Force mono??

Hej,

Er der nogen, som kan forklare, hvad "force mono" (eller "forced mono") dækker over? Er der et dansk udtryk?

Og ... hvad er forskellen på "force mono" og "monaural"?

På forhånd tak for hjælpen

MVH

Reply to
PM

Jeg tror det er en funktion i et apparat som er specifikt for netop det apparat som det står på.

Hvor står det og på hvad?

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk
Reply to

I forbindelse med hvad? Du burde nok have spurgt i dk.teknik.lyd :)

Anyway, en mulig forklaring kunne være, at "forced mono" (tvungen mono) er stereolyd mixet ned til mono mens monaural er en optagelse lavet i mono og ergo ikke sammenmixet.

F.eks. er det originale lydspor til The Terminator lavet i ren mono. Først med deluxe udgaven kom der DD5.1 lydspor på.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

En widescreen-skærm. "You can press the CH I / II button to select the sound mode between monaural and forced mono (sound is same)."

Ja, der er rigtig.

Det lyder rimeligt.

Tak for svar

MVH

Reply to
PM

"PM" skrev i en meddelelse news:PQ0ee.1153$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

Er der noget der heder forced stereo?

Reply to
Knud Nielsen

"Knud Nielsen" skrev i en meddelelse news:42795c68$0$89799$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Nu er der. Jeg vil mene at det er når man spiller et soroundsound lydspor i stereo. når man fortæller sin reciver man ikke har nogen centerhøjtaler og heller ikke nogle baghøjtalere får man forced stereo. Filmen the mexican så jeg starten på uden at have fortalt at jeg ikke havde nogen centerhøjtaler. det lød ret sjovt. alle lydefekterne var der. men ingen talen.

Reply to
Jacob