Transistorer - Oscillator!?

Hej

Som nogen måske ved har jeg siddet og jølet med en 433,42MHz SAW resonator i de sidste 2 uger jeg kunne simpelthen ikke få lortet til at gå i selvsving omkring en BFQ81 som er en 5.8GHz transistor det sjove er så at jeg prøvede ALT simpelthen systematisk at skifte alle kondensatorer i feedback til collpitts'en osv. intet hjalp indtil jeg for 5 minutter siden loddede jeg i desperation en gammel BFX89 transistor ud af en antenne forstærker denne gamle ft=1.2GHz transistor oscillere som en DRØM !

Jeg fatter simplethen ikke hvorfor det ikke skulle virke med den "fantastiske" BFQ81 hvis Ft er 4 gange større, meget lavere støjtal osv... ?

Jeg må indrømme at min viden om HF og transistorere er så svindende lille at jeg ikke kan give nogen god forklaring :o(

Men kan i ?

Datablade: http://212.242.218.104/BFQ81.pdf http://212.242.218.104/BFX89.pdf

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

Tja - som en gammelkendt joke. Byg dig en forstærker og du får en glimragende oscilator. Byg dig en oscilator og du får en glimragende forstærker.

--
Med venlig hilsen
KHJ

Hej Lasse

at

En forklaring kan jeg ikke give, men det minder lidt om nogle oscillatore man laver med rør, de svinger kun når rørets egenkapacitet passer, derfor kan rør af forskellige fabrikater opføre sig vidt forskellig, måske er det egenkapacitet der spiller ind i dit tilfælde.

Og så er det svært at give et bud på uden at kende hverken diagrammet eller opstillingen (fuglereden)

;-)

Og dr. Hedes 1. lov: "Prøv med en lille kondensator" og 2. lov: "Hvis ikke det virker så røv med en stor.."

--
/carsten
Reply to

Joke og joke, det er nok ikke en "joke" der bygger på det rene ingenting ;)

--
MVH.
N_B_DK