Diode

Hallo ik heb tijdens een reparatie van een relais voor de toevoer van brandstof in een oude Mercedes twee kapotte diodes gevonden . Deze hebben het opschrift

7P7 ZY 100 en 7PN ZY 33 .Wie weet wat voor soort diode's dit zijn en waar ik die zou kunnen bestellen .

Grt Toon.

Reply to
t.hugers

El 16-04-13 19:50, snipped-for-privacy@telfort.nl escribió:

brandstof in een oude Mercedes twee kapotte diodes gevonden . Deze hebben het opschrift

die zou kunnen bestellen .

Dag Toon,

Grote kans dat het gaat om een 100V en 33V zener diode. Kan je een plaatje of link naar een plaatje tonen? Heb je deze vraag ook al op een old-timer Mercedes forum geplaatst.

Beschik je (desnoods tijdelijk) nog over zo'n zelfde relais (maar dat heel is)?

--
Wim
PA3DJS

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@googlegroups.com...

Het hoeven niet exact dezelfde te zijn elke 2 watt zener met de juiste spanning is goed. Hier kan je misschien wat mee:

(on)wijs man

"Wimpie" schreef in bericht news:6da5a$516d955e$5353a19c$ snipped-for-privacy@cache50.multikabel.net...

Kan me niet voorstellen dat die spanningen in een (oude) mercedes voor komen maar je weet natuurlijk nooit.

Reply to
(on)wijs man

brandstof in een oude Mercedes twee kapotte diodes gevonden . Deze hebben het opschrift

die zou kunnen bestellen .

Hoe kwam je er achter dat ze stuk zijn ?

--
Vloeibare groeten van Henri te Oirschot
Reply to

en

Het zijn inderdaad power zenerdioden, en die kun je niet als gewone diodes doormeten omdat ze pas bij de opgegeven spanning gaan sperren, dus als OP ze als " gewone" diodes heeft gemeten is zijn diagnose onjuist;-)) Op die spanningen, nou dat kon je wel eens tegenvallen in zo'n oude auto

zitten vaak flinke spoelen en capaciteiten. Als je wel eens van opslingering gehoord hebt..... Zeker bij benzine auto's met bobine ontsteking kun je snelle pieken tot

150volt registreren als je een voldoende snelle scoop aansluit. Dat is dan ook meteen de crux bij het ontwikkelen van betrouwbare automotieve elektronica...
--
Vloeibare groeten van Henri te Oirschot
Reply to
H2O

Je weet wel hoe een zenerdiode werkt?

Ja, ik schreef het alleen verkeerd op net andersom dus. Je moet de testspanning opkrikken totdat ie gaat zeneren, maar dat laat niet overlet dat je met een simpele diodetest niet kan testen. Ik vraag me dus nog steeds af hoe OP vaststelde dat ze stuk zijn. Temeer omdat OP niet weet dat het zeners zijn.

--
Vloeibare groeten van Henri te Oirschot
Reply to
H2O

Alweer fout!!! Oei oei oei wat een blunders toch!

Er is geen principieel verschil tussen diodes die al dan niet als "zener" verkocht worden. "Zeneren" (*) doen alle diodes, alleen die verkocht worden als zener zullen dat doen in de buurt van de gespecificeerde spanningswaarde.

(*) Strikt gesproken is zeneren tgv tunnelen en treedt op bij sterk gedoteerde pn-overgangen en geeft relatief lage zenerspanningen, avalanche breakdown treedt op bij lagere doping en breakdown bij hogere spanningen, zie bijv

In geval van OP gaat het dus eigenlijk om avalanche breakdown. Voor het gemak wordt in de praktijk alles op een hoop gegooid als "zener".

Groetjes,

Rob Windgassen

Weet jij wel hoe ze werken ?

--
Vloeibare groeten van Henri te Oirschot
Reply to
H2O

Leuk voor de borreltafel, maar OP heeft daar weinig aan.

--
Vloeibare groeten van Henri te Oirschot
Reply to
H2O

Ja.

In tegenstelling tot wat jij schrijft is een zenerdiode beneden de zenerspanning (in dit geval 33 en 100 volt) gewoon een diode. De diodetest ziet gewoon een diode die in een richting geleidt en in de andere richting spert, zolang de testspanning beneden de zenerspanning is.

Als de zenerspanning laag is en de testspanning ligt daarboven, dan zou de tester in de war kunnen raken omdat de diode beide kanten op geleidt, zij het dan een kant op met 0.65 volt erover en de andere kant op met de zenerspanning over de diode.

Behalve dan dat je zenerdiodes, zeker van 33V en 100V, prima kunt doormeten als een "gewone" diode. Maar dat is natuurlijk maar (...) een praktisch bezwaar bij jou aan de borreltafel.

Groetjes,

Rob Windgassen

Je kunt hem wel doormeten maar dan weet je nog niet of hij "zenert" of niet. Je kunt ook een boomtak "doormeten" maar dan weet je nog niet of hij leeft :-)

De enige goede meetmethode is: Sluit de zener via een weerstand (bijv

470Ohm) aan op een gelijkspanning (DC) die minstens tien volt hoger is dan de zenerspanning. Als je dan de de spanning over de zener meet is dat de zenerspanning, en is hij goed.
Reply to
(on)wijs man

Probeer ze dat nou maar eens aan het verstand te peuteren.

--
Vloeibare groeten van Henri te Oirschot
Reply to
H2O

Ja da's moeilijk maar soms.......valt het muntje....... :-)

Reply to
(on)wijs man

Dat is mooi als de diode niet kapot is. Maar > Hallo ik heb tijdens een reparatie van een relais voor de toevoer van

verdere moeite kun je je dan toch wel besparen.

Groetjes,

Rob Windgassen

Hallo bedankt voor jullie tips .Het probleem is opgelost door de 4 diodes te vervangen . 2X 100 V en 2X 33 V zeners 2 watt

Grt Toon.

Reply to
t.hugers