Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

Hej gruppe,

Jeg har kastet mig ud i et lille projekt, som går ud på at restaurere min ungdoms Beomaster 1900, som har tilbragt de sidste 15-20 år i en papkasse oppe på loftet. Det første problem jeg skal have løst, er at få skiftet en håndfuld af pærerne i indikatorlamperne - jeg har læst mig frem til at typen er vigtig for receiverens funktion - ud over at lyse op... Er der nogen her som har en ide om hvor jeg kan købe disse pærer ?

mvh

Andreas M. Hansen

Reply to
Andreas M. Hansen

Den eneste jeg kender, som med sikkerhed har de helt rigtige pærer, er Jørgen P., Bjerringbrovej 143 i Rødovre. Det er principielt et engrosfirma, men de er vældig flinke. Prøv dem.

Mvh. Jørgen.

Reply to
Jørgen Christensen

"Andreas M. Hansen" skrev :

Du skal have en stabel 12volt 1.2watt med trådender, eller med glassokkel, hvor du bare rette benene ud

Brinck ligger vist inde med dem - det gør mange andre også

Når du så er nede i dyret, så kig lige efter om ikke den lille brokobling til forsyningen af følerkredsløb, og forforstærker er nem at skifte - de plejer at blive sløje, og så brummer spillen i starten

Nu kunne du jo have skrevet hvor i verden du er, hvis folk skulle give et et hint til en lokal biks ;)

--
Jan_stevns
Reply to

Hej Jan.

Lamperne med glassokkel fra Brinck er elendige at lodde på. Lamperne med trådender er de bedste.

Mvh. Jørgen.

Reply to
Jørgen Christensen

"Jørgen Christensen" skrev :

Kun hvis man ikke kan ;) Fiffet er en skalpel til at skrabe enderne rene med først ;) Men ja, de kan bøvle

Helt og addeles !

--
Jan_stevns
Reply to

Andreas. Nu du er i gang med lytterne, så skift også C66 (10 mF/63 volt). Så slipper du for kraftigt brum fra tuner p.g.a. dårlig filtrering af spændingerne.

Jan. Når du skriver, at mange har de rigtige lamper, må du da gerne droppe et par navne. Jeg har brugt timer på det og kun fundet Jørgen P. og ELFA i Sverige med de helt rigtige lamper med trådender.

Mvh. Jørgen.

Reply to
Jørgen Christensen

"Jørgen Christensen" skrev :

hmmm.. de ligger på 4 hit på google (glassokkellamperne)

iøvrigt kan man jo bevæge sine fodtusser ned til nærmeste radioværksted - de plejer dælme at have dem - det gør alle de værksteder jeg kender, og det er mange.

Jeg beklager lidt, at folk selv også må gøre en lille indsats, jeg har brugt al for megen tid gennem livet på at trælle for folk ;)

--
Jan_stevns
Reply to

"Andreas M. Hansen" skrev i en meddelelse news:4751d09b$0$15874$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Tro det eller ej. De kan faktisk skaffes fra B&O. Find det lokale B&O værksted, de kan skaffe de rigtige pærer. Prisen vil jeg ikke udtale mig om ;-)

--
mvh Uffe
Reply to

Tak for mange gode svar! Jeg vil starte med at besøge en radiomekaniker - og der er jo også et B&O center i Sønderborg, dem havde jeg i mit stille sind afskrevet, da det jo ligner lidt af et palads med produkter som jeg prismæssigt aldrig ville kunne komme i nærheden af... Og så er jeg i mellemtiden kommet i tanke om Radio Stikoni Sønderborg - det er jo et værksted/butik, hvor manden har rudet de 70, og mest gør i gamle apparater - han har faktisk et par gamle Josty Kit byggesæt hængende..

mvh

Andreas M. Hansen

Reply to
Andreas M. Hansen

"Andreas M. Hansen" skrev i en meddelelse news:4752dc15$0$15881$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hvis du er i Sønderborg så kunne de jo besøge O.B. Carlsen, han har muligvis også noglepære der kan bruges.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Er OB virkelig stadigvæk aktiv ? - jeg kan jo huske ham og hans gamle mor fra den gang jeg rodede med elektronik som dreng for en 30 år siden - det var godtnok en meget speciel butik ;o) Men gamle tampon Carlsen (som han hed i folekmunde) vil jeg da også have i tankerne så.

mvh

Andreas M. Hansen

Reply to
Andreas M. Hansen

"Andreas M. Hansen" skrev i en meddelelse news:47530563$0$15898$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det er nok 3 år siden jeg var forbi sidste gang, men det ser ud til at han stadig er igang. Se

Peteropfinder
Peter N. Petersen
15kw

vi er vel enige om at det skal være 10 µF (mikro-farad) og ikke 10 milli-farad (mF)! din skrivemåde er yderst uheldig...

--
mvh
Rasmus

Ja, selvfølgelig Rasmus, men det havde Andreas nok opdaget, når han fandt den på printet. Mvh. Jørgen.

Reply to
Jørgen Christensen

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:4753f599$0$90262$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Men ikke desto mindre har den været almindelig brugt.

--
mvh Uffe
Reply to

Hej Uffe

Man skal også være lidt naiv for at tage fejl :) Man skal vidst være ingenør for at tro at der sidder en 10 millifarad kondensator i en 1900.

Jamen så var det jo heldigt at det blev opklaret for mig inden jeg gik i gang, for det er faktisk lige det jeg er... ;o) mvh

Andreas M. Hansen

Reply to
Andreas M. Hansen

Hej Andreas

Så læs du bare vidre min dreng, så kan det være at du en dag ender som hånværker :)

ja det er da rigtigt Max.. lad os bare være ligeglade (og sløse) med enhederne... det er jo alligevel ikke så vigtigt... sådan noget teoretisk pjat... ikke?

--
mvh
Rasmus

og hvad så?? det gør det da ikke mere rigtigt... i gamle dage brugte man også 22/7 som pi, men det gør det da heller ikke til pi vel??

--
mvh
Rasmus