Oude (E)IDE kaarten...

Hallo, *

Ik mag af en toe wel eens stoeien met wat oudere hardware. En onlangs kwam ik er achter dat ik op het punt sta om mijn laatste computer met een EIDE bus af te danken. Wat doe ik nou met mijn oude IDE kaarten? Weggooien kan altijd nog, maar zijn er nog mainboards met EIDE interface te koop? Of is er een conversie van PCI o.d. (of USB voor mijn part) naar EIDE? Roept u maar ...

Reply to
joop g

Kaaten? Of bedoel je disks?

Zeker. Zelf even kijken bij de computerzaak om de hoek had je dat verteld. Ze zitten niet meer op *alle* moederborden, maar wel op de meerderheid. Verder zijn IDE-naar-USB adapters te hooi en te gras te vinden.

Volgende keer even kijken bij computerboer?

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to

Nee, ik bedoel echt kaarten. Netwerk, grafisch, een paar stuurkaarten, één zelfgesoldeerd kaartje met een Electuur schema, er zijn er zelfs bij die alleen op mijn oude XT passen, maar die leeft nog :-) Nog wel.

IDE disks zijn voorlopig nog geen probleem. Vroeg of laat wordt het vast wel alleen SATA, maar dat heeft nog even de tijd.

nou, ik heb geen computerboer "om de hoek", en alle computerboeren in de buurt verkopen alleen de nieuwste hardware, "dus" geen IDE (en uiteraard alleen met Windows 7 voorgeïnstalleerd, daar wil ik ook geen geld aan uitgeven). Ik zal wel eens gaan rondkijken, als het zo eenvoudig gaat, merk ik het allicht snel...

Mocht je nog suggesties hebben, bij voorkeur in de buurt van Arnhem, dan houd ik me aanbevolen. Maar die IDE-naar-USB adapters kan ik vast wel vinden, ik had niet verwacht dat die nog zouden bestaan.

Reply to
joop g

[...]

..en na enig googlen kom ik toch wel tot de conclusie dat dat toch alleen disk interfaces betreft... Ik bedoel echt kaarten. Dat heette toch IDE (8 bit) resp EIDE (16 bit)? Of ben ik nou in de war met de namen?

Reply to
joop g

Bedoel je niet ISA? Dat is een 'endangered species'.

--
Edward
Reply to

Kijk eens rond op de site :

Ghost

Reply to
Ghost

Auw! Natuurlijk bedoel ik dat! Sorry, ook aan Martijn. ISA was het... ik ben nooit goed geweest in namen. Ook niet toen ik nog jong was. En je hebt er zoveel, grrrr. Dus nogmaals, verbeterd... weet iemand een manier om oude ISA kaarten nog te kunnen inzetten? Een ISA-naar-USB converter zou natuurlijk ideaal zijn, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand zo iets zou willen leveren...

Reply to
joop g

Dat denk ik. De IDE interface is een 16 bits bus. Eigenlijk is het een ISA bus zonder de adreslijnen. Je had/hebt ISA en PCI IDE interface kaarten. Je bent niet de enige met dit soort legacy hardware; ik verwacht binnenkort ook een systeem binnen te krijgen waar alleen ISA sloten in zitten die niet te upgraden zijn.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Een industrieel moederboard, kost wat, maar.....

Reply to
Sjouke Burry

PC en XT's (8086/8088) hadden die korte 8bits slotjes daarna kwamen de lange 16bits slots in de AT (286) de en daarna EIDE wat weer sneller was. Er waren ook verloopkaarten IDE>EIDE waardoor de snellere E(nhanced)IDE harddisks bruikbaar waren op oudere systemen. Mijn ouwe XT had nog een MFM harddisk, IDE kwam pas later.

Maurits

Reply to
Maurits

Oké, daar was ikzelf inmiddels ook achter. Ik heb dus het omgekeerde probleem: ik heb ISA kaarten liggen, en mijn laatste ISA mainboard gaat binnenkort naar de recycling, tenzij...

En vraag me even niet naar het praktisch nut, ik ben gepensioneerd, dus met dat soort overwegingen hoef ik me niet meer bezig te houden. Weggooien vind ik zonde, zelfs al kan ik best inzien dat het nut van hergebruik ook beperkt is ;-)

En in ieder geval het soldeerwerk op dat interfacekaartje, heb ik zelf nog gedaan, dat moet toch blijven voortbestaan, niet?

Reply to
joop g

Ze kunnen altijd nog de metalen recyclen. Vooral goud. Kijk eens op Ebay wat een kilo oude processoren nog opbrengt!

En oude hardware heeft zeker nog nut. Sommige software is afhankelijk van stokoude insteekkaarten. Ik heb een paar maanden geleden nog een systeem ingericht omdat een stuk calibratiesoftware alleen wil communiceren via een specifieke XT insteekkaart (aankoop via Ebay). In een ander geval heb ik in een meetsysteem een P1 133MHz vervangen door een P1 200MHz-MMX overdrive (wederom aankoop via Ebay). Klinkt stom en snel is het nog steeds niet maar het meetsysteem vervangen door iets nieuwers kost meer dan 3 nieuwe PCs bij elkaar.

Aan de andere kant heb ik laatst wel mijn hele verzameling home-computers de deur uit gedaan (=een liefhebber blij gemaakt). Daar kon ik echt niets meer mee.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

"Nico Coesel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.kpnplanet.nl...

Je moet die ouwe DPI's de container in kieperen en eens wat nieuws kopen.

@Joop, PCI naar ISA omzetter $40

TakkeRakker

min. order 10 pc. ;-(

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Er zijn merken die een modern motherboard leveren met nog een ISA slot. Zoek op 'motherboards with ISA slot' . Maar goedkoop zal het wel niet zijn, volume is te laag.

Mat Nieuwenhoven

Reply to
Mat Nieuwenhoven

Ik herinner me geen Elektuur schema met zo'n IDE interface. Kun je nog nagaan in welk nummer dat stond? Staat er een nummer op de print?

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Nogmaals mijn excuses, het ging om een ISA kaartje. Ik had de namen weer eens door elkaar gehaald.

(toen ik nog studeerde had je een medewerker die Hubenet heette. Uiteraard zei ik Hunebed. En ik bedoelde het echt niet grappig).

Reply to
joop g

"TakkeRakker" schreef in bericht news:89182$4dd82169$3ec31994$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Er waren destijds chips te koop die de conversie van PCI naar ISA voor hun rekening namen. Een uitkomst voor ontwerpers die eenvoudige I/O kaarten wilden (blijven) maken maar daarvoor liever niet de hele PCI-interface zelf wilden her-uitvinden. Intussen is PCI ook al weer aan zijn zoveelste versie toe en ik weet niet of die chips nog te koop zijn, of er nieuwere zijn en in hoeverre ze compatible zijn. De hierboven aangeboden omzetters zouden met soortgelijke chip kunnen werken maar er zijn ook ontwerpen in "software" dat wil zeggen code die je in een programmable device kunt branden.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Het kan erger. Waar ik 20 jaar terug stage liep werkte iemand en die heette Boing. Dat MOEST uitgesproken worden als beu-ing.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Ik heb trouwens net in mijn rommelkist een kaartje ontdekt met twee EISA slots en een PCI-connector. Dat zou wel eens precies kunnen zijn wat ik zoek :-)

Reply to
joop g