Maks ladespænding på alm syrebatteri?

Hej

Min havetraktor svigter, og batteriet er tilsyneladende dødt....

Har prøvet at lade med ca. 15 volt, men batteriet trækker kun ca. 100mA, men hæver jeg spændingen til 17-18 volt begynder der at ske noget. Hvor meget er det forsvarligt at lade med?

Batteriet er et 28Ah 12V syrebatteri...

Mvh Hans

Reply to
Hans Mouridsen

Det er mange år siden, men på ladestationen jeg arbejdede på, var tommelfingerreglen at 10% af maxsrtrøm som ladestrøm, aldrig kunne skade. Blybatterier er ikke særligt sarte, og ladning styres med simpel strømmåling. Når Batteriet er fuldt opladet når spændingen når 14,8 v

finn - tilfældigvis på Ørsteds fødselsdag :-)

Reply to
jos

Det lyder lidt sært, har du målt på spændingen mens den ladede eller mens du ikke havde laderen tilsluttet?

Brian

Reply to
Brian Lund

"Hans Mouridsen" skrev i meddelelsen news:4a859fec$0$301$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hvis du kan måle 17-18volt over batteriets poler mens du lader så køb et nyt batteri...

Reply to
Brian H

Min erfaring er at du sagtens kan vække et sådant batteri med lidt ekstra spænding. Bare giv den op til 24V og hold øje med strømmen, så kører det snart igen!

Måske,måske ikke men det kan jo aldrig blive værre.

Jeg har da reddet 3 autobatterier på den måde. Måske blev de ikke som nye men gode nok til at kunne starte bilen hvilket de ikke kunne efter 12 timer med en alm lader.

MVH Lars Arup

"Brian H" skrev i en meddelelse news:4a869751$0$299$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
Lars Arup

"Lars Arup" skrev i meddelelsen news:4a872286$0$56782$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Mit liv er bare for kort til den slags, derfor mit råd :)

Reply to
Brian H

"Lars Arup"

I saa fald udvikles der meget knaldgas, der er yders ekplosionsfarlig. Samtidigt skal man holde øje med væskestanden og efterfylde med demineraliseret vand.

Aage

Reply to
Aage Andersen