Funai Video-cassette recorder 9A-009 defect

Mijn Funai Video-cassette recorder lijkt het van het één op het andere moment te hebben begeven. Graag zou ik suggesties horen waar dit defect in zou kunnen zitten en wat hier aan te doen is.

De symptomen: In eerste instantie probeerde ik een uitzending te programmeren. Dit ging goed. Echter, toen ik de videoband erin wilde doen, spuwde hij deze keer op keer uit. Een aantal keer ook de instelling van de programmering gecontroleerd, maar dit was toch echt goed.

Ik heb toen de stekker van de videorecorder eruit gehaald en een paar uur eruit gelaten. Toen ik deze er weer in deed, kwam er niks meer op het display, maar enkel een zeer hoge pieptoon. Bandinname werkt niet meer. Als ik echter de band toch wat meer de video in duw, houdt de pieptoon wel op en komt er soms ook even iets op het display te staan. Soms lukt bandinname dan inneens, maar herhaalt het probleem zich (nu alleen met band erin).

Zou iemand een idee hebben wat de oorzaak is en wat hier aan te doen zou zijn?

Alvast bedankt.

--
Leander
Reply to

"Leander" schreef in bericht news:44841147$0$47349$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Vanwege de hoge pieptoon gok ik dat de schakelende voeding niet goed meer is.

Maurits

Reply to
Maurits

"Maurits" schreef in bericht news:e61bn4$2il8$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

En dat zou een nieuwe voeding betekenen?

En hoe kan ik testen of dit het inderdaad is?

Enig idee of dat nog de moeite is c.q. uberhaubt nog mogelijk is om aan een losse voeding te komen?

Wat nu als beste te doen?

--
Leander
Reply to

Het kan ook kortsluiting in de capstanmotor zijn. Dit komt voor bij modellen van ongeveer bouwjaar 2004.

Er zal geen losse voeding inzitten, en Funai is in principe nooit de moeite waard. Voor een paar tientjes heb je een kwalitatief even groot rampenexemplaar, maar dan wel gloednieuw. Of je koopt een tweedehandsje op marktplaats van een echt merk (wel uitkijken wantde laatste jaren is er heel veel bagger geproduceerd).

"Leander" schreef in bericht news:44843e5a$0$93398$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Deze modellen hebben waarschijnlijk geen losse voeding, de voeding is op dezelfde print gesoldeerd als de rest van het chassis (lekker goedkoop). Je zou deze natuurlijk kunnen testen op defecte componenten. Ik heb eens zo'n vcr gehad die dood uit de doos kwam. Eigenaar wilde deze al weggooien maar er bleek enkel een weerstand in de voeding defect, na vervangen werkte het apparaat weer.

Funai videorecorders (en dus ook de huidige Philips e.d.) zijn overigens meestal de moeite en kosten van het repareren niet waard. (geldt voor de meeste videorecorders van de laatste jaren). Je kunt beter bijv. een 2e hands Philips/Grundig van een jaar of 5/6 nemen (met Turbodrive loopwerk).

Reply to
Madcap