Strømstyring fra RS232

Hej allesammen Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg skal styre 4-6 gammeldags fjernskrivere via COM port på en PC. Projektet er for

Den elektroniske del af opgaven findes her

Det jeg har problemer med, er styringen af styringen af U51 / Q50 (se

Som jeg ser det, skal en positiv spænding (5VDC) på den venstre side af R63 få lysdioden i U51 til at lyse op, hvilket får transistoren til at åbne, hvilket så lægger Q50's collectorspænding på basis, hvilket så igen sørger får Ds52 til at lyse op, indikerende at der flyder 40mA (i mit tilfælde) "lodret" gennem tegningen.

Når jeg manuelt lægger collectorens spænding på basis ("kortslutning" er sådan et grimt ord...), lyser DS52. Når jeg lægger +5VDC på den anden side af R63 (470 ohm) sker der ikke en pind.

Er der nogen der kan kaste lidt lys over dette

Nico

Reply to
Nico de Jong

Pr=F8v lige at lod det ene ben af R61 fra.

Klaus D. Mikkelsen (google gro

Det gjorde ingen forskel

Reply to
Nico de Jong

Nico de Jong skriver:

Defekt optokobler.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Min egen hjemmeside nu med nyt domæne

Golf

S=E5vidt jeg kan se, ender emitter MJE p=E5 HV1 ???? s=E5 er der slet ingen str=F8m ? men du siger at den virkede ved c-b- ss s=E5 den m=E5 vel ende i stel ?? hvis den ender i stel s=E5 tror jeg, som Klaus, at din opto er defekt.. Kan opto t=E5le 80 volt p=E5 coll.?. for det vil der v=E6re hvis emitter er til stel alex.

Reply to
Alex

Iflg databladet er Vcer (coll.>emitter voltage) 300V

Mht den løsnede R61, skulle det forståes sådan at MJE340 så skulle være åben hele tiden?

Nico

Reply to
Nico de Jong

Nico de Jong skriver:

Nej, kun når du sender strøm gennem sendedioden.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Min egen hjemmeside nu med nyt domæne

Hej Klaus Nu reagerer lysdioden ved MFE340 på inputsignaler på RS232 stikket. Jeg kunne ikke få RS232 konverteren til at virke i første omgang, men det var fordi der manglede +5VDC på pin 16... Hvor dum kan man være) Nu skal jeg se på den anden halvdel af logikken : tastaturdelen Indtil videre mange tank for hjælpen MvH Nico "Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Nico de Jong

Så er jeg kommet en del videre med projektet. Jeg kan nu skrive tegn til fjernskriveren, fejl var at der var byttet om på ben 2 og 3 på RS232 siden. Jeg kan ikke få tegnene fra fjernskriveren til RS232 porten. Jeg kan se dem på ben 11 på MAX232A, men mellem mark og space er der kun 0,5 volt forskel, også med en ny 4N37. Indgangssignalet kommer fra ben 4 på

4N37, der også er bundet til stel via 15k. Lysdioden har jeg fjernet. Det der forbavser mig endnu mere, er at der på ben 14 konstant står +10V. Ben 7 8 9 og 10 svæver. Kan det mon have indflydelse?

MvH Nico

Reply to
Nico de Jong

Nico de Jong skriver:

Arrh bugger....

Jeg går ud fra at signalerne fra fjernskriveren kommer ind på enten HV1 eller HV2?

Ingen af dem har direkte forbindelse til MAX232 kredsen, de går gennem PIC kredsen (i følge diagram 4).

Ja, men går over i processoren.

Hvorfor? Det var da ellers en god indikator for om det virker frem til processoren.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Der er en direkte forbindelse fra ben 4 på 4N37 til ben 11 på RS232 kredsen. Der står et sted i beskrivelsen at man kan udlade irrelevante ting, så jeg har kun MAX232A og PC-232-delen med. Jeg er lidt i tvivl om den 47k modstand der hænger på pin 11. Den står jo reelt parallelt med R32 (15K) på ben 4 på 4N37, så det ville blive noget med

11,5K til stel, så det må da dæmpe signalet endnu mere.

Jeg kunne ikke få den til at lyse, hvilket jeg tilskriver at signalet er så lavt, og så er der ingen grund til at dæmpe det endnu mere (15k + 2k7 + 47 k = 2k2)

Og jeg kan stadigvæk ikke se hvor de 10V på ben 16 kommer fra. Mon ben 7-10 har indflydelse? jeg kan bare ikke se nogen steder ubrugte ben skal jordes eller lægges til +5.

Nico

Reply to
Nico de Jong

Nico de Jong skriver:

Okay

Det er så lidt, så det er lige meget.

Nu skriver du lavt, er det 0 og 0,5 volt?

14 eller 16? 16 skulle gerne være din 5 volt forsyning og 14 vil være "høj" (=10 volt) så længe ben 11 er under cirka 2,5 volt.

Nej.

8 og 10 lægges til stel, hvis du er i tvivl. 9 og 7 kan sagtens svæve.

Sidder din Max 232 i sokkel?

Jeg ville hive den ud, sætte modtageren i full duplex, hive stikket ud fra HV1-IN (så det kortslutte) og så måle spænding over lysdiodesiden af optokobleren.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Når der er signal fra fjernskrivere, kommer der kun en spændingsforskel på ca 0,5V, dvs at det alt andet lige må komme fra ben 4 på 4N37'eren

Jeg vil kontrollere en gang mere, men jeg mener det var 16. Jeg checker

Det vil jeg gøre

Ja

Glimrende ide. Det vil jeg også gøre, dvs når jeg lige er færdig med at ombygge min konverterings PC. De synes at have en fejl på motherboardet, så jeg skal lige finde noget lignende og prøve. Pligt før fornøjelse :-)

Jeg vender tilbage

Nico

Reply to
Nico de Jong

"Nico de Jong" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Når jeg hiver 4N37'en ud af soklen, har jeg det nydeligste signal henover lysdiode-delen. Jeg har sat DS51 ind. Når jeg løsner forbindelsen til RS232 kredsen, burde jeg have et signal henover R55, men det har jeg ikke. Den er konstant høj, men med mærkelige "krøller" på signalet. Lysdioden DS51 lyser heller ikke. Jeg har prøvet med 2 x 4N37. Spændingen

+HV1 stemmer. Jeg kan skrive til fjernskriveren, så hele den "lodrette" del på siden må være iorden.

Kan det være noget med dimensioneringen af modstandene, så transistoren altid leder. Kort sagt, jeg er på Lars T...'s mark

MvH

Nico

Reply to
Nico de Jong

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jeg har nu isoleret optokobleren (4N37) så godt som muligt. Lysdiodedelen er der stadigvæk, men på emitteren har jeg kun 15k til stel og 100k til basis. Og naturligvis 5V på collectoren. Mellem basis og stel er der nu 0,7 volt, og mellem emitter og stel 0,1 volt. Selve signalet er der altså, men det er åbenbart for lidt til at triggere min RS232 kreds.

For at gøre det komplet, skal jeg sige at der ved signal fra fjernskriveren er en spændingsvariation over lysdiodedelen på 6 volt.

Nogen der har en god ide?

MvH

Nico

Reply to
Nico de Jong

Nico de Jong skriver:

Det er fint nok

0,7 volt?

Der er noget andet galt.

Det kan ike være på outputsiden det er galt.

Det kan ikke lade sig gøre. Din zenerdiode (D51) gør at der ikke kan være mere end 5,1 volt.... De 5,1 volt skulle meget gerne deles ned til cirka 1,5 volt over lysdioden i 4N37 og cirka 3,5 volt over R53 (1,5kOhm)

Du er sikker på at du ikke har forbundet optokobleren forkert, eller decideret vendt den forkert?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Det du siger lyder rigtig fornuftigt. Jeg må kigge på det efter weekenden, har lige nu desværre uopsættelige forpligtelser :-( Nico

Reply to
Nico de Jong

Nico de Jong skriver:

Okay, jeg formoder at der er strøm i kredsløbet ved "ingen kommunikation".

Når du intet sender fra PC er der så lys i DS52?

Det lyder meget rigtigt.

Okay, og fjernskriveren er rent passiv?

OK

Det bør også være fint. Men ved de 40 mA bør der være 1,5 volt over din U50

:-)

Det første du har brug for er en fast spænding mellem ben 1 og 2 på U50, mens kredsløbet er i stilstand. Den spænding skal være stor nok til at du trækker strøm nok, ned gennem transistordelen og tænder for DS51.

Det er grundkredsløbet der skal være på plads, ellers kommer du aldrig videre.

Prøv at lav en forbindelse fra anode på D51 til "oversiden" af R57 - det kortslutter dit stik (svarer til at stikket er hevet ud på diagrammet).

Har du lys i DS52?

Spænding mellem ben 1 og 2 på U50?

Lys i DS 51?

Lige lovligt langt væk til "hands on" fejlfinding....

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jeg skulle helt ned til ca. 800 ohm, inden R56 begyndte at lyse.

Når jeg så kigger mellem ben 4 og stel, har jeg de nydeligste firkantede signaler, med hele 5 volt. Det eneste der derfor har været forkert fra starten af, er størrelsen på R51, der skulle halveres...

Jeg har lært en masse gennem denne tråd, og siger tak til dem der har bidraget. Specielt Klaus. Jeg vil nu fluks gå videre med det der ligger "efter" DS51, men forbeholder mig ret til at vende frygtelig tilbage Tak skal I have

Nico

Reply to
Nico de Jong

"Nico de Jong" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Jeg har nu også output fra RS232 kredsen, så resten er software. Og det har jeg lavet siden 1967, så det skal nok gå :-)

Reply to
Nico de Jong