Re: TV normen

In Engeland is de norm voor zover ik weet PAL I UHF I.

> Nu is de vraag, als ik een video uit Engeland hier in België wil gaan > gebruiken, of bv een dvd recorder, gaat dat dan zonder meer ( met > uitzondering van de stekker die te worden verwisseld ) of zijn er

wezenlijke

verschillen die maken dat het aankopen van dergelijke zaken in de UK

beter

niet worden gedaan?

In Engeland zit het geluid op 6 MHz ten opzichte van de beelddraaggolf. Hier op het vaste land zit het geluid op 5.5 Mhz ten opzichte van de beelddraaggolf. Een Engelse video recorder zal daardoor zonder aanpassingen aan de tuner en modulator hier geen geluid via de antenne ingang kunnen ontvangen, en geen geluid kunnen weergeven via de antenne uitgang op een Belgisch TV toestel. Direct aansluiten via scart of audio/video aansluitingen zal waarschijnlijk wel werken.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

"Peter van Merkerk" schreef in bericht news:bk74gu$pfnfc$ snipped-for-privacy@ID-133164.news.uni-berlin.de...

Hallo Peter,

Bedankt voor de gerichte reactie. Toch nog even een bijkomend vraagje. De aanpassing om het toestel full operationeel te maken, zijn die ingrijpend, of heeft het te maken met her afregelen?

Denis

Reply to
Marco Polo

"Marco Polo" schreef in bericht news:5UF9b.22773$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

knip

Voor het full operationeel maken moeten een aantal onderdelen vervangen worden.

nl. Het mf-deel en de modulator. Als je dit qua kosten moet gaan doen kun je beter voor 89 euro een nieuwe videorecorder kopen.

Als je een manual heb kun je met een beetje geluk en kijk op hf-electronica zelf de aanpassingen maken en afregelen. Meestal een of twee filters in het mf vervangen en de audioafstemkringen opnieuw afregelen en in de modulator of afregelen en/of filter vervangen.

Als alternatief kun je de videorecorder enkel op ontvangst aanpassen en via de scartkabel naar de tv sturen. Dan heb je de modulator niet nodig!

Groeten Peter

eddumokweer

Klopt, daar zijn simpele convertors voor te krijgen (mF gedeelte)

. Een Engelse video recorder zal daardoor zonder

Dat klopt ook. (modulator is lastig aan te passen, maar mogelijk te vervangen door een "normale".

Ik denk dat er trouwens nog een probleem speelt, ik dacht namelijk dat ze in Engeland de VHF band niet gebruiken, en die zal dus ook niet op de video zitten.

Groeten,

Ben

Reply to
BenDeGek

wezenlijke

beter

Maarten,

Gij zijt nen toffe gast. Gij hebt me al menigmaal positieve berichten gestuurd. Jij was geregeld de zon in mijn leven. Waarom breekt gij met die tendens?

Denis

Reply to
Marco Polo

Omdat er in het verleden met een 405 lijnen systeem werd uitgezoenden: BBC 1 en ITV (3). Dat was op VHF, op de UHF werd op 625 lijnen (kleur) uitgezonden, een hele tijd dubbel. (Overigens kijk je bij breedbeelduitzendingen op een niet PAL plus toestel gewoon weer naar 400 lijnen, vooruitgang?) Ruud

Op

Reply to
Ruud Poeze

Afhankelijk van het merk en type video kan je de middenfrequentmodule vervangen door een andere, of misschien zelfs ombouwen. Zo weer beter nieuws? :)

Maarten A.E.Bakker

Da's idd beter. Allez, ge moogt terug mee spelen.

Maar, niet meer doen zelle.

Denis

Reply to
Marco Polo