Medion Monitor vraag

Heren,

Ik heb een Medion monitor 19" type MD1998Lj Het beeld staat niet meer stil en beweegt schokkerig naar rechts om daarna weer een poosje stil te staan. Weet iemand van jullie wat daar aan defect kan zijn? alle hulp is welkom. Schema en of advies waar ik eens naar zou kunnen kijken zijn van harte welkom.

groet,

Reply to
Deacon

Ik denk een losse soldeerverbinding ergens in de horizontale afbuiging.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

"Deacon" schreef in bericht news:e22oh4$ll3$ snipped-for-privacy@news6.zwoll.ov.home.nl...

Medion wordt zover ik weet alleen door de ALDI verkocht. Mijn ervaring is dat ze na de garantieperiode niets meer doen. Geen schema, geen onderdelen en geen reparatie. Ik had een monitor met een uitgebrande lijntransformator en kreeg simpelweg het advies maar een nieuwe monitor te kopen. Dat heb ik ook wel gedaan maar geen Medion.

Te oordelen naar je beschrijving van de storing zit er ook bij bij jouw monitor iets los in de lijnafbuiging. Een gammel onderdeel of een losse soldeerverbinding. Zorgvuldige visuele inspectie is het eerste stap. Gebobbelde of verkleurde onderdelen zijn op zijn minst verdacht. Als je een oscilloscoop hebt (en er mee om kunt gaan), kun je kijken waar het stuursignaal verandert als de storing optreedt. Als je pech hebt, sputtert de lijntrafo ergens als voorbereiding op de definitieve overgave. De kans dat je daarvoor een vervanger vindt schat ik ergens tussen nul en nihil.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Troost je met de gedachte dat je tegenwoordig voor een paar tientjes hele mooie 2e-hands 21" CRT schermen kunt kopen.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
Reply to
Nico Coesel

Een gelukje bij een ongeluk is dat Medion zijn monitoren niet zelf maakt, en er dus wel eens wat via de echte fabrikant te achterhalen is.

Vanwege de stralingsnormen is de monitor zo afgeschermd dat je zielfs niet aan de onderkant bij de print kunt komen. Je moet zowat de hele monitor aan alle kanten losschroeven. De print is in een afgeschermde bak geplaatst waar je alleen bij kunt als je 'm zo'n beetje helemaal uit elkaar hebt genomen. Weet niet of dat de moeite waard is. En te bedenken dat ik dan nog niet precies weet waar de fout zit.

schreef >> Medion wordt zover ik weet alleen door de ALDI verkocht. Mijn ervaring is

Reply to
Deacon

"Deacon" schreef in bericht news:e256bv$asa$ snipped-for-privacy@news1.zwoll.ov.home.nl...

aan

waar

Klinkt bekend, ik had ook zo'n Medion binnengekregen met een los kontakt bij de net schakelaar. Ik ben ongeveer anderhalf uur aan het schroeven geweest voor welgeteld 1 losse soldeer verbinding.

Om het ding te kunnen testen, moet hij natuurlijk weer helamaal in elkaar.........

Ben

Reply to
BenDeGek

"Deacon" schreef in bericht news:e256bv$asa$ snipped-for-privacy@news1.zwoll.ov.home.nl...

Nou dat is niet alleen bij Medion ook vele andere merken doen dat die "ingeblikte" elektronica. Er zit eigenlijk een 2e blikken behuizing onder de kunststoffen buitenkant. Wel lastig!!, lang leve de weggooimaatschappij!! :-o( Groetjes A.Stolwijk

Reply to
A.Stolwijk

"A.Stolwijk" schreef in bericht news:44467b91$0$12732$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

niet

:-o(

Elk nadeel hep zijn voordeel... Voor die tijd van die blikplaten waren monitors notoire (radio)stoorbronnen. Dat is erg verbeterd. Begrijp niet dat dat er niet nagedacht is over het servicen van die apparaten Inderdaad ben je veel tijd kwijt met het losschroeven van al dat blik.

MRe

(in bezit van een IIYama grootbeeldmonitor waarvan de ingwanden ook met een forse hoeveelheid beschermblik aan het gezicht worden onttrokken.)

Reply to
MRe

Deacon a écrit/wrote/schreef le/on/op 19/04/2006 H. Emma ;

Ik ben de gelukkige bezitter van de zelfde monitor maar de versie 17"".

1 maand geleden heb ik die open gehad omdat mijn beeldbreedte regelmatig breder en smaller werd en telkens hoorde ik een klik, dus een relais die aan en uit schakelde. Omdat ik dat toch wou vinden heb ik de kas opengevezen en de chassis uitgetrokken. Er is inderdaad een afschermplaat over geklikt, gemakkelijk los te trekken en dan de draadjes lossolderen en je kan die helemaal wegtrekken. Chassis kan dan omgedraaid worden en er valt zeer gemakkelijk aan te werken.

Deze fout was te wijten aan het loskomen van een héél dun spoeltje, in het midden ongeveer, een beetje hoger dan de hoogspanningstransformator. Ik kon het enkel zien na het gebruik van een vergrooglas.

Nakijken voor andere losse solderingen is natuurlijk aanbevolen. Simpele klus voor geroutineerde technieker.

Het terugineensteken valt ook mee :-)

Succes!

--
Alain Beguin www.alain-beguin.be (e-mail is there)
MesNews on Linux (Ubuntu 5.10) & VMplayer

Hij doet het weer!!!!!!!!!!!!! Na 'm eenmaal helemaal uit elkaar te hebben genomen heb ik ood de print uit de bak geschroefd. Toen lon ik er aan de onderzijde (soldeerzijde ) goed bij. Kon met de loep geen slechte soldeervernonding, ook niet bij de hoogspanning vinden. Heb toch maar even diverse zwaardere verbindingen opnieuw gesoldeerd. Toen alles weer in elkaar want tussendoor testen gaat niet. Het resultaat loonde want hij is staat weer doodstil als voorheen.

groet,

"Alain Beguin" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@usenet4all.org...

Reply to
Deacon

"Deacon" schreef in bericht news:e2arr6$vqi$ snipped-for-privacy@news6.zwoll.ov.home.nl...

Gefeliciteerd. Nu nog even je toetsenbord repareren!

AG.

Reply to
AG