Halogen pære og forbrug

Jeg har nu i et stykke tid undret mig over en ting angående deres forbrug jeg ikke lige er helt sikker på hvordan man skal regne ud. Så nu må man hellere spørge istedet for at gå og tænke formeget :-)

Hvsi man nu siger man havde 4 halgoenpære på hver 10 W, ialt 40 W, vil de så koste det samme og have tædt som en standard 40 W pære ?

Eller er der nogle andre ting der spilller ind nu da halogen køre med en lavere spænding.

Er for mange år siden jeg har regnet på sådan noget, så håber der er nogle her der kan give mig en hurtig forklaring.

For menes da at have hørt engang at halogen skulle være åh så godt og spare strøm, og nu er jeg så kommet lidt i tvivl om hvormeget man reelt spare på dem.

Reply to
Kim Jørgensen

Hej Kim Din udregning passer, bortset fra at du har glemt at medregne tabet i transformatoren.

Mvh Toke

"Kim Jørgensen" skrev i en meddelelse news:417607a0$0$262$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
Toke Koustrup

"Kim Jørgensen" skriver:

Ja

Ja, strømtrækket i ledningerne bliver højere, det gør effekttabet i ledningerne også, derfor bliver de varme.

Intet, lysstofrør er besparende, her er lysudbyttet højere per watt. Energisparepærer er blot lysstofrør pakket pænt ind.

Ok dvs i grove græk koster det det samme at have 40 w i halogen som en 40w glædtråds pære kørende i en time.

Men reelt lidt mere ved halogen pga tab i trafo.

"Toke Koustrup" skrev i en meddelelse news:4176132b$0$77009$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

forbrug

de

nogle

Reply to
Kim Jørgensen

40W er jo 40W. Da Halogenpærer jo "kører" på 12V i stedet for 230V, vil strømforbruget jo blive væsentlig højere for at kunne afsætte den nødvendige effekt i halogenpærerne, men som Klaus også rigtig siger er forskellen ellers "kun" effekttabet i transformatoren
--
Med venlig hilsen

Tomas
Reply to
Tomas Skott

Rent teknisk - og det synes jeg er nok så vigtigt ved ovenstående sammenligning. En halogenpære er som almindelige glødelamper baseret på en glødetråd. Et lysstofrør er en udladningslampe. Farven på lyset fra et lysstofrør bestemmes af farven på dets indvendige, flouriserende lag - det lag, der sidder lige på den indvendige side af glasset.

Halogenpærer giver i forhold til almindelige glødelamper et større lysudbytte fortrinsvis ved en højere farvetemperatur - et udtryk for, hvor "hvidt" lyset er.

En halogenpære har ved sin nominelle spænding sædvanligvis en farvetemperatur på ca. 3500° Kelvin (K). En anden af fordelene ved en halogenpære er, at den i modsætning til en almindelig glødelampe ikke bliver så hurtigt sort på indersiden af glasset.

Det skyldes bl.a., at de partikler der udgår fra glødetråden, og der normalt med alderen sværter den indvendige side af glasset, ved en halogenpære søger tilbage til glødetråden, når pæren slukkes og køler ned.

Nu vokser træerne ikke ind i himlen. De partikler, der søger tilbage til glødetråden, sætter sig fortrinsvis ude ved enderne, hvor glødetråden er gjort fast til de 2 stilke (filamentet) der bærer tråden, så på et eller andet tidspunkt brænder den alligevel over.

Glasset er kvartsglas, der tåler en meget høj temperatur, og er faktidsk glødende ved normal drift. Dette skyldes placeringen så tæt ved glødetråden. Dette er også en af årsagerne til, at partiklerne ved afkøling søger tilbage til glødetråden. For at holde den process optimalt i gang, skal en halogenpære forsynes med sin nominelle spænding. Nu er det problem ikke så stort ved de alm. 20 W halogenpærer. Jeg tænker her på, at mange lamper med halogenpærer er forsynet med lysdæmper. De er i øvrigt heller ikke så dyre at udskifte - og ikke i relation til den længere levetid sammenlignet merd en alm. glødelampe.

Der er jo stadig statsafgift (punktafgift) på lyskilder uanset type.

En almindelig glødelampe ved sin nominelle spænding har en typisk farvetemperatur på ca. 2800° K. Almindeligt dagslys - dvs klart solskin regnes tyil ca. 5000° K.

Nå, ja det var jo så "lidt" om det emne.

-- Med venlig hilsen KHJ

Reply to
KHJ

Da man i sin tid indførte halogenpærer i bilerne, forlød det at lysudbyttet blev fordoblet i forhold til glødepærerne.

Det er nok lidt overdrevet. Men hvis du skal have samme lysudbytte pr. wattime, skal de 40W halogen nok sammenlignes med _mindst_ 60 W glødepærer (alle tab medregnet).

m.v.h. Emil

Reply to
Emil

Se lige denne "halogen" med kun 1.5 W forbrug ;-)

Christen Fihl
http://HSPascal.fihl.net
Reply to
Christen Fihl

Ja nu er det så lige det er så ikke lige nogen halogen pære men bare en masse lysdioder de har sat i en holder så den kan bruges i en fatning til halogen pære. Men selfølgelig effiktivt nok i strøm besparelse. Men desværre har de sjældent en særlig stor spredning på lyset.

"Christen Fihl" skrev i en meddelelse news:417649ca$0$247$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
Kim Jørgensen

Man kan sagtens få 230v halogenpærer - både som spot og m. alm. fatning (og med samme dimensioner som alm. pærer). Og så undgår man jo trafoen, men skal i stedet arbejde med høje spændinger, man får jo ingen fordel uden nye ulemper.. F.eks. kan jeg anbefale Osram's Halolux Classic. De fås både i 40 og 60 w. De giver ifølge osram ca. 20% mere lys end alm. pærer. De er perfekt til at lyse mit 60'er badeværelse uden vinduer og m. brune fliser op :o) En sparepære skal varme op og skal man blot vaske hænder, vil det foregå i halvmørke selvom man vælger en 25 w (og om den passer i lampen). Har tidligere brugt alm. 80w, for det var hvad den lokale isenkræmmer havde, de lyser ca. som halogenerne, men holdbarheden taler vi ikke højt om. Halogenerne derimod holder ifølge Osram som 2 alm. 60w. Kan klart anbefales frem for alm. pærer selvom prisen jo er en anelse højere.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Morten skriver:

Faktisk ser jeg 230 volt spotpæren som det største fremskridt inden for halogen i lang tid. Ingen besvær med tab i ledninger og afbrændte transformatorer. Brae rundt med 230 volten som ved almindelige glødepærer.

Hej KHJ

Du skriver sidst i dit indlæg at alm. dagslys er lig 5000 grader Kelvin er det ikke i underkanten. En alm. monitor er ca. 6500 grader Kelvin.

MVH HK

"KHJ" skrev i en meddelelse news:fkpdd.59036$ snipped-for-privacy@news000.world> > Intet, lysstofrør er besparende, her er lysudbyttet højere per watt.

bliver

normalt

søger

glødetråden.

tilbage

med

Reply to
Holm

Det behøver det vist ikke at være. De 5000° K husker jeg fra fotoverdenen, hvor man skelnede mellem kunstlys og sollys. Med en almindelig monitor mener du vel evt. en fladskærm? Der kan farvesammensætningen til hvid vist godt optræde som 6500° K., men det er noget, jeg lige skal se efter specs. på - med mindre du har dem eller kan give et link?

Det er meget rart lige at få det rigtigte på banen, inden man "bilder" folk noget forkert ind.:-).

-- Med venlig hilsen KHJ

Reply to
KHJ

KHJ skriver:

Hmm, min monitor kan justeres mellem 5000 og 9300K

Det kan min da også (skulle lige se efter). men her er der heller ikke tale om lysudstråling i den forstand at lyset fra skærmen skaber skygger. Det er der imod meget diffust, og s/h og farver kun dannes inden i det, man ser på og ikke ved hjælp af de reflekser, hvis farver og skygger er påvirket af i forbindelse med en lysudstråling og dens farvetemperatur. Lyset smule lys der evt. kan ses _fra_ en monitor skærm er f.eks. ikke velegnet til foto- eller film optagelser - det skulle da lige være en Ttroels Trier dogmefilm.:-).

Så de to former for farvetemperatur kan simpelthen ikke sammenlignes.

-- Med venlig hilsen KHJ

Reply to
KHJ

"Christen Fihl" skrev i en meddelelse news:417649ca$0$247$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

De kan kun bruges som orienteringslys, lysstyrken er alt for lille, eller koncentreret i en smal kegle.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel