Trafo spørgsmål

Har gang i et projekt hvor jeg skal bruge en trafo på 24Vac 10A. Har så fundet en ringkerne på 2x12vac 2x5A.... kan man koble den så den giver det jeg skal bruge, eller ?

Er det ikke noget med at man skal gange AC med 1,3 for at få DC spændingen efter en diodebro ?

Hvad er forskellen på en ringkerne og en "alm" trafo? ... andet end at den er rund? :O)

Hilsen B

Reply to
B.Agerholm

Nej, du skal jo seriekoble de to viklinger, så du får 24 VAC 5A ud af det.

Man skal gange med kvadratroden af 2, altså ca. 1,44, og så skal man trække et diodespændingsfald fra.

Den har også en anden brumudstråling, men generelt er der ingen anden forskel.

okay, tak

Nyt spørgsmål. Hvor får jeg så fat i en trafo der kan klare 24VAC 10A ?

"Max" skrev i en meddelelse news:436a8551$0$84023$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
B.Agerholm

Hej

Kan købes mange steder, ellers kan du bruge 2 stk af den type ringkerne du omtalte i det første mail.

Hvor bor du, jeg har da en du kan få.

Hej Max

Jeg bor i Frederikshavn. Jeg er ved at lave en CNC maskine med sådan nogle steppere:

#23-127-DS, 127oz-in, 3.6v, 2A, 200 S/R,

3.6mH, Size #23, Dual Shaft, 6 wire

Der kommer til at køre 3 stk Leverandøren sagde at de skulle have 34v og at 10A var passende

Hilsen B

"Max" skrev i en meddelelse news:436a8a3b$0$84026$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
B.Agerholm

Hej B

Ok det er så selve styringen der skal have den spænding.

Og 24 V ensrettet og udglattet vil jo give omkring 34 V.

Jeg har en 24,8 V 10 A ringkerne stående du må få hvis du vil betale porto for at sende den op til dig.

Send mig en mail hvis du er interesseret.

"B.Agerholm" skrev i en meddelelse news:dke12c$cgf$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

Du kan f.eks købe 2 af de billige halogen-wire sæt med 5 stk 20W lamper... snup trafoerne og kyl udgangene i serie.. Det kan godt være det er fusk, men det har virket for mig før.. Bare husk at checke at det er alm. trafoer du får med, og ikke noget af det der moderne "elektronisk trafo"-pjat :-)

Ellers: PC-Elektronik i Brønderslev kan skaffe en trafo til dig.. Han har ihvertfald en 2*12V, 20 ampere ringkerne på listen til lidt over 300,- + moms.. De fleste andre elektronikbutikker kan også skaffe noget i den stil...

/peter

Ja jeg er MEGET interesseret :O)

Fik du min mail ?

Hilsen B

"Max" skrev i en meddelelse news:436a91c3$0$84032$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
B.Agerholm

Nu er det altså at hvis du skal bruge 1,41 gange 24V skal du dividere mærkestrømmen med den samme faktor ellers havde du opfundet evighedsmaskinen.

Benny

Reply to
Benny Hojvaelde

Hej Benny

Forklar lige hvad du mener med det du skriver her.

"Max" skrev i en meddelelse news:436b89b1$0$84031$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jo ser du. En 24 VAC trafo der kan levere 10 Amp giver en ideel ydelse på

240 Watt. Hvis du så sætter en brokobling på får du 1,41 gange højere spænding - 2 gange diode spændingsfald. Dette giver 32,5 volt. Hvis du nu kunne trække 10 Amp ud af strømforsyningen ville det være 325 Watt. Hvis du trækker 10 Amp ville spændingen falde til 22,6 volt ikke 24 volt. Hvis du vil have de 32,5 volt so må du kun trække ca 7,1 Amp.

Har selv begået samme fejl selv.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

du

Jeg svarte det samme i et annet innlegg. Ikke nok med at spenningen faller, men virkningsgraden i capasitiv belastning blir bare ca 0,67. Skal trafoen dimensjoneres riktig bør VA tallet ganges med 2 i forhold til Watt som trekkes.

Men en annen del av spørsmålet gikk på forskjellen mellom en ringkjærne og andre trafoer. En ringkjerne vil ha bedre virkningsgrad i forhold til volumet, da kjernen ikke har noe luftgap, (magnetisk tap). Dette er også en av grunnene ti at den som regel har mindre magnetisk spredefelt. Jeg sier som regel, da jeg faktisk har testet dette. Det er mulig å vikle en C kjerne trafo med mindre spredefelt, men det krever at fabrikanten har kunnskaper og maskiner for det.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Hej Benny

Helt OK, det er naturligvis korrekt hvad du skriver, men nu betyder det heldigvis ikke noget i den her omtalte konstruktion, selve stepper styringen kan køre med indgangsspændinger fra 12 til 42 volt.