Laptop computer moederbord.

Hoi,

Ik heb een Sony PCG-GRX316SP laptop uit 2002. Dit is vanzelfsprekend een achterhaalde laptop, maar wil hem graag gerepareerd hebben. Sony Inc. kan dit natuurlijk, maar gooit er een nieuw moederbord in. Voor een hobbyist is dit, afgezien van de prijs (ca. 600 euro), natuurlijk een brug te ver, want waarschijnlijk slechts een klein foutje ( laptop startte niet meer op na een verzoek van het OS).

Wie kan zoiets repareren (op component niveau)?

Dank.

P.S. Bij 3 boeren geweest die pretenties hadden, maar de laptop slechts slechter terug brachten. (Missende schroefjes, verknoeide flatbandkabels etc. )

Reply to
Funprice

"Funprice" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Boeren zijn agrariërs. Zij hebben verstand van koeien, gras, aardappelen e.d. Als zij met een laptop aan de gang gaan is het maar de vraag of een elektronicus het ooit nog goed kan krijgen.

Hans

Reply to
J.T. van Es

Als de flatbandkabels verknoeid zijn dat vrees ik het ergste. Ik heb vroeger weleens laptops gerepareerd, maar ik denk dat je dan ook op flinke kosten gaat uitkomen.

Kun je er niet een paar op Ebay kopen? Misschien zit er 1 goede tussen of kun je van een aantal slechte 1 goede maken. Of zet een 'tekoop gevraagd' advertentie op Marktplaats.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

De eerste vraag is of het een hradware of een software probleem is. Heb je geprobeerd in de bios setup te komen? Kun je booten van een cd/dvd? ja, probeer dan eens een linux bootable probeer CD.

Reply to
tuinkabouter

Enig idee of een gevestigde electronicus (of zelfs een hobby electronicus) kan werken aan iets dermate complex en mogelijk slecht gedocumenteerds?

Reply to
Funprice

Inderdaad lijkt ook mij dat dit tot gevolg-schade kan leiden, vandaar dat ik de term 'boeren' gebruikte. De flinke kosten bestaan dan uit het onvermijdelijk vervangen van het gehele moderbord, doordat vervanging op component niveau ondoenlijk is?

Zelf een moederbord op de kop tikken is inderdaad een optie, maar zie hier behoorlijk tegenop (geen aanbod).

Reply to
Funprice

Het is een hardware probleem, zoveel is duidelijk geworden.

Ben dus echt opzoek naar iemand die zoiets complex als een laptop moederbord kan aanpakken op component niveau. Maar het lijkt voorbehouden aan de fabrikant gegeven o.a. de complexiteit?

Reply to
Funprice

Tot nu toe geef je niet veel details over het probleem. Vertel eens wat het wel en niet doet. Hoe weet je bv. dat het beeldscherm nog goed is? Als dat ook defect is dan is het enige antwoord PC vervangen.

--
pim.
Reply to

Details kan ik niet geven, anders dan dat duidelijk is geworden dat het een (electronisch) probleem is op het moederbord.

Dit doordat de voedingsadapter goed is, maar aanzetten van de laptop niets anders oplevert dan aanspreken van de harde schijf (als goed getest). Beeldscherm speelt m.i. hierin geen rol.

Reply to
Funprice

Als je wilt dat iets wat je koopt later nog gerepareerd kan worden zonder exorbitante kosten en eindeloos gepuzzel, dan moet je beginnen met nooit iets van Sony te kopen.

Ik denk dat je eerst een goede diagnose van een expert nodig hebt. Het kan iets simpels zijn als een BIOS dat gereset moet worden. Ik had een tijdje terug ook zoiets met mijn PC. Het moederbord leek compleet dood. Na het resetten van de CMOS parameters werkte de PC weer als vanouds!

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

"Beeldscherm speelt m.i. hierin geen rol." Waar baseer je dat op ?? Ghost

Reply to
Ghost

Heb er even aan gedacht dat het iets met het BIOS zou kunnen zijn, heb het batterijtje even vervangen, dat hielp niet.

Reply to
Funprice

Zo maar een idee. Een pc lijkt me in principe te kunnen werken zonder beeldscherm aangesloten. M'n desktops kunnen het in ieder geval.

Reply to
Funprice

Hoe zie je dan dat ze werken?

Hans

Reply to
J.T. van Es

Remote Desktop Connection b.v. Maar dit gaat off-topic.

Reply to
Funprice