PMR fusk ;)

Kære venner, PMR sender på UHF ikke VHF, 4 watt foresager ikke en nedsmeltning der sender folk på skadestuen.

Så meget ved jeg da

Jeg har fundet nogle sider med bedre info end man kan få her bl.a.

Jeg takker for de mange indlæg, men vi må vist hellere stoppe her inden det ender i for meget vrøvl. De engelsksprogede sider er langt mere seriøse så jeg tror jeg foretrækker at finde viden der.

Hilsner

solpletter

til

Fætter

med

effekt

Reply to
B. G. Jørgensen

Hejsa

det

Her i gruppen er det efterhånden ret svært at få seriøse svar, da der er nogle personer der har mere travlt med love, end elektronik. Synd for DEM og gruppen.

Måske fordi de absolut intet aner om elektronik, hvilket jeg tror er det mest rigtige svar, da deres svar, når de endelig omhandler elektronik, minder om 6 klasses skoleelektronik.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

"B. G. Jørgensen" skrev i en meddelelse news:40ee9012$0$238$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Data fra en Kenwood TH77E håndstation, UHF delen:

Ext. PS. 13,8volt ca. 1.6Amp 22.08Watt tilført 5,0Watt output Batteri 7,2volt ca. 1,0Amp 7,20Watt tilført 1,5Watt output Low power 7,2volt ca. 0,5Watt 3,10Watt tilført 0,5Watt output

22Watt svarer næsten til 2 halogenlamper, put dem ind i en PMR!!!!!

Har forøvrigt en fin loddekolbe på 16Watt.

0cr
Reply to
0cr

Minus de 5 W der bliver udsendt, derudover sender man ikke 100% af tiden.. Måske 5%, altså 1/20 af de 17W der er tab = 0.85W varme.

Woow, du er da vist en helt af de helt store.

/Hauge

Reply to
Hauge

"B. G. Jørgensen" faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

Den med de afbrændte hjerneceller var nu mest ment som en morsomhed (hence the smiley). Men i øvrigt har du ret. PMR anvender cirkus 446 MHz i Europa. Om de i øvrigt anvender det samme frekvensområde i Afrika ved jeg faktisk ikke. Men det er en anden historie. Det med afkølingen kan dog godt være et reelt problem. Især hvis du isætter nogle andre strømkilder. Tænk bare på de (noget sjældne men dog eksisterende) historier om Nokiatelefoner der er eksploderet.

Det er faktisk en fin side du har fundet der :)

Selv om noget af det er noget vrøvl skal du dog være opmærksom på at et par af de knap så elektroniske (elektrotekniske?) problemstillinger der er blevet nævnt her nu er reelle nok.

[...]
--
Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I was Sir Hump-a-lot riding my Guineverre"
 -- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'
Reply to
Henrik Bøgh

Hauge faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

Nu har jeg ikke fulgt gruppen gennem længere tid så det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Da jeg ellers husker gruppen som værende fornuftigt rettet så det ville da være en skam hvis det har ændret sig. Jeg syntes det dog det er forkert helt at udelukke de retslige perspektiver

- også når vi snakker elektronik - idet det kan være en fælde hvis man ikke lige ser sig for, ligesom jeg også mener at der skal være plads til andet end kun elektroniksnak herinde.

[...]

--
Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Why do you have to break up with her? Be a man. Just stop calling"
 -- Matt LeBlanc as Joey in 'Friends
Reply to
Henrik Bøgh

Hauge skrev i en meddelelse:

og

Nu har jeg efterhånden fulgt gruppen her i lang tid, dette føre til spørgsmålet, hvornår har du sidst bidraget med andet end brok Hauge? Er det seriøst Hauge? Er du anarkist Hauge? Har du nogenside læst en lov og forstået den Hauge?

Jamen, så kom dog med noget fornuftigt kære Hauge når du ligger inde med alverdens elektronik viden, istedet for dit envindelig brok. Du lyder som en gammel sur mand, istedt for en hjælpsom elektronik guru. :-)

Mvh Gert K.

Reply to
GK

Jeg brokker mig KUN når der er grund til det. Og efterhånden er det ret ofte, da en del tråde her i gruppen, er blevet til tråde om lov, og ikke om elektronik.

Hvilket?

Oversæt, så selv jeg forstår det ord.

Øhh?? Kan selv du sige det? Kan man være sikker på at de love man læser, er rigtigt forstået? Nej vel. Forklar dig.

Hmm, det er svært at tilføre en ødelagt tråd med noget seriøst.

Tjaeh, det kan jo være fordi jeg træder sådan een som dig over tæerne, tror nu nok at dem der vitterligt har forstand på elektronik, er enige på nogle af de punkter jeg i denne tråd har skrevet.

Mvh den gamle sure, uvidende og ufatteligt dumme nar Hauge

Reply to
Hauge

Hauge skrev i en meddelelse:

Kun at brokke sig!

Citat fra politikens ordbog:"Anarki - en tilstand der er præget af opløsning og mangel på styring = Lovløshed. En anarkist er en der er tilhænger af ovenstående.

er

Nu er jeg ikke radioamatør (blot amatør) men er nu ret sikker på at der findes lovgivning inden for dette område også :-) Og mon ikke også der står noget om tilladt sende effekt?

Næh, svar blot manden på om han kan øge sendeeffekten og hvordan han gør det!

tror

Du har ikke trådt mig over tæerne, jeg undres blot over hvorfor du er så negativ og egenligt ærger det mig da også hvis du sidder med noget viden som andre kan blive dygtigere af så de kan komme videre istedet for at blive på

6 klasses niveau. (hmm er det ikke i 9. og 10. man kan vælge elektronik?)

Jeg har ikke påstået at du var noget af det du nævner, blot skrevet at du lyder som en gammel sur mand.

Kom nu frem med noget elektronik viden og hjælp nogle andre og glæd dig så over at du har hjulpet nogen.

Mvh Gert K.

Reply to
GK

"GK" skrev i en meddelelse news:ccmmql$kpa$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Det gør der i allerhøjeste grad.

Også i allerhøjeste grad.

Hvad om du indledningsvis stillede disse spørgsmål i den rette NG: dk.fritid.hamradio?

Hvad vil du i grunden bruge den til? Hauge har hjulpet mange gennem tiderne på særdeles kompetent måde, men som i alle livets forhold: It takes one to know one.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

"Hauge" skrev i en meddelelse news:40eeaf82$0$301$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Jo, Hauge, når der som i de fleste tilfælde er tale om FM, så er der tale om

100% dutycycle. Men, der er jo således ikke tale om en lille, fix Nokia-sag med bgilledskærm etc., men om en håndholdt, man ikke lige holder op til øret, da der er indbygget højttaler, samt mikrofon, man som regel taler i forfra - lige som på en PMR.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Men du snakker vel for pokker ikke 100% af tiden.. Vel? Læs hvad jeg skriver, og prøv at forstå det.

Jeg ved godt hvad jeg snakker om, gør du?

/Hauge

Reply to
Hauge

"Henrik Bøgh" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@henrik.lan.lagengymnastik.dk... PMR anvender cirkus 446 MHz i Europa.

Omkring 433,075 MHz til 433.975 Mhz - altså lige midt i det frekvensområde, radioamatører har fået tilladelse til.

433,9 Mhz snes også at være populær til at låse og åbne biler med. Hold ind på en parkeringsplads ved et supermarked etc. med en UHF-håndholdt. Når du ser en, der lige skal til at låse sin bil med et tryk på bilnøglen, trykker du på din taste og hans bil bliver ikke låst.

Det blev i øvrigt med al ønskelig tydelighed demonstreret i tysk TV for nylig, hvor man gentagne gange således blokkerede signalmodtageren i bilen, så den ikke blev låst. Nogle få bilejere opdagede det, men langt de fleste observerede det ikke, hvor bilen simpelthen stod åben for enhver tyv (og ikke en gang indbruds-). Det giver jo unægtelig også problemer med forsikringsselskaberne, for der har jo ikke været indbrud med synlige spor (knaldede ruder etc.)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Hov, bare lige endnu en fejl: 100% dutycycle må jo betegnes som DC, så det er jo nok 50% du mener. Men det skal du ikke være ked af, du er jo vild med at rette mig, uden selv at vide en pind om hvad du snakker om..

/Hauge

Reply to
Hauge

Måske du skulle sige det til den første i denne her tråd?

Er du selv den ene "one" ?

/Hauge

Reply to
Hauge

På ejendommeligvis fremsatte Henrik Bøgh følgende påstand:

Jeg synes, at det er langt ude at sammenligne en en legetøjs walkie talkie købt i en legetøjsbutik med en PMR. Det tyder meget på, at du slet ikke har kendskab til en PMR og deres potentiale.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"GK" skrev i news:ccmmql$kpa$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk

Der er lidt at starte på her:

Husk at læse diverse standarter der henvises til.

0,5W.ERP.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

På ejendommeligvis fremsatte 0cr følgende påstand:

Alinco laver PMR radioer som sender ved 5 watt! ............

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Jeg har set et meget lille halogenspot på 20 watt. En 10 watts kan da ikke give meget lys.

Jeg har en lille pære i min natlampe på 20 watt. Jeg har også en halogenlampe på 500 watt samt en hjemmebygget lysdæmper der kan styre den. Den er ikke særlig stor.

Inde på delboyenterprises er det et eksempel på en PMR der opgraderes til 5 watt (x10 af orig. effekt).

OT: Jeg bruger som regel en gasloddekolbe beregnet til kobberrør. Så varmer jeg lige spidsen på min elektronik-loddekolbe og er klar til at lodde med det samme.

Reply to
B. G. Jørgensen

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:ccn5s3$139j$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Så har de også en køleflade svarende til det, modsat de små plastilæsker, der var på tale om.

De fleste der benytter, de små, håndholdte 5Watts output radio, på fuld effekt anskaffer ret hurtig en monofon eller til nød en grill hanske, radioen bliver hurtigt meget varm.

I instrutionsbogen anbefales det at kølepladen (bagsiden) ikke kommer i kontakt med plastik eller vinyl, ved lang sendning. Tillige anbefales 1 minut sendning og 3 minutters modtagning, for at begrænse varmeakkumuleringen. Radioen bliver jo hurtigt opvarmet, men langsomt afkølet.

"Watter" på afveje kan hurtigt blive ret ubehageligt.

At sammenligne effekten med et par halogen lamper, er nu ikke helt ved siden af, da de 10Watt fra dem, også skal fratrækkes nogle Watt til lysstrålingen.

0cr
Reply to
0cr