Re: Problemen stroommeting

Hallo allemaal,

> ik heb een weird probleemke. > > Ik voel mij eigenlijk een bitteke beschaamd dak dees probleem > hem, maja, ik zal mij er over zetten.... > > Ik heb volgend materiaal: > -> een batterij van 4.5V > -> een lampje (3.8V nom. spanning) > -> een paar draadjes om alles te verbinden > -> 2 digitale multimeters, 1 analoge multimeter > > ==> Het batterijke is de bron en het lampeke is de verbruiker, dus > er moet een stroom vloeien..... > > Dit is dus wat er gebeurt: > > 1) lamp gekoppeld aan batterij --> lamp brandt > 2) lamp gekoppeld aan batterij en ik meet spanning met > achtereenvolgens de 3 meters --> okee, no problemo, lamp brandt en ik > ken de spanning 3) lamp gekoppeld aan batterij en achtereenvolgens de > 3 meters in serie geplaatst om de stroom te meten > -> analoge meter: ik kan de stroom uitlezen, lamp brandt > -> digitale meter 1 : stroom geeft 0 A aan, lamp is uit > -> digitale meter 2 : stroom geeft 0 A aan, lamp is uit > > Ik heb de digitale meters op het juiste bereik staan (!!), maar omdat > ik telkens 0A kreeg, > heb ik ieder bereik geprobeerd, gaande van 2mA tot 10A. > > Hoeveel de interne weerstand van die digitale meters is, da weet ik > niet, ma ik zou het toch > straf vinden dat die zo groot zou zijn dat er in mijn geval geen > stroom zou vloeien..... > > Weet iemand hier het antwoord op??? > > Dank bij voorbaat

De wet van Ohm liegt nooit.....dus zullen die digitale meters kaduk zijn (zekering ?) of verkeerd aangesloten...;) Manus.

Reply to
Manus

Zitten de draden van de digitale meters wel juist op de meter aangesloten ?

Vergeet niet ze terug te zetten als je weer een spanning gaat meten !

Heb je al eerder geprobeerd spanning te meten met de digitale meters als stroommeter geschakeld, vervang dan eerst de zekeringen in de meters.

Zijn deze niet aanwezig, dan zijn je meters waarschijnlijk overleden.

W.V.

Reply to
ir. W.J. Vogel

ik het idee dat de digitale meters niet goed aangesloten zit

vaak heb je 3 of 4 bussen bus 1 =zwart 0volt bus 2 =rood max volt bus 3 =groen of rood of blauw max Amp bus 4 = idem dito ----

kortom als je de stroom wil meten dan moet je de bus 1 e bus 3 gebruiken en de meter op stroombereik zetten

probeer maar kom wel goed

carlos

"Manus" schreef in bericht news:1057561670.38891@cache2...

Reply to
Carlos

Het zou al een stuk makkelijker worden als SVR eens aangaf om welke Dig.meters het gaat , op mijn Beckman 3020 zitten vier bussen , voor stroommeting moet ik Common en één van de witte bussen gebruiken , 2A of

10A. En uiteraard de juiste schaal kiezen. groet Manus.

Reply to
Manus

"SVR" schreef in bericht news:3f0953d1$0$298$ snipped-for-privacy@reader0.news.skynet.be...

aangekochte

dan vrees ik met de grote vreesde dat gij de meters hebben opgeblazen ik had het kunnen weten .....

altijd dat gezeur van meten is weten , maar als je het niet weet hoe je meet ...tja daar zit vaak het probleem bij de meeste in iedergeval .....

kijk als ik per definitie niet weet hoe hoog de stroom zal zijn , dan pak ik toch als het eerste het hoogste stroom bereik in dit geval 10 Amp .... mocht de uitlezing kleiner zijn dan het bereik dan pas lagere bereik kiezen ...logisch toch ....

het moraal van de meters als het een fatsoenlijke meterje is dat er een zekering inwendig van het meterje gesneuveld is dus meter open schroeven en kijk of de zekering heel is .... zo niet dan is de shuntweerstand geheid doorgebrand...

kortom effe inwendige onderzoek doen en je weet het

groetsels Carlos

PS : bij de meeste is in het lagere bereik gezekerd en bij duurdere meters ook de grote bereik

Reply to
Carlos

"Carlos" wrote in news:TddOa.247712$gs1.14227636 @amsnews03.chello.com:

Dat kan je gemakkelijk testen door heel eenvoudig een batterij (1,5 V) je stroommeter op mA bereik en een weerstand van 150 ohm in een kringetje te schakelen. Dat zou met Volt = Stroom * weerstand een stroom van 10 mA op moeten leveren. Heb je trouwens ook opgelet met de keuze tussen gelijkstroom en wisselstroom?

Succes! Ik hoop dat alles nog heel is.

Reply to
Gerard Engelage

"Gerard Engelage" schreef in bericht news:Xns93B18FEF3F0ADEngelage@195.121.6.67...

ik hoop het ook studentjes of aow,ers hebbe niet zoveel centen om te makken

laatst zag ik bij gamma, 3 metertjes halen gratis een vuilnis emmertje kadeau hahahahhaha het zal toch niet zo zijn he hahahahhaha

carlos

PS : let op !!! DC is gelijkstroom en AC is wisselstroom

Reply to
Carlos

Ik zou de analoge meter gebruiken om de weerstand van de digitale meters in stroomstand te meten. Die zou moeten varieren met het stroombereik. Er loopt bovendien een heel klein stroompje bij weerstandsmeting, dat zou je moeten kunnen zien op de digitale meter.

Mat Nieuwenhoven

Reply to
Mat Nieuwenhoven

Meter wel op DCA gezet?

Reply to
JP

Off-thread:

JP, Als ik naar de tijd van je bericht kijk, lijkt het wel of je computer op de oost-amerikaanse tijdzone staat ingesteld.

Mat Nieuwenhoven

Reply to
Mat Nieuwenhoven

JP, Als ik naar de tijd van je bericht kijk, lijkt het wel of je computer op de oost-amerikaanse tijdzone staat ingesteld.

Ha Ha Ha wat een onderbroeken lol. Niets te doen ofzo?

Reply to
JP