlichting kan regelen in een klein plastic doosje, dat misschien een watt of twee, drie aan verlieswarmte kan afvoeren.

De truuk van een dimmer is dat je bij iedere fase van de lichtnetspanning de stroom in eerste instantie uitschakelt, en dan ineens helemaal inschakelt. Het schakelelement - meestal een halfgeleider met de naam triac - staat óf uit (met een al dan niet hoge spanning over zijn aansluitingen, maar er loopt geen stroom, dus is er ook geen vermogen), óf helemaal aan (waarbij er wel stroom doorheen loopt, maar weer nauwelijks spanning overheen staat - en dus wederom weinig vermogen in het ding wordt omgezet).

Het genoemde rendement van halfgeleiders slaat (wederom sorry voor mijn botheid) nergens op. Een halfgeleider kan prima worden gebruikt om regelingen met een zeer hoog rendement te maken. Het belangrijkste daarbij is echter dat je een dergelijke halfgeleider (transistor, MOSFET, whatever) zo gebruikt, dat het product van *gelijktijdige* spanning eroverheen en stroom erdoorheen zo laag mogelijk is. Dit komt er doorgaans op neer dat het ding dus helemaal open of helemaal dicht staat.

Met andere woorden: als een transistor helemaal opengestuurd is en

10 ampère uitstuurt, maar er staat slechts 0,5 volt overheen, heeft 'ie 5 watt te verduren. Ongeacht wat erachter hangt. Als 'ie dicht staat en desnoods 400 volt over zijn aansluitingen heeft staan, loopt er geen stroom doorheen, en wordt er al helemaal geen vermogen in het ding omgezet.

Alleen op het moment dat je 'm open- of dichtzet, is het zaak om dit zo snel mogelijk te doen, want gedurende die tijd is er tegelijk sprake van zowel een stroom doorheen als een spanning overheen, en dan wordt er wel degelijk vermogen in ontwikkeld (nog afgezien van enkele subtielere effecten). Een triac in een dimmer staat dicht totdat je 'm 'ontsteekt', waarna hij gaat geleiden. Hij gaat pas weer dicht als de stroom erdoorheen nul is geworden.

Bij gewone (audio)versterkers worden de transistors overigens juist wel gedeeltelijk open en dicht gezet (ze schakelen niet alleen maar tussen helemaal open en helemaal dicht), en dan heb je wel te maken met rendement enzo - en dat rendement is in het beste geval dan ongeveer 70%. Maar dat is iets heel anders dan waar ik naar op zoek ben.

Sorry voor het wat lange verhaal, maar hopelijk is 't een beetje duidelijk zo :-)

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Neem er twee en zet ze in serie. Dan is alles ineens opgelost.

Reply to
J.v.Gelderen

exemplaar?

beperken tot

nemen?

Duidelijk en weer informatief, zo leren we nog eens wat!

Ik zit hier met de zon buiten naast een elektrische kachel die aan staat! Pfffff! Nee, ik had het echt niet koud, maar ik heb een soort dimmer met daarin een z.g. toerentalregelaar van Conrad, om te testen hoe warm dat dingetje wordt bij een wat grotere belasting, dus maar even de kachel via dat ding aangesloten. Bij zo'n 4 ampère blijft de temperatuur van de regelaar redelijk laag, de regelaar staat dan ergens halverwege. Misschien de oplossing die je zoekt? Het bestelnummer is: 183199-02, prijs 14,47 Euro, pag. 749 van de conrad gids 2004. (Ik maak liever geen reclame voor Werner C, maar als je ermee geholpen bent is dat toch weer mooi?)

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

[knipperdeknip]

Dank je :)

(Ik had zelf al wel bij Conrad gezocht, maar kennelijk niet goed genoeg)

Kijk aan, dat is nou precies wat ik zoek! Een compacte regelaar voor hoge vermogens (en nog kleiner dan wat ik eiste). Gelijk maar een besteld :-)

Alhoewel, als ik op de website kijk, is er nog wel een potmeter van 470kW nodig ... geen wonder dat de regelaar zo compact is (zou het gewoon een doorverbonden stukje draad zijn ? :-P).

Hoe dan ook, reuze bedankt voor de tip, groeten,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

470 kiloWatt? Dat wordt een flinke potmeter, ik ben benieuwd of die erin past ;-)
--
Maurice                                    mauricej (at) xs4all (dot) nl
Reply to

dimmerblokje/schakelingetje

moment

spanning,

binnenruimte

zijn.

groot.

Toen ik 2 jaar terug in de USA was, zag ik voor een paar dollar een apparaatje wat dit zou moeten doen, 1600 Watt zelfs!. Het wordt ook via internet aangeboden, zie bijvoorbeeld

Omdat ik graag wilde weten hoe zoiets kon voor zo weinig, heb ik er één aangeschaft.

Het bestaat uit niet meer dan een paar weerstanden, een instelpot , een condensator, een diac en een triac (BTA16/600B) op een stevig koelblokje. Een vast ingestelde dimmer dus.

Ik heb niet de illusie dat dit apparaatje voldoet aan enige (europese) norm qua veiligheid of EMC: de behuizing kan zonder gereedschap geopend worden, waarna spanningvoerende delen blootliggen. Op diverse punten is de lucht- en of kruipweg minder dan 3 mm. Verder ontbreekt elke vorm van ontstoring.

Het kan dus wel goedkoop en compact, maar niet volgens de regels.

Groeten,

Roland.

Reply to
Roland Bezemer

staat!

via

Misschien

Euro,

Werner

Ach, als je de tekst leest bij het onderdeel ga je vanzelf lachen/huilen* , waarschijnlijk vertaald door een Chinese Drs. in de filosofie die in de avonduren voor de firma onraad, sorry, dat maakt de spellingcontrole van Outlook ervan, wat probeert bij te verdienen;-) (* doorhalen wat niet van toepassing is)

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel
[...]

Gheh :-))

Hmm, ik moet zeggen dat de firma Conrad lang geleden wel erg beroerde vertalingen had. Daarna werd het plotseling stukken beter, zelfs uitstekend. De laatste tijd heb ik er niet meer zo op gelet.... Zijn de vertalingen nu weer zoveel slechter geworden?

Telcofann

Reply to
Telcofan

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

,

Dat valt tegenwoordig inderdaad wel mee, maar er blijft genoeg over om af en toe de wenkbrouwen op te trekken of in de lach te schieten.

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

"Roland Bezemer" schreef in bericht news:c9a0uo$p30$ snipped-for-privacy@news.cistron.nl...

Hello Roland , Kon je nu eens een schematje maken van de gebruikte onderdelen ,kon vrager (en ik),het nabouwen mét ev. ontstoring. Grtjs swa

Reply to
tjoeke

Heb inmiddels maar het Conrad-dingentje gekocht, en het lijkt sterk op een gewone triac, met een paar extra componenten in een blokje plastic gegoten - ik vermoed eigenlijk dat het gewoon gaat om een slecht ontstoorde dimmerschakeling. Als 'ie niet zo duur was, zou ik 'm slopen om eens te kijken wat erin zit ...

Maar goed, het ding werkt, en voor die 15 euro hoef ik geen toeren uit te halen om een zelfgebouwde schakeling veilig en compact te krijgen. Ik moet alleen nog even kijken of er nog een snubber o.i. nodig is - de belasting is vrijwel geheel ohms, dus ik verwacht geen ernstige RF-storing, maar waarschijnlijk is enige extra ontstoring toch wel nuttig.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Een poos geleden was er in Amsterdam nog zo'n echt scharrelzaakje waar allerlei onbenulligheden op elek en elektronisch gebied verkocht werden. Radio Lenssen heette dat tokootje. Ze grossierden daar in de ideale oplossing voor een zo nu en dan gebruikt gadgetje, genaamd de verhuistrafo;-))

De binnenstad van Amsterdam heeft namelijk tot nog niet zo heel lang geleden namelijk op deze lage spanning gezeten, toen dit eindelijk veranderde donderde de vraag naar deze gevallen drastisch in. Lenssen bestaat intussen niet meer, maar ik maak me sterk dat er niet bij een andere malle pietje in de rommelbak voor weinig een remedie voor je koppijn ligt;-))

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl... : On Wed, 02 Jun 2004 11:34:24 +0200, Richard Rasker wrote: : : [knip] : : > Heb inmiddels maar het Conrad-dingentje gekocht, en het lijkt sterk op : > een gewone triac, met een paar extra componenten in een blokje plastic : > gegoten - ik vermoed eigenlijk dat het gewoon gaat om een slecht : > ontstoorde dimmerschakeling. Als 'ie niet zo duur was, zou ik 'm : > slopen om eens te kijken wat erin zit ... : >

: > Maar goed, het ding werkt, en voor die 15 euro hoef ik geen toeren uit te : > halen om een zelfgebouwde schakeling veilig en compact te krijgen. Ik moet : > alleen nog even kijken of er nog een snubber o.i. nodig is - de belasting : > is vrijwel geheel ohms, dus ik verwacht geen ernstige RF-storing, maar : > waarschijnlijk is enige extra ontstoring toch wel nuttig. : : Mja, na enig experimenteren ben ik op een vervelend probleem gestuit met : die regelaar van Conrad: het ding lijkt bijzonder warmtegevoelig te zijn. : En verder produceert 'ie inderdaad een flinke hoeveelheid RF-troep. : : Wanneer ik die popcornmaker op 600W afregel, loopt dit in enkele minuten : op tot meer dan 1000 watt - en de stijging lijkt ook behoorlijk door te : zetten, ondanks dat er de grootst mogelijke koelplaat aan hangt, en : dat deze onder de ventilatormotor (dus in de koele luchtstroom) is : opgehangen. (Het apparaat zelf is oorspronkelijk ontworpen voor 800 watt) : Als ik 'm op 400 watt of minder start, blijft 'ie wel dat vermogen : leveren, en wordt de boel amper warm - maar dat geldt helaas ook voor de : cup waarin de popcorn moet. : : Kortom: ik ben terug bij af, want zoiets instabiels is volkomen : onbruikbaar :( Misschien dan toch maar zelf iets bedenken met een triac. : : In ieder geval dank voor de suggesties en het meedenken. : : Richard Rasker : : -- : Linetec Translation and Technology Services : :

:

Reply to
Doctor Barnard
[knip]

[...]

En de toerentalregelaar uit een oude stofzuiger? Die dingen slikken toch probleemloos 1000 watt, zonder al te warm te worden. Misschien is dat makkelijker dan zelf gaan ontwerpen? K

Reply to
Kelly De Koninck

Mja, nog maar eens even op zoek inderdaad - of heeft iemand nog zo'n ding liggen? Overigens vermoed ik dat in de Conrad-regelaar de diac verantwoordelijk is voor de ellende: de doorslagspanning van dit onderdeel is behoorlijk temperatuurafhankelijk - en als het ding dan samen met de toch best wel warm wordende triac in één huisje is gestopt, krijg je van die fijne wegloopeffecten.

In ieder geval dank voor de reactie :)