Blanding af NIMH i forskellige størrelser

Har netop købt en lader incl 8 stk NIMH 2100ma/h. Nu viser det sig så at de ikke er lige store, 4 stk 2400ma/h og 4 stk

2100ma/h.

Er der nogen som har erfaringer med om det er et problem, altså når de skal bruges i samme apparat ? (Batterierne er i serie)

Mit eget gæt er at det blot vil betyde at jeg ikke kan udnytte de sidste 300 af de store, fordi de andre dør først.

mvh/JS

Reply to
.J.S...

Helt korrekt såfremt apparatet på "intelligent" vis selv slukker når spændingen når et vist niveau. Men det kræver at apparatet afbryder ved korrekt spænding (der er en regel, kan ikke lige huske den 100%), men risikoen for polvending (= ødelæggelse) af nogle af cellerne er væsentlig større end hvis de alle var ens. Det der kan ske er at de svage celler aflades og når spændingen når 0 volt, "lades" cellen "baglæns" af de friskere celler og dermed ødelægges cellen.

Den bedste måde at bruge cellerne på er at parre dem sæt af ens mærke, kapacitet og alder (og helst også brugshistorie). Af samme årsag er mine parret 4 stks og skal der kun bruges 2 batterier, bruges enten x.1 & x.2 eller x.3 & x.4 i et sæt, aldrig x.2 & x.3 eks. Besværlig, tja, jeg synes ikke, nogen vil sikkert mene noget andet, men man udnytter dem i hvert fald optimalt og får de optimale ud af dem.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Så længe du ikke lodder batterierne sammen og lader dem enkeltvist Burde der ikke være noget problem. Men da 50% af dine batterier indeholder mere energi skal du være opmærksom på at du ikke overaflader de fire "små" batterier. Du skal lige være opmærksom på at mange billige batteriladere lader batterierne to adgangen. så skal de være med samme kapasitet.

Reply to
Jacob

".J.S..." skrev i en meddelelse news:41eeb8e3$0$165$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Få dem byttet til ens batterier, så slipper du for at parre dem hver gang de skal oplades.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Hej,

".J.S..." wrote in news:41eeb8e3$0$165$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Det er det.

Der er også lige en ting som indre modstand at tænke på og det kan være slemt nok med forskellene i et matched sæt med tiden, så din blanding vil være at tigge om polvending af de svageste celler på relativt kort tid.

Hvad er det for et apparat de skal bruges i ?

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns95E48FE18CF87o8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

MFJ Antenneanalyzer, faktisk er det 10 stk. Jeg har 6 stk 2100 og 4 stk

2400. Den er ret så bøvlet at skille ad så det skal helst kunne lade mens de sidder i, så jeg må heller sikre at de er ens.

Jeg nåede jo desværre at flå laderen med de 4 stk 2400ma/h ud af emballagen inden jeg opdagede det. Men det er lidt irriterende, det er et samlet tilbud hos

for lader incl 8 stk 2100 ma/h batterier, og så var de ikke ens.

Jeg køber 4 stk 2100 mere, jeg finder sikkert noget at bruge de andre til .-)

mvh/JS

Reply to
.J.S...

Hej,

".J.S..." wrote in news:41efdc43$0$178$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

God idé :)

Øv!

Bare for god ordens skyld, vær sikker på at dem du sætter sammen også er af samme mærke (og helst omtrentlig samme produktionstid).

Og ja, i vore dage finder man hurtigt noget at bruge 4xAA til :)

--
Venlig hilsen,
Søren