ATMEL begynder eksemple

Hej Thomas Tak for svaret Har du et link til programmet CodeVision?

Mvh Monie

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news:421bbd54$0$166$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Har Download en demoversion af Bascom-AVR Basic programmet.

Og har derfor nogle spørgsmål:

Kan programmet direkte overfører Basic koderne til STK500 hvor kreds ATmega16 er monteret? Er det kun i registeret udgave, at programmet virker? Hvor meget koster dette program?

Har tænkr mig, at afprøve nedstående øvelse i Bascom-AVR Basic programmet. Tænk udlukkende for,at se noget der virker på STK500 i praksis og som der kan arbejdes viderer med. En slaks komme igang!

Kunne du evt. tilrettte koderne her så de direkte kan overføres til Bascm-ARV. På denne måde ville jeg havde mulighed for, at teste og opsætte Bascm-ARV og prøve at sende programmet til STK500 i kreds ATmega16

main: lid a, =r16 ; "Analog indgang 1" lid b, =r17 ; "Analog indgang 2" Lid h, =r18 ; "Hystreses" ; If a > b ; Hvis analog indgang A er størrer end Analog indgang B then ; Så h= a-b ; Beregn forskellen og lig værdien i variable h ; If h=> 100 then Led0 ON ; Handling hvis h er størrer end 100mV så tænd Led0 ; else if h=< 50 then Led0 OFF ; Led skal værer tændt til h er mindre end 50mV ; hvorefter Led0 slukkes

Med venlig hilsen Monie Jacobsen

Reply to
Monie Jacobsen

Hej Monie Det har jeg da. Det er at finde her: http://www.hpinfotech.ro/html/download.htm

Jeg arbejder til dagligt som underviser på HTX i Silkeborg, bla. i teknikfag. Her har jeg p.t. indkøbt 5 stk. STK500 boards, samt 5 licenser til CodeVision. Grunden til, jeg valgte denne compiler, var netop deres wizard, der gør, at eleverne hurtigt kan se nogle resultater af deres anstrengelser :-)

-- Med venlig hilsen

Tomas

Reply to
Tomas Skott

Hej Thomas Valgte at download nedstående, det var denne du mente? CodeVisionAVR Evaluation V1.24.5

Free, code size limited version

Hvad koster CodeVision med 1 licens? Du har vel ikke lyst via min private E-mal at hjælpe mig igang med brugen af CodeVision?

Med venlig hilsen Monie Jacobsen E-mail: mjs at nypost dot dk

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news:421c649c$0$160$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Lige præcis!

Du kan få den i en standard, samt light edition. Light udgaven understøtter ikke ATMega serien - ellers er de (så vidt jeg ved) ens.

CodeVisionAVR Standard Edition koster Dkr.: 1245,- excl. moms (1556,25 incl. moms) CodeVisionAVR Light Edition koster Dkr.: 742,- excl. moms (927,50 incl. moms)

programmet forhandles af et firma, kaldet Danotek:

Jeg kan prøve. Jeg er dog selv rimelig newbee i CodeVision, men jeg vil gerne forsøge.

-- Med venlig hilsen

Tomas

Reply to
Tomas Skott

Tak Thomas Her er min E-mail: mjs at nypost dot dk

Prøv lige at kontakte mig via E-mail'en

Mvh Monie Jacobsen

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news:421c7ebe$0$182$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Hej Ang: CodeVisionAVR

Forsøger at starte programmet op.

Med programmet CodeVisionAVR forsøger jeg en test med C:\cvareval\Examples\LED

Ved tryk på knappen "RUN THE CHIP PROGRAMMER" fås en fejmeddelsen. Se her:

STK500 er forbundet til COM1

Når AVR Studio 4 anvendes er der inge problemmer!

Hvad skal der gørres her?

Med venlig hilsen Monie

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news:421c7ebe$0$182$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Må jeg foreslå at du kigger i "settings", "terminal" og prøver at flytte den til en anden comport.

Reply to
HKJ

Tak HKJ

Der begyndte at ske noget på STK500 kortet Du ligger vel ikke inde med et lille program "Led on/off", til brug for ATmega16 kredsen, som fulgte med STK500. Skal bare bruge det til, at se om at alt funger nu. Og jeg så bare kan begynde, at programmer mig frem. Som det er nu, er jeg ikke sikker på, om det virker. Derfor det lille testprogram!

Mved venlig hilsen Monie Jacobsen

"HKJ" skrev i en meddelelse news:cvi7bj$14u$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Nej, Mega16 eksisterede ikke dengang jeg købte STK500.

Så lang tid du kan lave ICP programmering, er der en god change for at det virker.

Bare husk at små testprogrammer kører MEGET hurtigt, der skal et stort delay ind for at se blink.

Reply to
HKJ

Jeg brugte det medfølgende LED program til netop at checke at alt virkede. Første problem var nemlig også forkert serielport. Har du husket at montere kablet til ICP korrekt?

-- Med venlig hilsen

Tomas

Reply to
Tomas Skott

Hej Tomas

Har fået Led programmet til at virke. Så nu er jeg klar til, at lærer at lave programmerne selv. ;-)

For mig var problemmet i Settings/Terminal Settings ( hvad den så laver?) den er nu sat til COM2 Og Settings/Programmer Settings - er sat til COM1 hvor STK500 er monteret, og det virker.

Men hvad Terminal Settings angår, ved jeg ikke hvad det er og hvad det skal bruges til?

Mvh Monie

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news:421dcc6a$0$174$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

skal

En ganske almindelig terminal, den er nyttig hvis ud laver noget RS232 kommunikation i din processor. Det bruger jeg faktisk ret tit til at teste programmer med.

Reply to
HKJ

Ok HKJ

"HKJ" skrev i en meddelelse news:cvl607$2v8p$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Sendes dette signal så fra STK500 RS232 ind i F.eks. COM2 så disse koder kan ses på Terminalen. Har tænkt mig, at bruge RS232 til midt (Serial) Display, så behøves jeg ikke at monterer en RS232 kreds. Det jeg f.eks. ønsker skrevet til Display kan det så også ses på Terminal'en?

Reply to
Monie Jacobsen

kan

Netop, men du har brug for at forbinde de rigtige ledninger. Dvs. to serial kabler til STK500 og et par ledninger fra "RS232 spare" stikket til de rigtige MPU ben.

Jeg foretrækker det paralle display, det er billigere og jeg har serial porten fir til andre anvendelser.

Du skal bruge en RS232 kreds fra MPU'en til PC'en, men den sidder allerede på STK500 kittet.

Intet problem, du kan også bruge det til at sende kommandoer til MPU'en, hvis du indbygger det i dit software.

Reply to
HKJ

Hej HKJ Du er altid flink til at givet svar. Og det sætter jeg meget stor "pris" på. Og vi derfor ikke ulejlighed dig for for meget.

Men ville du hjælpe mig med div. tegning stik forbindelser og evt foto. Over hvordan man forbinde de rigtige ledninger. For at bruge Terminalen som beskreve nedenfor? Vil helst gå med "livrem og seller" og vil ikke ødelægge STK500

Med venlig hilsen Monie Jacobsen E-mail: mjs at nypost dot dk

"HKJ" skrev i en meddelelse news:cvms6t$1b88$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

på.

Når jeg har tid så svarer jeg, ihvertfald hvis jeg syntes at jeg kan bidrage med noget fornuftigt, uden at skulle skrive alt for meget eller tegne diagram. Jeg kan ikke lide ascii diagrammer og det er lidt arbejde i at lave et rigtig diagram.

som

To standard RS232 kaber fra PC'en til de to RS232 stik på STK500.

En Atmega40 har i PDIP har RXD på PD0 og TXD på PD1, derfor skal du have en ledning fra "RS232 SPARE, TXD" til PD1 og en ledning fra "RS232 SPARE, RXD" til PD0*

Du skal måske bruge krystal oscillator, for at få nøjagtig nok baudrate. Kalibreret osc på ATtiny15, behøver det ikke, men jeg har ikke testet det på ATmega40

*Måske skal PD0 og PD1 byttes om, det er altid problemet med RX/TX specifikationer, hvor er de set fra og det er lang tid siden jeg har prøvet, så jeg kan ikke huske det. Der sker intet ved at sætte ledningerne forkert på.

Den er faktisk ret robust, jeg har haft en stående ved en tekniker, så han kunne programmere MPU'erne i kredsløbet, når han testede, det overlevede den. ;-) Jeg er heller ikke selv altid lige flink ved den, men jeg har ikke ødelagt nogen endnu. Det skal så siges at jeg mest bruger den til at programmere med, til aktuelle kredsløb foretrækker jeg at lave et print og så sætte et ICP stik på.

Reply to
HKJ

Mange tak HKJ

For din fine beskrivelse, den vil jeg nøje følge.

Mvh Monie

"HKJ" skrev i en meddelelse news:cvn0u1$1fe8$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Hej Tomas

Ved opsætning af Debugger Settings

Fremkommer denne popvindue...OK

settings.jpg

Men ved tryk på OK knappen fremkommer nedstående vindue.

Hvad går der galt her? Hvad skal jeg fortage mig?

Med venlig hilsen Monie Jacobsen

"Monie Jacobsen" skrev i en meddelelse news:421f1127$0$142$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen