Thermistor/NTC modstand, Valg af

Det lyder lidt som:

genbrug endeligt hvad du vil.

Ideen er at dimsen kun skal stå for I/O, medens en rigtig computer står for alt andet.

Jeg startede lige som dig med at gå efter NTC modstande fordi de er så billige, derfor er 555'eren der til at lave et signal som jeg kan måle på med en timer.

Jeg er gået over til at mene at det ville være bedre at udvide prototyping området og så bruge pladsen til opamp'er til at tilpasse signalet fra LM35 lignende komponenter.

En anden grundide var at lave dimsen så generel som muligt så det er nemt at tilpasse den til diverse sensorer.

Harald nyborg har i øvrigt en flowsensor til vand til omkring 100kr, hvis man piller vanduret af kan man aftaste føleren direkte med en hall-sensor.

Reply to
Flemming Frandsen

Flemming Frandsen skrev:

Vi vil gerne klare alt i en samlet løsning. Den lille webserver skal overvåge sensors, logge deres data og starte eventuelle alarmer, herunder også kontakte et sms interface på nettet for afsendelse af smser.

Grafen laves af en java applet, så den skal blot sørge for at de loggede data kan hentes ned.

Ikke ligetil, men der er også en hel sommer til det skal arbejde igen :)

Måske kommer der lidt flere komponenter på, der skal et pcb ovenpå boksen alligevel for at trække dens sensor pins ud.

/Jan

Reply to
Jan Nielsen

Jan Nielsen skriver:

Jo, men den med 28mV/C dækker ikke dit temperaturområde.

Kig lige på TMP05

Eller: Bruk en KTY81-2 som det frekvensbestemmende ledd på en annen 555. AVR-en omgjør fra frekvens til digital.

HM

Reply to
Harald Mossige

Jeg tror ikke du får lavet noget mindre, billigere og bedre end ved at bruge en færdig PC til alle de svære ting.

En net4801 incl. stålkabinet koster så vidt jeg husker ca 2000 kr incl. fragt/moms, der er masser af plads i kabinettet til I/O boardet.

net4826 burde også kunne klare sagerne hvis man kan nøjes med 64MB flash og 64MB RAM, til gengæld har den POE:

Hvis jeg ikke allerede havde en pc til at stå som server / router / firewall / htpc som altid er tændt ville jeg helt klart bruge en 4801 eller en 4826 med Linux/FreeBSD og alle standard værktøjerne på.

Har du fundet noget smart til net-delen af det?

Jeg har sukket lidt over dem her, men de er ret dyre:

Den her fra Olimex koster kun 34 USD, men forbindelserne til POE er desværre ikke ført ud og mcu'en skal lave hele ethernet+tcp/ip stakken selv:

Flemming Frandsen

Flemming Frandsen skrev:

billigere nej, men det behøver det heller ikke at være.

tilgengæld er den mere stabil, mindre størrelse og bruger mindre strøm.

Ikke dårligt :) Har selv en alm 800mhz via epia stående til knap 2500kr

Vi bruger denne til det, den klarer webdelen og har endda webserver osv i sig, der er så lavet 2 connectors som standard printpins passer i og føres over på et andet pcb, hvor man kan bruge de ledige pins.

Men ja, ethernet moduler/dimser er ret dyre set i forhold til en seriel løsning med en alm computer, de koster ikke alverden hvis de må fylde, larme og være grimme :)

/jan

Reply to
Jan Nielsen

...ellers tag et kig her:

-der er meget forskelligt, med og uden ledning...

Hvorfor ikke gå digitalt fra starten?

F.ex. en DS18S20 1-Wire Parasite-Power Digital Thermometer

  • Measures temperatures from -55°C to +125°C (-67°F to +257°F)
  • ±0.5°C accuracy from -10°C to +85°C

Leif

Reply to
Leif Neland

Øh, den SBC65EC du linker til koster da ikke over 400 kr, hvor får du brugt alle de penge?

Vrøvl, jeg har soekris maskiner som er 100% oppe så længe der ikke er strømafbrydelse, lige som de andre maskiner jeg har.

Desuden har den en hardware watchdog så den kan resette sig selv hvis kosmisk stråling får vendt den forkerte bit.

Jeg tror du har haft for meget med windows at gøre, med et rigtigt operativsystem er PC hardware ganske stabilt hvis det ikke er defekt.

Skal den monteres på et meget lille fly?

Den net4801 jeg har på mit skrivebord er A5 størrelse x 2.5 cm i højden.

Ja en net4801 kan bruge helt op til 15W, den er en rigtig strømsluger.

Sådan en har jeg også haft, men der var underligheder med harddisk controlleren så den hængte PCI bussen under nogle workloads, netop den slags workloads som den kom ud for da jeg brugte den til router.

Du kan da ikke mene at en 4801 er grim eller fylder:

Når den booter fra CF er der ingen bevægeligedele, til gengæld kan den køre et rigtigt operativsystem.

Reply to
Flemming Frandsen

Hmm, 50 USD for sådan en her er da ikke så galt:

Flemming Frandsen

Hørt! jeg har et par ældre soekris til at stå de har kørt stabilt de sidste

2år nu, uden problemer, der er så en APC koblet på dem så de har ikke været rebootede, jeg har ikke engang watchdogen sat ind i min kernel.

jeg har en NET4801 med 1GB CF kort den trækker ca. 8watt peak :)

15watt er vidst kun med en disk monteret.

De typiske problemer med VIA epia maskiner er dårlige strømforsyninger jeg har 2 hvor den ene ager server for alle mine services undtagen VPN, den har kørt stabilt de sidste 3år nu, uden reboot, den er igen beskyttede af en APC UPS.

12v er uhyr kritisk på VIA maskiner til netkortet. det er det første der fejler hvis 12v ikke er iorden.

AMEN!

/Rasmus

Rasmus

Flemming Frandsen skrev:

Jeg mente i forhold til en gammel aflagt maskine, så er de 600-800kr produktet ender i dyrt.

Jeg tror du er hurtig til at dømme folk. Jeg arbejder til dagligt med vedligeholdelse af linux servere, og jo de kan gå ned.

Nej, det er de færreste fly der har hverken stoker eller fastbrændsels fyr ombord...

Nu henviste jeg til GAMLE BRUGTE MASKINER, så læs dog.

Nå, der kom da nogle gode forslag inden tråden gik helt i selvsving.

/Jan

Reply to
Jan Nielsen

Tjah, hvis man ikke har en server til at stå tændt alligevel og alternativet er en aflagt desktop maskine så er jeg enig med dig i at det er bedre med en færdig klump der selv kan tcp og hvad der ellers skal til.

Faktisk er det også en god ide at hægte dimsen på ethernet selv om der skal stå en rigtig maskine i den anden ende, så kan man jo bruge sin eksisterende infrastruktur og der skal ikke bruges en seriel port i PC'en.

Jeg overvejede også at lave min dims til ethernet, men jeg kunne ikke finde en rigtig og billig måde at gøre det på.

Alle de RJ45 stik med indbygget trafo jeg kunne finde manglede forbindelser til POE og jeg kunne ikke finde en separat ethernet trafo (f.eks. ph163112) hos Farnell, RS eller Elfa.

Hvis det her modul havde haft forbindelserne til POE ført ud ville det være perfekt:

Med en enc28j60 kunne jeg klare alt i den samme ATMEGA88, lige som ham her:

Undskyld, det var ikke min mening at kalde dig en windows bruger, de fleste der mener at en PC er ustabil er enten gamle windows brugere eller rabiate mac brugere.

Jeg har kun sjældent set det ske og oftest som følge af defekt hardware eller patologisk software, men de maskiner jeg bruger til routere og den slags går aldrig ned.

Jeg troede bare at du mente at en soekris var for stor, et lille fly er det eneste sted hvor jeg kunne forestille mig at den var for stor.

Det tror jeg ikke du har skrevet nogen steder, jeg har hele tiden snakket om en lille PC i stil med en 4801.

Måske var det mit udtryk "færdig PC" du fortolkede som "udrangeret desktop maskine"?

Jeg mente "en PC der er klar til at køre uden der skal loddes".

Det var ikke min mening at køre den af sporet.

Reply to
Flemming Frandsen