Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Nogen der ved hvad vaskemaskinen fejler når displayet viser fejlkode 5?

Og hvor kan jeg finde service/reparationsvejledningen for pågældende vaskemaskine?

Tak på forhånd.

Reply to
John

Har du prøvet at ringe til gorenje?

Mvh

per
Per H

Måske dette?

FEJL 5 Motoren afbrydes eller motoren kører ikke (maskinen melder fejl, LED?erne blinker fem gange periodisk) Motor overbelastet eller motorfejl. ? Sluk for maskinen og vent nogle få sekunder. ? Tænd for maskinen igen og gentag vaskeprogrammet. Hvis fejlen ikke forsvinder, skal du kontakte en reparatør.

--
Mvh

per
Per H

John skriver:

dk.teknik.el?

Så er det nok kullene der skal skiftes.

Leo Havmøller.

Reply to
Leo Havmøller

Hvor har du slået den fejlkode op?

Og hvad betyder det, at "kullene skal skiftes" ??

Reply to
John

Ifølge Gorenje's tekniske support betyder fejl 5 at Triac er kortsluttet eller afbrudt.

Og hvad betyder det så??

Reply to
John

Hejsa,

"John" skrev i en meddelelse news:4bd6eab3$0$274$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

En triac er en elektronisk komponent der har samme funktion som et mekanisk

1-polet relæ. Triacen er formodentlig pakket i et sort plasthus på størrelse med en lillefingernegl. Der er 3 ben på komponenten. Om muligt er den spændt op på en køleprofil.

Ergo skal du på vaskemaskinens print og søge efter kortsluttede komponenter, brændte baner eller revnede lodninger

/Claus

Reply to
Claus

Tak for svaret Claus....hvor meget vil du skyde på at det vil koste at få en pro til at ordne det (alt inklusiv) ?

Reply to
John

Hejsa,

En triac koster under 10kr. inkl. moms. Loddetin: 2kr. Evt. kølepasta/siliconepad: 2kr.

- En god fagtekniker skal ikke bruge mere end en ½ time. Sæt selv prisen herpå.

De 'professionelle' ville bare skifte hele printet og fakturere kunden for ikke mindre end 1200 kr. 'Fuskeren' (fagteknikeren) ville skifte den ene komponent der er defekt. (Eller efterlodde).

/Claus

Reply to
Claus

"Claus" skrev i meddelelsen news:4bd7db73$0$36559$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Claus, vi er mange år tilbage (ca. 25år), men jeg husker at jeg skulle reperere en vaskemaskine som dengang kørte med en timer del. På timeren var der en stykke bimetal der åbnede sig når maskinen var varm nok, og den kunne køre videre. Jeg kunne vælge at udskifte timere til x-antal kr. eller jeg kunne prøve at tilpasse bimetallet, så det passede igen. Jeg valgte det sidste, for at spare kunden for en stor udgift. Ca. en måned efter var den gal igen, og her sagde kunden, at jeg jo lige havde repereret maskinen for samme fejl, og han ville ikke betale mig prisen igen. Mit firma dengang måtte sætte en ny timer i uden beregning. Hvad lærte jeg af dette. Aldrig prøve at lodde, rette, fuske, mm på kunden maskine, men sæt en ny komponent i med det samme, det bliver dyrere for kunden, men du har ikke problemer bagefter.

vh Poul

Reply to
Craner

John formulerede tirsdag:

Lyder som om det er overophednings sensoren der er smuttet, den koster ca. en 50er og er en lille blank metaldims på str. med en 2kr. i diameter, der sider 2 ben på denne...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

"Craner" skrev i en meddelelse news:4bd7e5d6$0$56776$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Ja, det er en klassiker indenfor flere brancher, skal man absolut lave "fusk" for at spare kunden for nogle penge, er det vigtigt skriftligt at kunden informeres (på regningen) om betingelserne.

mvh JBH

Reply to
JBH

"John" skrev i en meddelelse news:4bd6f84f$0$282$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hvis det er en triac som er død, er sandsynligheden for at det som triac'en styrer (pumpe,magnetventil, PTC. el.) også er defekt tilstede.En triac går sjældent i stykker ad sig selv.

mvh JBH

Reply to
JBH