PSU

Hej

Hvor meget må en strømforsying i en PC varierer, før den kan gøre computeren ustabil?

Jeg har en psu, der i bios viser, at den svinger mellem 11,8 V til

12,6V. Kan det brænde delene af i en computer?
Reply to
Jesper Eriksen

"Jesper Eriksen (slet 2RNPL)" skriver:

Nej, men det kan være med til at gøre den ustabil.

Men mål lige på strømforsyningen om det er den det er galt med, eller målekredsløbet på mainboardet.

Er det PSU'en det er galt med, så køb en ny....

Jesper Eriksen (slet 2RNPL) skrev:

Det kommer anpå computeren.

-||-

det er 5% over og ca. 2% under. Jeg ville ikke være bekymret, dog vil jeg ikke smide flere dele på PSU, i frygt for at den går helt i skoven.

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

-tro ikke på BIOS'en som andet end en indikator. Brug et godt digital voltmeter, og mål på motherboardet.

De værdier Du oplyser kan ikke brænde dem af.

I en moderne PC bruges de 12V til to ting:

  1. harddiske/DVD, der fint lever med +/-5%
  2. til at forsyne den converter på motherboardet, der laver power til CPU'en, RAM'en og muligvis andet. Her er den ikke særlig kritisk.

Underspænding på 0.2V er ikke et problem, 0.6V overspænding heller ikke. Men hvis spændingen er ustabil, og ligger og hopper, giver det muligvis problemer, men det kan du ikke bruge BIOS'en til at undersøge.