En computers strømforbrug

Hejsa i gruppen.

Da jeg er ved at lave en større opgardering af en server-computer jeg har stående, vil jeg gerne bestemme effektforbruget i hele systemet.

Processoren er valgt efter et minimalt effektforbrug, men pluslig er jeg endt op med et dual system og der skulle endte også ligt flere diske og andet grej i. Så er det ikke så let at regne på længere.

Da jeg byggede den gamle, lånte jeg en el-måler af NESA. Den kunne give nogle dejlige præcise tal, som jeg kunne optimere efter, men jeg ved ikke om jeg gider igennem den mølle igen.

Burde jeg ikke kunne tilslutte mit multimeter i serie og måle strømmen igennem systemet. Da computerens switchmode primært belaster nettet capacitivt, burde strømmen jo være i fase med netspændingen.. Det burde multimeteret godt kunne måle.. ikke?

Hvordan gør jeg det ellers let?

En god julehilsen Anders Beck

Reply to
Anders Beck

Hmmm, kapasitivt? I en kondensator (capasitor) er strøm og spænding ikke i fase, dette gælder også i en spole (inductor). Du mener vel resistivt (resistor)? Men en switch-mode belaster vel netop ikke resistivt, eller hur' ??

/Thomas

--
My e-mail is composed in the following manner:
.(a)privat(dot)dk

Efter min mening belaster den som alle andre ensrettede kredsløb, kun i topppen og bunden af sinusen...

men så kommer begrebet PFC, som nogle af de nyere psu jeg har set har dem. bla noget med en regel der kom på et tidspunkt med alt der trak over 50W fra nettet skulle trække strøm i hele perioden og noget med fase vinklen skulle være meget tæt på 1, men er den monteret med en pfc så er det nok nemmere med et amperemeter..

men mit bud er at gå i a-z/bilka/harald nyborg og købe et el-målemeter til lige omkring 200 spir, så kan du også teste din fryser etc :)

kasper

Reply to
Repzak

Du køber en måler der kan håndtere ikke resistive belastninger. F.eks har

en til ret få penge (De har også en der kun måler rigtigt på omske belastninger så vælg den dyre)

De billige der er til at finde ved isenkrammere herhjemme er ikke gode til dit formål (ihvertfald af dem jeg har set)

/A

Reply to
anders majland

Hvis det er en strømforsyning med PFC (Power Factor Correction), som de fleste nyere PSUer er, så burde strøm og spænding ikke være ret meget ude af fase, og så kan man godt regne med at V*I=P..

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

Ehm, jeg opdagede også min tanketorsk, da jeg havde sendt indlæget. Jeg sad og tænkte på at den primære belastning lå i at lade elektrolytter i parallel med indgangen og fik på en eller anden måde overbevist mig selv om at spænding og strøm måtte være i fase.. (rødme)

Men hvad siger panelet? Med en 3-4 år gammel PSU (Pentium 3 alderen) ville mit multimeter så vise noget brugbart?

Med venlig hilsen Anders Beck

Reply to
Anders Beck

Nej, der sidder ikke en trafo. Der sidder en brokoblet ensretter med en ladekondensator, direkte på indgangen. Hvis det er en nyere forsyning sidder der en switcher, der sørger for at strøm og spænding er i fase, det hedder en PFC (power factor correction)

Hvis det er fra 230 v stikkontakt, kan du da bare sætte multimeter i serie, evt via en alm stikprop. Det har jeg flere gange de sidste år.

min PC bruger 150-250 w incl skærm, afhængig af brug.

Torben

Reply to
Torben V. Mogensen

"Repzak" skrev i en meddelelse news:41b75d74$0$66398$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Min nabo er elektrikker og jeg lånte et 3 kkr forbrugsmeter af ham da mit Harald Nyborg påstod at mit vækkeur brugte mere end min fryser. Jeg tror ikke at Harald Nyborgs apparat kigger på vinklen. Min PCer bruger 230 watt med Haralds måler og 285 Watt med det dyre.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

Jan Pedersen skriver:

Dem findes der læssevis af. Sådan har switchmode været bygget i de sidste +20 år

Men en switch-mode belaster vel netop ikke

Der sidder da en trafo lige inden switch mode kredsløbet. Dermed er der en induktiv og en ohmsk belastning (Ohmsk pga. modstanden i den spole der udgør primærspolen)

Reply to
Jan Pedersen

En brokoblet ensretter der ensretter 230V RMS direkte ? Damn. det må være nogle hårdhudede dioder :) Tja indrømmet har aldrig set på et diagram over en ....burde jeg nok....

Reply to
Jan Pedersen