Kondensator afladning.

Ja, de kondensatorer har en relativt høj indre modstang, og tåler ikke ret store strømme. Lader man en 0.47F op til 5V har man et energi indhold på 11.75Joule. Kortslutter man den, vil al energien afsættes i den indre modstand, og 11.75 joule er som bekendt 11.75Ws, og de holder de ikke til. Når der er tale om SMPS kondensatorer, er kapaciteren meget mindre. Som tilføjelse: de store kondensatorer på 2kF er det ikke let at kortslutte: de brænder simpelthen skruetrækkeren væk i en lysbue.

Ikke alle kan få detaljer om det projekt, jeg arbejder på.

:-)

-der gik også lang tid, inden jeg lærte at sige "KiloFarad"

Og her går man og synes at kondensatorer målt i milliFarad er store... :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

tja og for mig er uF stort :-)

Reply to
E.R

Hvad bruger man så store kondensatorer til?

Reply to
Martin Larsen

Normalt seriekobler man dem til f.x. 48V eller 15V. De kan rumme en dejlig masse energi, og modsat batterier kan de tåle afladning og opladning med meget store strømme, og de kan aflades helt, uden at dø, og de er vedligeholdelsfrie. De gode typer kan holde til fuld op/afladning med stor strøm op til 1.000.000 gange, og det kan batterier ikke.

Eksempler er nødstrøm til f.x. aktuatorer i fly og vindmøller. Hvis strømmen forsvinder, skal sikkerhedskomponenter fungere. fx bremser, sikkerhedsdøre, vingestyring etc.

Et andet eksempel er, at en brændselscelle ikke kan lide varierende belastninger, så en bil med brændselsceller er nødt til at have en buffer, der kan levere acceleration, og som kan optage bremse energi.

Et andet eksempel er bøjer på havet: en solcelle lader dem på om dagen, og så er der til natten og lidt til. Her er det vedligeholdelse, der er problemet, hvis man bruger batterier.

Jeg bruger dem som energibuffer, hvor jeg trækker store pulsstrømme. Dermed kan jeg designe min primære forsyningskilde til middelstrømmen og ikke max.

Kig ind på Maxwell.com Masser af læsestof:

PER

Jeg har ikke vert på nett en stund, men du har helt rett. Dette kalles dielektrisk absorbasjon (huske-effekt), og er et naturlig fenomen. En kondensator er et batteri. Selv om det utlades, vil plater og elektrolytten etter en stund prøve at gjenoppta den samme ladning. Dette kan den selvfølgelig ikke gjøre, da effekten ikke vil være den samme. Spenningen kan komme opp nesten til samme nivå, men ladningen er nesten null. Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Hej Arne.

Glad ved igen at se et indlæg fra dig.