Simpel laser reflektiv rpm tæller.

Jeg overvejede at male halvdelen af en møtrik sort med en sprittusch, og lade den anden halvdel være urørt.

Derefter vil jeg bore to små huller ind fra siden, så jeg kan "se" møtrikken med en fotodiode og en LED. Jeg har bare tidligere haft noget besvær med at få sådan en diode til at trigge pålideligt. Ærligt talt synntes jeg ikke det var særligt lovende engang.

Nogen der har forslag til opkoblingen af sådan en fotodiode?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Henrik Mortensen skriver:

Hvorfor vil du aftaste inde i huset, hvis du har et aluhjul udvendigt ?

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

møtrikken

Hjulet er jo ikke "udvendigt" tilgængeligt. Hjulet sidder jo i et snegleformet hus.

Eneste tilgang er aksielt ind på hjulet, men jeg har en ide om at det er praktisk lettere gennemførligt hvis jeg måler radielt ind på hjulets centerbefæstigelse.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Hvad med at polere den møtrik - og så bruge refleksaftastning?

Lidt som prismet i en rigtig laserprinter.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Det er skisme ikke så nemt. Møtrikken er en "dobbelt 12kant", så den vil reflektere intet mindre end 24x pr omgang. Meget svær at polere de små kanter.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen