Infrarood

Hallo,

Mijn autoafstandsbediening werkt met infrarood (Als hij het doet), nu begon hij dus steeds meer te weigeren en doet het nu helemaal niet meer. Batterijen zijn goed die heb ik uitgewisseld met een werkende sleutel. Is het op een simpele manier mogelijk om zichtbaar te maken of die sleuten zijn infraroodsignaal nog wel uitzend? De problemen zijn begonnen sinds men een reservesleutel heeft omgeprogrammeerd omdat de 2e sleutel toen ook weigerde, de nieuw geprogrammeerde sleutel heeft een half jaar goed gewerkt en toen begonnen ik daar dezelfde problemen.

1e sleutel werkt nog steeds zonder problemen Het is dus mogelijk dat beide sleutels stuk zijn maar ik heb zelf het idee dat de autoelectronica de boosdoener is en die de sleutels dus weigert. Auto is een Renault Safrane uit 1997.

joop

Reply to
Joop

misschien een ideetje om dit te posten in een auto of electronica groep

Reply to
youp melone

begon

ik

Er zijn twee simpele manieren om te zien of de sleutel 'iets' uitzendt: Hou de sleutel in de buurt van een radio die op middel- of lange golf staat, zodra je iets uitzendt, hoor je een duidelijk stoorgeluid. Als je een videocamera hebt: richt de sleutel gewoon op de videocamera, en kijk door de zoeker. Als de sleutel nog iets uitzendt, zal je in de zoeker het ledje wit zien worden. Maar: met deze twee trucs weet je enkel of de sleutel IETS uitzendt, niet of hij nog de juiste code uitzendt... K

Reply to
Kelly De Koninck

"Kelly De Koninck" schreef in bericht news:c74uif$i5qmg$ snipped-for-privacy@ID-112066.news.uni-berlin.de...

sleuten

begonnen

idee

staat,

of

De beeldchips (CCD) van digicams zijn gevoelig voor IR. (foto en video) Ze hebben wel allemaal een IR filter en het werkt niet met alle camera's. Probeer het eerst met een AB van je audi oid. Groet Div

Reply to
DiVenZ

"Joop" schreef in bericht news:4095e92b$0$54124$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

begon

ik

Het helpt niks, maar ik het precies hetzelfde probleem met mijn Laguna uit

1996. Aleen van heel dichtbij de ontvanger (
Reply to
kram

kr@M heeft uiteengezet op 3-5-04 :

stel de vraag eens op problemcar.nl

Reply to
Mark1

Mischien is het oog van je infrarood onvanger vuil probeer hem eens schoon te maken dat wil wel eens helpen.

René

Reply to
René Vaessen

"Joop" schreef in bericht news:4095e92b$0$54124$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

begon

ik

Bij de draadloze muis van m'n pc zit een losse ontvanger met een lampje er in, als op de ontvanger een ir-signaal wordt gericht, dan gaat het lampje branden. Als jij ook zo'n ir-ontvanger hebt, dan kun je daarop proberen of de sleutel IETS uitzend.

grt. Michel

Reply to
Groeten uit 's-Gravenzande

"Kelly De Koninck" schreef in bericht news:c74uif$i5qmg$ snipped-for-privacy@ID-112066.news.uni-berlin.de... : > Mijn autoafstandsbediening werkt met infrarood (Als hij het doet), nu : begon : > hij dus steeds meer te weigeren en doet het nu helemaal niet meer. : > Batterijen zijn goed die heb ik uitgewisseld met een werkende sleutel. : > Is het op een simpele manier mogelijk om zichtbaar te maken of die sleuten : > zijn infraroodsignaal nog wel uitzend? : > De problemen zijn begonnen sinds men een reservesleutel heeft : > omgeprogrammeerd omdat de 2e sleutel toen ook weigerde, de nieuw : > geprogrammeerde sleutel heeft een half jaar goed gewerkt en toen begonnen : ik : > daar dezelfde problemen. : > 1e sleutel werkt nog steeds zonder problemen : > Het is dus mogelijk dat beide sleutels stuk zijn maar ik heb zelf het idee : > dat de autoelectronica de boosdoener is en die de sleutels dus weigert. : > Auto is een Renault Safrane uit 1997. : : Er zijn twee simpele manieren om te zien of de sleutel 'iets' uitzendt: : Hou de sleutel in de buurt van een radio die op middel- of lange golf staat, : zodra je iets uitzendt, hoor je een duidelijk stoorgeluid.

Bij een IR zender die met licht werkt ????? Heftig;-)))

[...]

Als de sleutel zendt dan is dat altijd de juiste code.... De sleutel met IR kent er immers maar EEN in tegenstelling tot de HF AB's.

: K : :

Reply to
Randy Newman

"Joop" schreef in bericht news:4095e92b$0$54124$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

begon

ik

in de eeerste de beste tv winkel met eigen reparatieafdeling kunnen ze zo zien of de sleutel wat uitzendt. Ze hebben een soort folie die verkleurt als er IR licht opvalt. (zo hebben ze bij mij tenminste een probleem met de AB van de TV geholpen, Folie verkleurde dus het zat destijds inderdaad in de TV)

Willem Vis

Reply to
Willem Vis

"Willem Vis" schreef in bericht news:4096a8a2$0$41751$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl...

sleuten

begonnen

idee

als

Bedankt voor de reactie tot zo ver maar ik heb na aanleiding van de antwoorden een paar aanvullingen

1 we hebben 3 sleutels waarvan er 2 werkte, de 3e werkte alleen de transponder van de startblokkering. 2 een van die 2 werkte steeds minder en toen we ermee naar de renault dealer gingen zeide die dat dit wel meer voorkwam en ze hebben hem opnieuw ingelezen in het systeen, dit werkte maar even en het probleem begon opnieuw. 3 toen hebben ze dus de reservesleutel ingelezen in het systeem en werkte de 2e sleutel niet meer (syteem herkent maar 2 sleutels volgens hun) , dit heeft dus ongeveer een half jaar goed gewerkt en werdt ook toen steed minder en nu helemaal niet meer, zelfs al houd je de sleiutel tegen de ontvanger, het controleledje in de sleutel doet het wel en bij batterijen wissel van de werkende sleutel werkte het nog niet.

Voor zover het mij duidelijk is wordt niet de sleutel geprogrammeerd maar wordt de sleutel aan het systeem toegewezen, er zit een stickertje in aan de binnenzijde met een code of ze kunnen de sleutel bekend maken aan het systeem in de auto.( gebeurt op zich meer bij toegangscontrolesystemen. Het heeft dus gewerkt en zonder aanwijsbare redenen nu niet meer, morgen ga ik naar de dealer eens kijken wat die er van zegt en of ze kunnen zien of die sleutel stuk is of dat de electronica in de auto een nuk heeft (op zich kun je dat bij renault wel verwachten )

wordt vervolgt.

Joop

Reply to
Joop

Onbetrouwbare IR afstandsbedieningen - dat zijn al jarenlang bekende problemen bij Renault auto's. Iedere dealer zou er na zoveel ervaring mee opgedaan te hebben toch wel met deze problemen raad moeten weten.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
GPS ontvanger voor zelfbouw: http://www.gpskit.nl/

Ja, de harmonischen lopen door tot in het middengolfgebied. Als je me niet gelooft, probeer het dan zelf maar eens met een afstandsbediening... K

Reply to
Kelly De Koninck

"Kelly De Koninck" schreef in bericht news:c77naj$km0d$ snipped-for-privacy@ID-112066.news.uni-berlin.de... : > : Er zijn twee simpele manieren om te zien of de sleutel 'iets' uitzendt: : > : Hou de sleutel in de buurt van een radio die op middel- of lange golf : > staat, : > : zodra je iets uitzendt, hoor je een duidelijk stoorgeluid. : >

: > Bij een IR zender die met licht werkt ????? Heftig;-))) : Ja, de harmonischen lopen door tot in het middengolfgebied. Als je me niet : gelooft, probeer het dan zelf maar eens met een afstandsbediening...

Lichtharmonischen;-))

: K : :

Reply to
Randy Newman

niet

Een standaard afstandsbediening zendt een gemoduleerde golf uit, met een frequentie van iets rond de 36 kHz als ik me niet vergis... Ik heb het niet over de frequentie van het infrarood licht he, enkel over de frequentie waarmee dat licht aan- en uitgeschakeld wordt. En dat aan- en uitschakelen gebeurt door een spanning met dezelfde frequentie aan te leggen aan de IR-led. Een spanning met een bepaalde frequentie kan WEL harmonischen opwekken... Toegegeven, een IR-led aan een DC-spanningsbron zal niet veel geluid op een MW-ontvanger genereren :) K

Reply to
Kelly De Koninck

ga

of

zich

Dat is waar, dit is een typische Renaultkwaal. Al meerdere keren gezien. En meestal blijft de sleutel wel degelijk een code uitzenden (i.t.t. wat iemand anders geschreven heeft), je kunt die met een scoop zien. Ontcijferen kun je hem niet, maar ongetwijfeld moet er ergens in de microcontroller een bitje omgevallen zijn of zo, want geldig is de code niet meer. Je kunt ook testen of er nog iets wordt uitgezonden door het IR-ledje door een gewoon te vervangen, vijf minuten werk. Het zal een nieuwe sleutel worden ben ik bang :-((,

Succes! Rene

René

"Kelly De Koninck" schreef in bericht news:c78nge$13fpn$ snipped-for-privacy@ID-112066.news.uni-berlin.de... : > : > Bij een IR zender die met licht werkt ????? Heftig;-))) : > : Ja, de harmonischen lopen door tot in het middengolfgebied. Als je me : niet : > : gelooft, probeer het dan zelf maar eens met een afstandsbediening... : >

: > Lichtharmonischen;-)) : : Een standaard afstandsbediening zendt een gemoduleerde golf uit, met een : frequentie van iets rond de 36 kHz als ik me niet vergis... Ik heb het niet : over de frequentie van het infrarood licht he, enkel over de frequentie : waarmee dat licht aan- en uitgeschakeld wordt. En dat aan- en uitschakelen : gebeurt door een spanning met dezelfde frequentie aan te leggen aan de : IR-led. Een spanning met een bepaalde frequentie kan WEL harmonischen : opwekken... Toegegeven, een IR-led aan een DC-spanningsbron zal niet veel : geluid op een MW-ontvanger genereren :)

Een beetje fabrikant implementeerd een selectief bandfilter zodat een AB gevrijwaard is van het veroorzaken van stoorinvloeden... Je stelling lijkt me dus ook een beetje vergezocht, alhoewel een lullig ontwerp inderdaad veel ellende zou kunnen veroorzaken.

: K : :

Reply to
Randy Newman

Kelly schreef in zijn bericht van 3-5 10:06:28 dat je de AB

*in de buurt* van een middengolf radio moet houden.

Het effect wat je dan hoort is dat de met 30-50 kHz geschakelde pulsvormige LED-stroom magnetische velden genereren die je gemakkelijk met een middengolf radio op kunt pikken, op een afstand van maximaal

10 of 20 centimeter. Niet bepaald 'veel ellende' dus.

Waarom probeer je de 'vergezochte stelling' niet even voordat je commentaar geeft? Je hebt toch wel een afstandsbediening en een AM radiootje (eentje met ferrietantenne) ergens in huis?

--
[...]

"Joop van der Velden" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@amsat.org... : Randy Newman wrote: : : > Een beetje fabrikant implementeerd een selectief bandfilter zodat : > een AB gevrijwaard is van het veroorzaken van stoorinvloeden... : > Je stelling lijkt me dus ook een beetje vergezocht, alhoewel een : > lullig ontwerp inderdaad veel ellende zou kunnen veroorzaken. : : Kelly schreef in zijn bericht van 3-5 10:06:28 dat je de AB : *in de buurt* van een middengolf radio moet houden. : : Het effect wat je dan hoort is dat de met 30-50 kHz geschakelde : pulsvormige LED-stroom magnetische velden genereren die je gemakkelijk : met een middengolf radio op kunt pikken, op een afstand van maximaal : 10 of 20 centimeter. Niet bepaald 'veel ellende' dus. : : Waarom probeer je de 'vergezochte stelling' niet even voordat je : commentaar geeft? Je hebt toch wel een afstandsbediening en een AM : radiootje (eentje met ferrietantenne) ergens in huis?

Zekers, zelfs een heel goede om de hele wereld in huis te halen.. En ik heb van het beschreven effect nog nooit wat gemerkt, wel van passerende brommers en auto's met rotte doppen en dergelijken;-)) Als ik al zij het zal best mogelijk zijn met een slecht ontworpen AB en mogelijk heb ik (lijkt me onwaarschijnlijk) uitsluitend technische 100% uitgewogen hoogstandjes in huis;-))

: : -- : Joop van der Velden - snipped-for-privacy@amsat.org : GPS ontvanger voor zelfbouw:

: 8 mei 2004 aanwezig op het DrielandenTreffen : zie voor details:
: :

Reply to
Randy Newman

Je bedoelt in de IR AB zender? Heb je wel eens zo'n ding van binnen bekeken?

Wouter van Ooijen

PICmicro chips, programmers, consulting

Reply to
Wouter van Ooijen (www.voti.nl