Spændingsfald på dioder

Hej. Jeg skulle lige lave en spændingsregulator af ting jeg havde i skuffen, men er stødt ind i problemer. Det jeg har i skuffen: En positiv regulator 7805 i T220 hus.

5 dioder N5401

Det jeg skal bruge: spændinger på 1.5 og 3v

Jeg mente at dioderne har et spændingsfald på 0.7 hver, så jeg har sat

5 i serie efter 7805 med indgang i enden uden streg, og vil tage udgang efter nr. 3 og nr. 5 for at få de spændinger jeg skal bruge.

Når jeg måler (ubelastet) er faldet kun på 0.3v pr. diode. Er det min husker der er defekt, eller er det dioderne ? Kai

Reply to
Basil

"Basil" skrev

Nu sidder jeg ikke lige med en databog her, men hvis N5401 er en schottky diode, passer det udemærket med 0,3 -0,4 v spændingsfald.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej

Det er ikke en Schottky diode, men spændingsfaldet er jo afhængig af belastningen, jo større belastning, jo større spændingsfald.

Nu ved jeg ikke hvor meget strøm Basil har brug for, men en løsning kunne være at bruge dioderne som Zenerdioder.

"Uffe Ravn" skrev i en meddelelse news:440aab01$0$84036$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Nu skal jeg ikke foregøgle nogen at være ekspert udi dette område. Jeg mener der må være tale om en 1N5401, og såhudt jeg visker er det en ganske alm. 4A silicium diode. Kan det lave spændingsfald ikke skyldes at der ikke trækkes nogen strøm ?

mvh Ebbe

Ebbe [7000]

Ebbe [7000] skrev d. 05-03-2006 i meddelelse :

Det er præcis dem her som den gode doktor Carsten sidder med.

Kai

Reply to
Basil

Spændingsfaldet over dioderne er afhængigt af den strøm der løber igennem dem. Jeg vil i første omgang spare dig for udredninger om eksponentielle forhold imellem strøm og spændingsfald, men belastningen fra et moderne digitalvoltmeter er yderst minimal. Spændingsfaldet på 0,3 Volt pr diode lyder sandsynligt ved strømme på brøkdele af en mikroAmpere hvis du har målt med et digital meter med

10MOhm over klemmerne.

Hvis du sætter en modstand på 1kOhm fra den sidste diode til din nul så der kan løbe en strøm på 1 - 2 mA vil du se at spændingsfaldet nu pludselig vokser til mellem 0,6 og 0,7 Volt pr diode. Det kan være at du skal belaste med så meget som 10 - 20mA for at opnå det ønskede spændingsfald.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Det tester jeg lige, takker for hjælpen. Kai

Reply to
Basil

Basil skrev d. 05-03-2006 i meddelelse :

Og det virkede, jeg er glad nu.

75 ohm var rigelig belastning til at mit Harald N Multimeter kunne måle det jeg ville se ;-) Kai
Reply to
Basil

"Basil" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@SPAMstarmail.co.za...

En diode er jo en dynamisk modstand. hvis du skal bruge en nøjagtig spænding og du ikke har samme omgivelses tempratur og / eller samme strøm forbrug vil du kunne opleve mange mærklige ting.

jacob

Reply to
Jacob