Aristona 7SB02 voedingsprobleem

Het is eindelijk vakantie. Tijd om de videorecorder te repareren :-)

Het slachtoffer is een Aristona 7SB02. Probleem: Voeding start niet goed (Hikt en tikt, start meestal na 5 of

6 keer achter elkaar de stekker erin stoppen, Heel soms, start hij in 1 keer. Het is een schakelende voeding, merk onbekend, maar op de print staan de volgende nummers: JSM40, 3103 103 37440, 8203 170 4689.4, 8203 170 4690.4 In de voeding is niks vreemd te zien, behalve dan weerstand R104. R104 is verbrand, zwart, stuk. Daar moet dus een nieuwe in. R104 hangt via een condensator (C103) aan de N aansluiting van de netspanning.

- Welke waarde moet R104 hebben?

- Hoe is het hikken van de voeding op te lossen?

--
Joz  - jvd_609 [at] hotmail [dot] com
Home: http://www.josvandijken.tk

vervang de elkos primair in de voeding eens niet de grote afvlakelko meestal lost dit al veel problemen op "Joz" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@josvandijken.tk...

Reply to
marcel van kesteren

marcel van kesteren formuleerde de vraag :

Ik ga het proberen.

Misschien ook enog idee hoe groot R104 moet zijn? Ik denk zelf aan 1 Mega Ohm ofzo...

Iemand?

--
[...]

nee weet ik zo niet en waar gaat ie verder nog heen ?

"Joz" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@josvandijken.tk...

Reply to
marcel van kesteren

marcel van kesteren stelde de volgende uitleg voor :

Hij zit in de lijn netspanningsaansluiting --> condensator --> R104 --> blikken behuizing van de voeding

--
[...]

Dan kan ie haast niet stuk zijn. Ik denk dat hij gewoon te hoogohmig is voor je meter.

Nou, de weerstand was zwart, en viel uitmekaar toen ik hem eruit haalde. De printplaat is ook zwart op die plek. Kleuren van de weerstand zijn niet meer af te lezen.

--
[...]

Je hebt dan vrijwel zeker ooit een blikseminslag in de buurt gehad. Je doet er dan goed aan om naast R2104 (470 ohm) ook C2103 (1n veiligheidstype), C2107 470p veiligheidstype), en R3102/R3103 (3M9) te vervangen. Misschien is het handig om die onderdelen eerst gewoon weg te laten, omdat het zonde is om ze te vervangen als je de voeding niet aan de praat krijgt. De enige primaire elco is de grote afvlakelco. Ik meen me te herinneren dat die in bepaalde modellen nog wel eens stukging, maar over het algemeen komt dat nie zo vaak voor. Een test is om met de haardroger de voeding lekker warm te stoken. Gaat hij dan wel aan, is het in elk geval een elco die stuk is. Gaat hij dan nog niet aan, weet je eigenlijk nog niet zoveel.

Het zou best blikseminslag kunnen zijn. deze video heb ik een keer gekregen, en staat inmiddels al een tijd op zolder met en papiertje 'Repareren' erop :-)

Er zit idd maar 1 elco in het primaire gedeelte. Vandaar wou de video direct starten, zonder het hikken, wat hij gisteren wel deed :/

Ik ga morgen eerst eens de genoemde C's en R's verwijderen, en daarnaa doormeten.

Mochten één of meerdere onderdelen echt kapot blijken te zijn, dan zal ik deze uitreaat vervangen.

Ik laat morgen weer van mij horen :-)

--
[...]

Een C met bliksemschade is niet altijd duidelijk meetbaar stuk... Maar in dit geval zijn het C's die de netapsnning van de aanraakbare delen scheiden, dus best belangrijk dat die niet lekken of doorslaan. Ik zou zeggen, haal ze er vast uit, maar vervang ze pas als je de rest 100% in orde hebt, anders is het zonde van het geld en de moeite.

Ok.

--
[...]

condensators en weerstanden verwijderd. Daarnaa heb ik de video even getest, maar het beeld wat er uit komt ziet er slecht uit. Ik ga hem vanmiddag nog even proberen op een grote TV (heb het nu gedaan met een

10 cm, sony TV'tje via de composietingang) Maar wat ik al zag waren toch best veel witte strepen in beeld. Ook het geluid klinkt wat jankerig. Misschien aandrukrol stuk?