Canon MV400 videokop probleem ?

Hoi,

Weet iemand wat het probleem kan zijn in een Canon MV400 DV-camera die bij opname en weergave constant een aantal egaal grijze balken geeft daartussen is het beeld goed, echter om de paar seconden een "hik" in het beeld (beeld staat even stil/freeze) en de audio die er wel is hapert ook min of meer regelmatig. Kan het zijn dat de helft van de videokop is uitgevallen oid ? of is er mogelijk wat anders aan de hand, de kop leek al zeer schoon en voorzichtig schoonmaken heeft dan ook niet geholpen, de camera ligt inmiddels uitelkaar maar kan zo 123 geen andere verdachte punten zien.

alvast bedankt voor de tips/reacties, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

"Bart Jorritsma" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@student.utwente.nl...

Al een ander nieuw video band geprobeert ? Een band waarvan je zeker weet dat ie goed is treedt het probleem ook op? Misschien kan je een opgenomen band in een ander camcorder van vriend of collega stoppen en proberen..? Dit is een digitale camcorder dus slechte banden zouden het soort gedrag vertonen wat jij beschrijft. Zitten die grijze balken steeds op dezelfde plek? Het zou ook een los contact kunnen zijn van een van de sdram geheugens. je kan er eens op duwen tijdens weergave.

Groeten en succes Jopie

Reply to
Jopie

Op Thu, 20 Apr 2006 20:49:15 +0200, schreef Bart Jorritsma:

Ik zou eerder denken aan iets met de capstan, of (als 'ie ouder is dan een jaar of vier) smd-elco's.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Dat probleem met die lekkende smd elko's zou ik eerder bij een 10 jarige Sony camcorder verwachten...

Jopie

Reply to
Jopie

Hoi Jopie,

Ok, bedankt, het is zeker een goede tape, en ook opnames geven hetzelfde (ik weet alleen niet of het ook in de opname zelf terechtkomt....., lijkt dan van niet omdat het beeld hetzelfde is, maar heb nu zo even geen andere dv-cam in de buurt en opname kan ik nu ook even niet meer opnieuw testen) effect helaas. De grijze balken zitten op dezelfde plek, het lijkt ofik de helft van de video-info kwijt ben oid., ze zijn ook geheel egaal en het gewoon goede beeld in even brede balken als de grijze (tussen de luxaflex zeg maar) is 100% goed op zich qua stabiliteit en kleur, dat komt echt goed van de tape af, zoals gezegd dus wel om de 4-5 sec. zeg maar steeds een korte freeze van het beeld bij play en wat onderbreking/hapering van het geluid (geluidonderbrekingen zijn vrij kort en lijken wel onregelmatiger, de korte beeldfreeze/hik is heel voorspelbaar, ergens in de decoding loopt een buffer vol of mist de noodzakelijke digitale sync-info van de tape. Maar zeker bedankt voor de reactie, naar het geheugen ga ik zeker zoeken en kijken of er wat te vinden is (zie het printje nu niet goed, de camcorder is al wel helemaal "open frame").

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi Richard,

Richard Rasker wrote:

Ok, bedankt voor de reactie, met de elko's was ik al een beetje bekend met oude sony's en sommige jvc's, maar deze lijkt "helaas" volledig van tantaal elko's voorzien (maar ben nog niet helemaal bij de juiste print beland nu), aan de bandloop zie ik helaas ook geen rare dingen en de capstan was al goed schoon, verder geen afwijkingen aan de drukrol zichtbaar (ofde capstanmotor moet al heel regelmatig stotteren, maar het effect lijkt me te constant, ik heb een 12 balken oid., afwisselend

6 goede en 6 grijze (horizontaal). Ik hoopte ook min of meer op iets met bandkabeltjes die doorsnijden door mechanica in het loopwerk (had ik eens een keer iets over gehoord/gelezen (misschien een sony dan)) oid., maar ook daaraan zie ik zo geen verdachte punten, de kopkabel ziet er nog gaaf uit.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi Bart,

Het lijkt mij geen video-kop probleem, omdat de koppen om de beeldlijn wisselen. Ik bedoel (als voorbeeld) de even beeldlijnen door Kop A en de oneven beeldlijnen door Kop B worden gelezen/geschreven. Als je maximaal 12 lijnen hebt (6 grijs, en 6 goede) zal er waarschijnlijk een probleem zitten in de modulator bij de koppentrommel. De koppen trommel heeft geen directe electrische verbinding met de rest van het apparaat, maar werkt met gemoduleerd machnetisch veld (omdat de trommel snel rond draait). Als je gaat rekenen: een 'normaal' video beeld heeft 25 beeldjes nodig voor een vloeiend beeld, als je 6 grijze balken hebt, is dat een 'balkfrequentie' van 150 Hz (6 x 25 beeldjes). Je zou kunnen zoeken naar de voeding van de koppen trommel, waarschjinlijk staat daar wat onnodig te oscileren.

En ander mogelijkheid is dat de trommel niet de juiste snelheid heeft, als de trommel (bijvoorbeeld) te langzaam draait geeft hij ook geen volledig beeld, wat dan weer door de 'tracking' gecompenseerd zou worden, in geval van afspelen bedoel ik dan...

Succes met het oplossen van het probleem

André

--
73'  André, PE1PQX
Mijn site: http://pe1pqx.dyndns.org