Simpel/billig hovedtelefonforstærker

Du påstår vel ikke at du har behov for 1Vrms, eller mere, til at drive disse?

44Vpp kan telefonerne næppe tåle - det er 1.5W i 150 Ohm
Reply to
Ole Geisler

Hej Ole

Jeg kender ikke behovet, ved kun at forstærkeren skal arbejde for at udstyre dem og almindelige hovedtelefonudgange ikke slår til. Derfor bruger jeg seperate forstærkere til opgaven.

Jeg må tilstå at jeg ikke aner noget om hvad de kan tåle, det er nok 25 år siden databladet forsvandt.

:-)

Som jeg skrev, så har jeg det svært ved at overskue selv det simple lige for tiden :-)

--
Mvh
Jesper Poulsen

Hvem svarer du?

--
Mvh
Jesper Poulsen

Jeg skal bruge rentrummet til at samle CCD og filtre.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Og reguleringen?

--
Mvh
Jesper Poulsen

Og regulere - på anden måde end vha. software (som er noget klamp, når man ikke sidder direkte i OS'et)?

--
Mvh
Jesper Poulsen

Sådan en har jeg ikke. Jeg har LM358.

Jeg har LM358.

Jeg søger tips til forsyningen, som jeg også skrev i det opringelige indlæg.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Det er ikke relevant i nærværende situation, hvilket jeg også har gjort opmærksom på i denne tråd.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Det er i hvertfald _mit_ problem. Andre har muligvis andre problemer...

Er -5V eller -12V til at komme til, uden at skulle gnave hul i ATX-kablet?

Eller direkte på lydkortet.

Det er også den vej jeg vil. Det kan ikke blive mere simpelt end et par HMD-modstanden og så støbe det hele ind i lidt jetmelt og pakke det i et stort stykke krympeflex.

Hvis jeg kan finde et par kondensatorer igennem det rodede lagersystem, så vil de naturligvis blive monteret som led i et lavpasfilter :-)

Og der var årsagen til det begrænsede udvalg af komponenter til rådighed. Lagersystemet er alt andet end logisk opbygget; jeg ved hvor HMD-modstandene er og hvor LM358 ligger :-)

--
Mvh
Jesper Poulsen

Hej Jesper

Hvis dine hovedtelefoners impedans er lig eller større end 2000 ohm kan du fint bruge LM358, ellers kan det ikke anbefales.

Citat: "... audioguru: The lousy old LM324 quad and LM358 dual opamps cut high level frequencies above only 5kHz and turns them into very distorted triangle waves. They also have crossover distortion. The old 741 opamp is nearly the same. ... This lowpass active filter circuit is supposed to feed a power amplifier to drive the 8 ohm speaker. The minimum load on an opamp is about 2k ohms. ... The LM386 power amplifier produces only 112mW into an 8 ohm speaker at clipping with only a 5V supply. A little louder than an earphone. ..."

Citat: "... The values of both 260 ohm resistors is far too low. Use 2k ohms minimum so that the opamp doesn't current-limit. ..."

/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

En æske med et potentiometer ?

Reply to
Ole Geisler

Kunne jeg ikke kompensere for dette ved at smide en modstand i serie med hovedtelefonerne?

Jeg har _kun_ LM358. Og setuppet skal kun bruges til lydeffekter i spil og kun til netparties (som der er ca. 5 af hvert år).

--
Mvh
Jesper Poulsen

Jesper Poulsen skriver:

Så start ud med potmeter og ikke andet......

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Reguleringen af hvad? Den foregår da ved hjælp af den software, der følger/hører med til lydkortet. Du har i øvrigt vist ikke oplyst, hvilket lydkort, duy anvender.?

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Jeg synes, at det lige som at gå over åen efter vand!

--
[...]

Nu har jeg super-løsningen på problemet.: Køb et par KOSS ESP950. Der er medleveret en speciel forstærker med lydindgang på lininieniveau, samt polariseringsdspændingesgeneratotor til elektrostatiske hovedtelefoner (600 V=).

^es^ESP950

...og de lydkvalitetesmæssigeproblemer er løst - dvs, hvis altså lige at den lyddel på bundkortet er i en tilfredsstillende kvalitet, siden der søges alternative løsninger, der nærmest i givet fald må henvises til kategorien beskæftigelsersterapi, da det jo alligevel ikke bliver bedre end det svageste led.

--
[...]

"Karsten (7870)" skriver:

Well, når mandn ønsker ekstern volumenkontrol og ikek noget "fedten med mus", er det nok den simpleste løsning.

"Karsten (7870)" skriver:

Prøv at læs det oprindelige indlæg der startede tråden.......

Det tror jeg Jesper er bevidst om hvis ellers den lille forstærker kan levere den fornødne effekt i hovedtelefonen.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen