Re: Spændings måling

Jeg skal lave en simpel spændingsmåler til 230v ac, og har kigget på

> en LEM LV 25-P. Men kan det virkeligt være rigtigt at den skal koste > 400kr, når man kan købe en voltmeter i Silvan til 50kr? Nogen der ved > hvilken teknik der bruges? >
øhhh.... hvor og hvad er det du skal måle, hvad nøjagtighed vil du have, skal det være med galvanisk adskillelse...

en modstands deling og et viseinstrument kan også bruges..... det er lidt svært at guide med så lidt information

MVH Bojer

Reply to
Thomas Bojer Nielsen

Dit spørgsmål svarer til: jeg skal til Ålborg, og har tænkt at købe en bil. Kan det være rigtigt at den koster 300.000 kr, når man kan købe en cykel i Bilka til 1.000kr.

Du kan ikke sammenligne en prof. galvansik adskilt transducer med et tilfældigt instrument af tvivlsom oprindelse og præcision. Det var nok mere interessant at vide hvad du skal bruge det til, for hvis et 50kr's instrument er godt nok, så er de sidste 350kr spildt.

Et færdigt måleinstrument viser som regel bare RMS værdien af spændingen. En LEM transducer giver dig en strøm, der er proportional med spændingen. Signalet skal herefter omregnes til RMS værdi.

Du spurgte til teknikken.

LEM LV serien er baseret på kompensations måling med et HALL element i en magnetisk kerne. Kernen holdes feltfri med en anden vikling, der styres af en reguleringssløjfe. Det gør at du kan måle DC spændinger med galvanisk adskillelse, med en isolationsspænding på mindst 4.000 V.

Google "LEM LV 25" giver dig link til databladet

$FILE/LV25

-400.pdf

Prisen ved 1.000 stk er ca 160kr