Voltage regulator - voltage reference

Hej,

Et enkelt spørgsmål: hvad er forskellen på en voltage regulator og en voltage reference?

På forhånd tak.

Reply to
Lapzig

Hej Lapzig

I princip intet.

I praksis kan forskellen være stor:

En regulator bruges normalt til at frembringe forsyningsspænding til et kredsløb. Derfor er de ofte lavet til lidt større strømme. Tolerancen er måske 2-3% på spændingen

Eks: 7805 (5Volt) kan have en afvigelse på typisk +/-200mV og en temperaturdrift på 300uV/grad. Beregnet til at levere 1-1.5Amp

En reference er ofte lavet til at levere 10-20mA, men har en meget lav temperaturdrift og en meget høj nøjagtighed. Støjen fra en reference er normalt meget lav. Den bruges til AD og DA convertere i målekredsløb.

Eks: ADR435B (5volt) har en tolerance på max 2mV og en typisk drift på

0.0001%/grad. Typisk belastning under 10mA

[snip]

Først mange tak for forklaringen begge to. Kan man så kalde en zenerdiode forspændt i spærreretningen for en voltage regulator?

[snip]
Reply to
Lapzig

Hej Lapzig

Ja, det er en såkaldt Shunt regulator. Men den konfiguratin er også meget ofte brugt som spændingsreference da zenerdioder på 6,2 Volt (ret mig hvis jeg tager fejl) næsten temperaturdrift har.

Jeg går ud fra, at du mener næsten _ingen_ temperaturdrift. Gælder det kun for den på 6,2 volt?

Reply to
Lapzig

I min erindring er det et sted imellem 3 og 4 V

Men jeg kan tage fejl af at det er en optimal spænding, for at kompensere for en efterfølgende B-E strækning også.

Anyone?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe

Du tager fejl, det rigtige sted ligger omkring 6,3 volt, men jeg husker ikke hvorfor det er sådan, syntes jeg kan huske at stedet er hvor man skifter mellem zener effekt og lavine effekt.

I stand corrected.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe

Når jeg gamle mand for en gang skyld husker korrekt, ja så nyder jeg det :)

Det kunne være interessant at vide hvorfor. Temperaturen indgår jo i ligningen for diodens IV-karakteristik, men det er måske noget andet for zenereffekten.

Reply to
Lapzig

Ifølge AN-56 fra National har en zener-spænding på ca 6.2 V den mindste temperatur-koefficient.

Har man brug for en temperatur-uafhængig reference bør man anvende en bandgap-reference. For silicium er bandgap-spændingen på 1.205 V, men der fåes færdige referencer i forskellige spændinger.

-- TA

Reply to
TA

Hvorfor netop denne konstruktion? -i gamle dage var det den bedste, men den er blevet overhalet grundigt af andre konstruktioner og brug af lasertrimning på chip'en. Desuden kan støj og strømforbrug vise sig lavere på nyere typer.

En buried zener reference kan levere mindst lige så gode data som en B.G. reference (ex AD588)

En anden reference, der heller ikke er en båndgabs reference er ADR420/430 serien, der kan holde typisk 1ppm/grad over hele området fra

-40 til +125 grader. fra 20 til 50 grader er de typisk under

0.2ppm/grad. De baserer sig på et par FET'er

(ppm: parts pr million = 0.0001%)

Hej Lapzig

Helt korrekt er det vidst sådan at man kun har zenereffekt under 6,2 volt og over har man lavineffekt. Temperaturkofficienten er negativ for zener- effekt og positiv for lavineeffekt og stedet hvor de mødes er så hverken/ eller og dermed temlig stabil. Det er mange, mange år siden jeg lærte disse mere elementære ting og jeg tager alle forbehold for at jeg kan huske forkert.

Tak for forklaringerne. Nu har jeg ideer til, hvad jeg skal læse mere om.

Reply to
Lapzig

Hej Lapzig

Jeg håber du vender tilbage og retter hvis jeg husker helt galt.

Ja.

Det ville undre mig :-)

Det er tilsyneladende rigtigt. Måske trænger jeg til en opdatering ...

Det er sandelig fine data. Nationals LM4140 (bandgap) har en præcision på

3ppm/grad, hvilket jeg syntes var fint.

Ellers er der en god gennemgang af de forskellige typer spændingsreferencer spændingsregulatorer i .

-- TA

Reply to
TA

Du fik vist "fumlet" os over i en anden del af tråden, men jeg følger bare med..

En reference's drift skal sammenholdes med, hvad den skal bruges til, og så kan man vælge derefter. Ellers kan det hurtigt blive for dyrt.

Husk også at hvis man skal spændingsdele en reference, betyder modstandenes temperaturdrift ofte meget mere. Og man kender ikke nødvendigvis fortegnet.

Jeg har været ude for at måtte lægge forstærker, reference og ADC i termostat, for at sikre den nøjagtighed og drift, der var krævet. Det er den slags opgaver, der gør analog elektronik spændende.

For tiden "leger" jeg med 16 og 18 bit ADC'er, der skal bruges udendørs (-20 til +60 grader), og der er drift i reference og offsetdrift i forstærkere et par ubehagelige spillere at have på banen.

Husk også at hvis man skal udnytte den slags præcisionskomponenter, betyder printudlæget rigtigt meget.

.

Ja, AD har gode noter, der ikke bare viser løsninger, men også begrundelser.