Basic compiler til PIC

Jeg har hidtil kun programmeret PIC kredse i assembler, men kunne godt tænke mig at prøve f.eks. Basic eller evt. Pascal. Man kan købe noget som hedder PIC Basic, men det er ret dyrt. Findes der andre billigere alternativer ?

Jeg har et gammelt PicStartPlus kit. Den eneste Pic af F typen som den kender er 16F84. Det kræves at man udskifter firmware chippen i brænderen, før man kan programmere nyere kredse. Jeg fandt sådan en firmware upgrade chip på Microchips homepage. Den kostede kr. 160,- hvilket er rimeligt, men de ville have kr. 250,- for at sende den til Danmark, hvilket er lige rigeligt. Er der nogen som kender en billigere måde at få fat i sådan en firmware chip på ?

/Tom

Reply to
Tom

"Tom" skrev i en meddelelse news:41ffa13c$0$269$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

tænke

kostede

den

chip

Hej !

Jeg har prøvet noget tilsvarende med opdatering af PICStart !

Jeg købte et opgraderingskit ved Arrow til Kr. 250-300 alt incl.

Der er ny chip med så opgraderingen fremover kan ske bare via nettet - det virker faktisk meget fint - men bemærk, at det vist KUN er efter et bestemt serienummer opdateringen kan foretages !

Mht. sprog ville jeg også gerne have PICBasic/Pascal/C i starten, men jeg er blevet ved ASM, idet interruptrutiner (i de udgaver jeg har set på) alligevel skulle skrives i ASM - og jeg var yderligere betænkelig ved "hvad der foregår" i sprog-compileren som du så IKKE kender til !

Med ASM har du selv "fat i de ædlere dele", men der er da en vis læringsperiode, men jeg vil i hvert fald ikke skifte nu.

Mvh KS

Reply to
KS

tænke

Der er et sprog, der hedder JAL, der minder om pascal.

... det er i øvrigt gratis... nice... Er du mere til C-lign, så er det et IDE, der hedder sourceBoost.
Deres nye sprog boostC (beta-udgave, men virker ganske godt) er indtil videre gratis. De andre har 15 dages prøvetid.

kostede

den

chip

Nej, men se på:

Det er et gratis (og det er jo godt...) program. Der er et link til et diagram over en 16pro40 brænder, der ikke kræver noget med firmware... Med det i hånden kan du brænde de fleste PIC's

mvh Simon Børresen

Reply to
Simon Børresen

Hej,

Jeg er lige begyndt at bruge CCS c-compiler til at programere PIC18F252. Den virker meget fint og kan også styre interrupts. Det er dog ikke et gratis program.

Jeg bestilte det i USA og modtog det after ca. 5 dage. Software + debugger/ loadre + development board, kortede mig 3000,- Dkr + 15 Kr til UPS for tolddeklarering.

Har selv brugt assembler i lang tid, men det er meget lettere i C. Jeg genskrev et rimelig simpelt program til C og det fylder faktisk ikke mere end min assemblerudgave.

John

"Simon Børresen" skrev i en meddelelse news:41ffb70d$0$48326$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
John jensen

Prøv at se på

PIC16F84 er efterhånden MEGET antik. For at slippe af med dem har Microchip hævet prisen på dem i forhold til nyere typer. Kig på noget som PIC16F628, eller ..F870. Overvej 18F... idet de er stærkere og kun marginalt dyrere.

Hvis du har mulighed for det så brug ISP, In System Programming. Det er behageligt at man ikke skal lodde kredsen ud for at omprogrammere den.

Eller deres 12F629/12F675, 16F630/16F676.

Eller ICSP, In Circuit Serial Programming. Afaik kan man så programmere den MENS den kører, og så blot resette den.

--
Venlig Hilsen
Michal

Ja, det virker fint med en ICD-2 programmer/debugger... ellers har

samt
begge rimelige billige programerings samt debugger enheder. Og C-compileren fra ccs er ikke helt dårligt, og slet ikke værst til prisen ;)

--
VH
Lars Molnit

-nå ja, der er kun een mulighed for at programmere den i kredsløbet, og de hitter på alle mulige forkortelser, der er forskellige fra firma til firma. Og så tager de TM og copyright på det.

Ja, "seriel programmering i kredsløbet", SPiK

Tak for de mange svar og nyttige links. Så har jeg noget arbejde videre med.

/Tom

Reply to
Tom

"Tom" skrev i en meddelelse news:4200f3b1$0$188$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Et helt udviklingsmiljø med simulator og free upgrade får du her for kun

19 Euro!

Link:

FRKJ

"KS" skrev i en meddelelse news:41ffb313$0$48710$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Hej

På jobbet bruger vi både C og ASM til PIC, Nitron og AVR og vi er kommet til følgende konklusion:

Er der noget, der er tidskritisk (få ms) kan det kun laves i ASM. Er der kun 2-3 kb program plads til rådighed kan du næsten ikke bruge C da overheaden er på små 3 kb. (Nitron). AVR er meget god til C, men vælg ikke en med mindre end 3 kb helst over 4 kb. Dette er iøvrigt også beskeden fra Atmel selv. Pas i øvrig på med ældre C compilers til PIC, der kan være sjove problemer med bank switching og watch dog opsætningen. :-( Det kostede 14 dage.

Basic og pascal til micro'er har jeg aldrig set.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:41ffbeb0$0$22691$ snipped-for-privacy@nntp04.dk.telia.net...

MPLAP er gratis til PIC12 og 16 ikke PIC 18.

Jeps det er dajligt at det er opfundet.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

Har du drukket af potten ? MPLAB er gratis, og virker på PIC10,12, 16,

18 og 30 ... altså alle PIC serier. så mon ik du har misforstået noget, ala forvekslet med at der findes nogen gratis C compilere til 12 og 16 serierne, for udvalgte kredse deri.

bare det at kunne indsætte brake points osv. direkte i hardwaren, og derved lave en del bedre debugging end man kan via simualtoren, eller diverse dioder osv. som folk ellers bruger til at se hvad der sker nede i den sorte lakrids ;)

--
VH
Lars Molnit

sorry glemte PIC 17