Hårdmetal bor, er lykken :-)

Nu har jeg erhvervet mig Hårdmetal bor, og det er altså lækkert ikke at få grater på sine hjemmegjorte printplade huller :-) Livet er for kort til HSS bor, HM bor styrer :-))

-- Med venlig hilsen Michael Petersen residerende i Nyborg fjern dyret i min @dresse ved privat post

formatting link

Reply to
Petersen_Michael
Loading thread data ...

"Petersen_Michael" skrev i en meddelelse news:421f8063$0$183$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Blæreanus... ;o) Desværre har jeg ikke kontakt til branchen mere, men jeg ka' godt huske det. Selv lyden når boret smutter igennem.... suk

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe

Petersen_Michael skrev:

Lige indtil det er tid til slibning :-)

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
 Click to see the full signature
Reply to
Jesper G. Poulsen

Hmm.. ok lidt..

Gee.. Jeg startede med at spørge ved Sanistål :-/ Mig "Daws, HM bor str. 0,9 og 1,3 mm tak" Sani "Øhh, mener du HSS bor?" Mig "Nej HM bor" Sani " Ja men er det mur bor du vil ha´?" Mig "kan i hygge jer"

Nu klarer jeg selv importen hov ja det var altså ikke meningen at reklamere.. sorry..

Jeps, men det kræver så også en boremaskine der helst kan snurre 25.000 RPM meen 20.000 RPM går også an ;o)

-- Med venlig hilsen Michael Petersen residerende i Nyborg fjern dyret i min @dresse ved privat post

formatting link

Reply to
Petersen_Michael

De er beregnet til at bore i stål med en hårdhed på op til 50 HRC (Rockwell C) Kobber, Aluminium, samt rustfast stål, så jeg formodder levetiden er laaang, i glasfiber / kobber :-)

Der er jo ingen der kan finde på at slibe bor, med en diameter på ret meget under 5 mm, uanset om det er HSS, eller HM, og en fabriks omslibning, vil være dyrere end at købe nyt..

-- Med venlig hilsen Michael Petersen residerende i Nyborg fjern dyret i min @dresse ved privat post

formatting link

Reply to
Petersen_Michael

Det er nu ikke specielt svært, dog helst ikke mindre end 3mm, så kan jeg heller ikke mere ;o)

Mvh Hauge der i sin læretid skulle slibe bor ned til Ø 2.5mm, hvilket var næsten umuligt, det er nemt nok at slibe det ned til 2.5mm i længden ;o)

Reply to
Hauge

Petersen_Michael skrev:

Det er glasset i glasfiberen der slider - alt det andet er ret underordnet ;-)

Og de plejer at knække når det er tiden at de skal slibes... ;-( men er boremaskinen og printholderen stabil nok er der _mange_ huller i sådan nogen bor

/carsten

Reply to
Carsten Holck

"Petersen_Michael" wrote in message news:421f8fc7$0$158

import?

-de kan da køves overalt i prof firmaer, der har med elektronik at gøre.

skal man bore print, findes der IKKE alternativer. At bruge HSS bor.. -så kan du lige så godt bare prikke hullerne ud med en syl :-)

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Du mener vel bor med Wolframskær specielt beregnet til print? Alle andre bliver sløve efter ganske kort tids brug (10 - 50 huller).

-- Med venlig hilsen Karsten HJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

Jo, da. Bor med spids af Wolfram. Det bruger vi andre da.

-- Med venlig hilsen Karsten HJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

Netop i glasfiber - mellem 5 og 10 min. Slibning kan ikke betale sig.

-- Med venlig hilsen Karsten HJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

Bor med skær af wolfram beregnet til at bore i print kan købes i dim. hel ned til 0,5 mm - måske mindre - og op til - tja, jeg har det op til 3,5 mm. Men pas på, de er skøre som glas og knækker nemt, hvis man ryster på hånden - brug kun bænk- eller søjleboremaskine.

-- Med venlig hilsen Karsten HJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

"Petersen_Michael" skrev i en meddelelse news:421f8fc7$0$158$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Hvad koster så sådan en fætter på 1mm ?

Mvh KS

Reply to
KS

Fri, 25 Feb 2005 21:51:21 +0100, skrev Petersen_Michael, på 38 linier, i , :

Eller 30.000 :-)

--
MVH Karsten 
Horsens
Reply to
Karsten Andersen

Taler vi om nogenlunde det samme. Hårdmetalsbor til print produktion laves normalt af wolframcarbid. Ofte handles de under betegnelsen "carbid drill"

Normale produktions maskiner til print ligger mellem 50.000 og 150.000 rpm, afhængigt af borets tykkelse.

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Så taler vi om det samme. Bortset fra, at jeg - åbenbart til mindre produktioner - har hørt og selv brugt 20-25.000 omdr./m. Jeg har endog være heldig ikke at knække et bord ved ca. 2.800 omdr. i en bænkboremaskine, men det skal så sandelig heller ikke være af de typer fra byggemarkedet eller Harald Nyborg.:-) Dt var en IXION

-- Med venlig hilsen Karsten HJ

Stadig med hang til det analoge

Det drejede sig så også kun om et par print, hvor der bar skulle ændre ved et par huller mere - hø, hø.;-) En fagmand på masseproduktion ville jo nok slå korsets tegn og udøve gymnastikpræstationer, han ikke har været i stand siden skoledagene (baglæns flik-flak?)

Reply to
KHJ

Petersen_Michael skrev:

For 10-15 år siden blev alle printbor hos Printca sendt til slibning.

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
 Click to see the full signature
Reply to
Jesper G. Poulsen

Hej Karsten

men

Du mangler at lære lidt håndværk, jeg har lavet tusindvis af printhuller med karbidbor og en 248,- kr. bænkboremaskine fra Jem & Fix uden problemer og knækkede bor.

Mvh Max

Reply to
Max

Ja? ikke til en fair pris.

Enig :-)

-- Med venlig hilsen Michael Petersen residerende i Nyborg fjern dyret i min @dresse ved privat post

formatting link

Reply to
Petersen_Michael

Den type jeg har erhvervet, findes fra 0,3 til 10,0 mm i 0,1 mm spring

-- Med venlig hilsen Michael Petersen residerende i Nyborg fjern dyret i min @dresse ved privat post

formatting link

Reply to
Petersen_Michael

ElectronDepot website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.