Stærkeste lim ? Epoxy/2 komponent ?

Jedg står i den uheldige situation at eneste mulighed for at fastmontere en ringkernetrafo er at lime skruen det skal holde beslaget der fastholder trafoen. Jeg har så tænkt over hvad der er af muligheder. Jeg kan kun komme på epoxylim/2 komponent lim der er stærk nok. Har jeg ret ? Jeg har brug for en limning der i styrke faktisk svarer til en svejsning....men det kan jeg vel ikke opnå eller ? Da jeg sidst havde fat i epoxylim hed det Araldit...fås det stadig ?

Reply to
John Jensen

"John Jensen" skrev i en meddelelse news:4727b285$0$2664$ snipped-for-privacy@nntp06.dk.telia.net...

Araldit fås stadig. Den der tørrer langsomt er den stærkeste. Vedhæftningen afhænger meget af underlaget. Altså det materiale du limer på. Men på metal skal du slibe med noget groft sandpapir. Nogle gode dybe ridser som limen kan gribe fat i. En god ide ville være at lodde en ankerplsde på skruehovedet så du har en større overflade at lime på. Når du har fikseret emnet sætter du det ind i en ovn ved 60 - 70 grader til næste dag. Alternativt en arkitektlampe ned over emnet til næste dag. Næste dag skal du ikke rykke i det før det er afkølet. Så kan du ikke gøre mere.

--
MVH.
Finni

F.Syndergaard skrev:

Jeg kan forstå at jeg skal anvende engangshandsker, beskyttelsesbriller og udluftning under arbejdet ? Epoxy skulle være lidt usundt jo.... Ellers har jeg fundet en epoxylim der tørrer på kun 15 min og som hærder ved stuetemparatur. Den skulle være særdeles stærk. Jeg vil følge rådet med at slibe metaldelene først for at få en større overfalde at lime på.

Reply to
John Jensen

"John Jensen" skrev i en meddelelse news:4727bc24$0$2663$ snipped-for-privacy@nntp06.dk.telia.net...

Det er vigtigt med handsker. Det er ikke til at få af hænderne og kan give allergi ved berøring.

15 min. limen er ikke så stærk som den der tørrer på et døgn. De tørrer begge ved stuetemperatur men bliver begge stærkere hvis de "bages" lidt. Hvis du skal have noget der ligner en svejsning i styrke skal du følge mit råd. Lav en ankerplade der dækker trafoens omkreds så limen kun skal bære vægten af trafoen og ikke spændkraften fra skruen. Der findes nogle specielle plader til fastspænding af ringkerner. Brug sådan to. Så kan du formentlig klare dig med den hurtige lim.
--
MVH.
Finni

Og netop dét gør lim uanvendelig til at bære en transformator. Transformatoren bliver varm, limen svækkes, og l..... falder fra hinanden.

--
mvh
Orla Pedersen

Hej John

Hvorfor ikke støbe trafoen fast i en klat to-komponent metalspartel fra Plastic Padding, det kan holde til varmen uden problemer.

"John Jensen" skrev i en meddelelse news:4727b285$0$2664$ snipped-for-privacy@nntp06.dk.telia.net...

Hvis der er tale om ikke helt plane flader, der skal limes sammen, er araldit nok den bedste og hurtigste løsning. Den fås som ekspres-araldit i 2 tuber, der er sammenhæftede, og med 2 "stempler" - 1 til lim og 1 til hærder - altså 2-komponent (den billigste løsning når du ikke skal bruge flere kg.). Du kan klemme lidt ud af begge tuberne på et stykke blød plastik (plastiklåg fra en konservesdåse) og blande det omhyggeligt med en tandstikker eller lignende. En skruetrækker fra værktøjskassen kan også bruges. Den er nem at gøre ren bag efter. Læs brugsanvisningen på etiketten. Tørretid er ca. et kvarter til time og total hærdning op til et døgn. Skulle du få noget på fingrene. kan det aftørres med almindelig husholdningssprit. Resterne på underlaget, du blandede aralditten på kan bruges som en "måler" for, hvornår limningen hæfter i h.t. brugsanvisningen. Når aralditten er helt hærdet, er den nem at knække af plastikunderlaget.

Er der tale om tale om to helt glatte flader mod hinanden, kan du med fordel bruge 2-sekunderslim (cyanoacrylat) Det fås i må flasker med 2 mg og opefter. Det bruges også efter vejledningen på pappet (leveres som blisterpakning i alle farveladehandlere og masser af stormagasiner). Hærdningen tager som regel noget længere tid end de såkaldte 2 sek.:-) Eloxerede eller andre mørkeflader vil komme til at se ud, som om en lynkineser er fyret af lige i nærheden. Det er normalt.

Mange er helt hysteriske med sikkerhedsforhold som skulle man ind i en atomreaktor. Det er dog ikke nødvendigt. Du står jo ikke med det hver dag i

8 timer. Blot udvis omhyggelighed.

En sidste måde i stedet for araldit er at bruge pliobond (kan normalt kun købes til industriel brug) eller en kraftig kontaktlim - faktisk noget, der ligner det "snask", visse tungere komponenter er limet til en printplade på. Det har den fordel bedre at kunne give sig lidt, så større temperaturforskelle mellem de 2 limede flader udligner sig uden, at limningen så springer fra. Jeg har gode erfaringer med Casco.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

"Karsten H. (7870)" skrev i en meddelelse news:47284d35$0$2096$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

cyanolim kan ikke holde til noget som helst. Det hærder op og bliver næsten lige så skørt som glas. Transformatoren vil falde af ved det første stød apparatet får :o(

Reply to
Allan Soerensen

Det kan absolut ikke udelukkes. Der er næppe så glatte flader, at det skulle kunne holde til lidt hårdhændet behandling. ASlene vægten mr cm² Man ville nok heller ikke anvende det i praksis. Men de 2 andre metoder, jeg anbefaler og har erfaring med, har virket indtil nu.

Man skal blot være opmærksom på, at araldit blivewr blødt igen ved 250° C. Når det derefter hærder op, skal dxet varmes op til ca. 400° C., og så er der nok så meget andet, der ikke bestør røgprøven.:-)

Især pliobond på hele underfladen af transformeren limet til bunden - den får han aldrig revet af efter alle de flygtige stoffer er fordampet, men selvfølgelig: Brug ikke vold - tag hellere en større hammer.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Min bror har med fordel kombineret cyanoacrylat og jet-melt. Cyanoacrylatet giver styrken og jet-melt giver sejheden.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Hej Orla

Det er da kun et spørgsmål om valg af den rigtige lim.

- Du har godt nok fået et par spændende forslag... - men stop lige der. Hvis du ikke kan sætte bolten igennem din metalplade pga' design, så skal du ganske simpelt blot lime selve trafo'en fast med sådan noget sort gummi-snask der ligner sanitet-silikone, men ikke er det... - kan skaffes i byggemarkeder, og skal trafo'en skiftes pga. defekt, kan du bare skære gummi'et over og lime en ny i... Sådan har vi tonsvis af gange monteret tunge trafo'er hvor det kneb med plads, eller man ikke ville bore igennem pga. design...

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to

Er det ikke samme, som frontvinduer i biler limes med? Er det ikke noget, der kaldes bitumen? I så fald kræver det vist nok 16 timers hærdning.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Karsten H. (7870)

Karsten H. (7870) skrev i en meddelelse:

Jo, tror du har ret selvom jeg ikke ved meget om at lime bil-ruder :-)

Men ellers kan Dana Seal 60 anbefales:

Mvh Gert K.

Reply to
GK

"GK" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@www.webhosting.dk...

Jeg tror ikke, at den form for limning i dette tilfælde vil holde. Det er jo nærmest beregnet til at fylde noget ud og ikke holde en klæbning - ikke andet end en tilklæbning, hvor den ikke skal bære noget.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Karsten H. (7870)

Karsten H. (7870)skrev i en meddelelse:

Skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke lige har brugt den til at lime en ringkerne trafo fast. Men har brugt den i prof konstruktioner hvor disse limninger bliver udsat for lidt af hvert og har aldrig haft reklamationer pga en limning der har sluppet.

Mvh Gert K.

Reply to
GK

Der er åbenbart næsten flere med erfaringer, end der er klistertyper, så det er rart at få tingene på bordet, selvom det ikke bliver lettere at vælge det mest velegnede.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Karsten H. (7870)

Karsten H. (7870)skrev i en meddelelse:

Enig! :-) Det jeg rigtig godt kan li' ved Danaseal 60 er at den klæber rigtig godt på metal. Og så ikke mindst at den er lugtfri og næsten ufarlig at arbejde med :-)

Mvh Gert K.

Reply to
GK

Hmmmm... - Når vi har limet en lille bitte 15VA ringkerne i med det der gummisnask, og det har tørret til dagen efter, kan en granvoksen mand ikke rive den af, uden osse af ødelægge trafo'en med en rør-tang kaliber stor...!! - så mon ikke det holder, og væsentligt bedre end noget hvor du har den kolosale vægt-stangs-effekt / gearing i en gevind-stang...!?

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to
Lars Nielsen

Ja det duer ikke en skid...måtte droppe det. Blev forresten hundesyg af det epoxylim :(

Reply to
John Jensen