Does static electricity travel via metal only ? or plastics too ?

Hello,

My question is:

Does static electricity travel via metal only ? or plastics too ?

The back of the pc has a metal (?) brace which is part of the motherboard.

I touched it, and maybe could have damaged the motherboard that way.

If so, then ofcourse it's the designers, in this asus, own fault !

They should use material which do not allow static electricty to transfer ???!!!???

Or are there other safety concerns ?

Maybe metal is good ? (Don't think so though ;))

What your toughts on that ? :P*

Bye, Skybuck.

P.S.: Posted to dutch newgroup too, hope that's ok :), reply in english please :)

Reply to
Skybuck The Destroyer

Static electricity travels very well through air. In the early 80's I watched people in an office that had just installed shag carpet "launch" bolts of static electricity several inches to the terminals. This made a great show of jiggling on the screen and probably didn't help their lifespan any.

Exactly how do you prevent "bad" electricity through a wire but not "good" electricity? What might have happened is that your static charge traveled to the metal connector for the USB port and from there through the computer.

If you want to cut down your static risk use a fabric softener like Dawn and spray the carpet around the computer. It won't eliminate it completely but will make a difference. Otherwise place the computer in a clean room with Tempest shielding.

Reply to
Michael W. Ryder

The metal part you are talking about is probably connected to ground. And discharge through ground should not affect the motherboard.

Yes, a static current flowing in the ground circuit (fault) is not ideal, but I don't know that it would damage a motherboard directly? Are you the individual who posted recently that you had (2) motherboards die? If so, I am wondering if something else isn't wrong?? How many motherboards would it take? Are you building / upgrading the PC yourself? Are you using static control measures while handling the boards and semiconductors?

Just a few thoughts to ponder. mpm

Reply to
mpm

Het is eigenlijk heel simpel. Een ESD veilige ruimte is in de meeste thuis situaties niet altijd te realiseren, maar je kunt daarentegen heel eenvoudig je apparatuur voorzien van randaarde. Een ESD ontlading zoekt altijd de weg van de minste weerstand en dat is de randaarde. Mocht je nu aan je PC willen knutselen, dan zorg je voor een anti-statische mat die je vervolgens met de juiste middelen aan de randaarde koppelt, je plaatst daar je PC op (het netsnoer laat je zitten tot het moment dat je apparatuur daadwerkelijk op de mat staat) en je verbindt jezelf met een daartoe geschikte polsband aan deze anti-statische mat. De anti-statische mat is dus je virtuele aardpunt. Als je nu ook nog beschermende koolstof kleding draagt tijdens de klus, dan hoef je nergens meer over in te zitten.

JK

Reply to
Jaap Knasterhuis

No, it shouldnt..

I know that all stages of the PSU share a common ground, and I think that common ground is return'd to the Earth/Ground of the plug.

Reply to
mr deo

Hi Skybuck I have been following your problems and I know what the problem is..

It's user error. I suggest you box up your dream pc, your static flip flops or whatever, and go buy a dell laptop.

Reply to
mr deo

Static can go through some plastics - usually ones the manufacturer takes steps to make them conductive. Static can pass through wood if reasonably moist. Static will always travel via metals - but not necessarily metal oxides.

Static can build up on the surfaces of insulated conductors, insulators, and semi conductive insulated pieces.

Have a negative ion generator in the room? That's is asking for trouble.

The problem isn't the board maker - it is you. Good practice says that you be at the same voltage potential as the computer before you touch anything inside it. Easiest way is ground yourself and the computer, then touch things inside.

Avoid working when the air is dry and be very careful.

Newsgroups
default

static and or electricity seek ground. plastic is normally an insulator but can be persuaded to conduct until a vaporized/magma state is achieved. This type of situation beyond the norm, like natural purple hair sticky.

Reply to
Ty

En wat nu als we dat niet doen? Gaan dan al die Engelsen in paniek raken ofzo?

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
		-- Ambrose Bierce, "The Devil\'s Dictionary"
Reply to
Ruben van der Leij

Ruben van der Leij schreef in nl.comp.hardware:

Maar gelukkig heb je wel een indrukwekkende Engelse sig.

--
mvg, victor
Reply to

No just one, the other died many years ago.

Using no measurements, except: touching the heating/radiator.

Someone once said that helps get rid of static electricity ? ;)

But I probably didn't do that when I connected the mouse.

Also I wonder if it really helps and how much do I get rid of it ?

Because I was probably heavily loaded with static elec...

Bye, Skybuck.

Reply to
Skybuck

Wat is dat randaarde ?

Is de verwarming/radiator verbonden met de aarde ?

Ik snap daar geen hol von.

Doei, Skybuck.

Reply to
Skybuck

Dat is intussen wel duidelijk geworden!

JK

Reply to
Jaap Knasterhuis

Waar ben je grootgebracht? In Engeland spreken ze nml niet over randaarde, maar over live (bruine draad), neutral (blauwe draad) and ground (geel/groene of grijze draad) en hebben ze driepolige stopcontacten en stekkers.

In Nederland gebruiken we het begrip "randaarde" omdat de aarding aan de rand van de stekkers en contactdozen zit. De aarddraad van woonhuisaansluitingen bestaat uit een koperen pijp die enkele meters de grond ingeslagen wordt. Bij grote woningbouwblokken komen zelfs ringleidingen voor die op meerdere plaatsen met een pijp in de grond, dus met "aarde" verbonden zijn.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Is allemaal leuk en aardig maar ik snap er nog geen hol van ?

Ik heb een plastic vloer, is die verbonden met die metalen pijp ?

Of alleen verwarmingen ?

En ook de eletriciteits stopcontacten ?

Wat is er precies verbonden met die pijp die de grond in gaat ?

In mijn stopcontacten zitten maar 2 gaatjes en niet 3.

Dus dat vind ik zo vreemd.

Hoe weet ik nou of mijn computer geaard is of niet ?

Hij staat op het hout ?!

Mensen zeggen, raak de kast van de computer aan, maar heeft dat wel zin als die niet geaard is ?

Doei, Skybuck.

P.S.: Ik zal het ook even voor die engels mensen zeggen

Reply to
Skybuck

I don't think my computer is grounded.

It's on a wooden table.

The outlets only have 2 holes not 3.

Suppose I am correct and my PC is not grounded, then the tips of you or maybe others are useless:

Touching the computer case does not allows get rid of static electricy, so it's unreliable advice.

That's just my point I wanna make ;)

I need something reliable or nothing at all... because half-half I don't like that all ;)

Thanks to all anyway, Bye, Skybuck.

Reply to
Skybuck

Dat geldt nog meer voor jou, jij hebt helemaal niks interessant te melden, maar vooruit je doet mee voor spek en bonen :)

Doei, Skybuck.

Reply to
Skybuck

Ga hier maar eens kijken, dan zie je een hele rij installatie-materialen aan je voorbijgaan. Even naar beneden scrollen en je komt wandcontactdozen met en zonder randaarde tegen.

Zonder is inderdaad alleen maar twee gaten, met randaarde zitten er, naast de twee gaten, in de rand (boven en onder als de gaten horizontaal staan) nog twee metalen uitsteeksels die naar binnen veren als je er een randaarde stekker in steekt. In sommige landen, ik meen België, is er geen randaarde, maar steekt er een metalen pen in het midden boven de 2 gaten uit de contactdoos en heeft de stekker een gat waarin die pen past. Dat is dan de aarddraad. In de stekker zitten in geval van aarde ook 3 draden, een bruine (daar staat de prik op), een blauwe (de retourleiding of ook de nul) en een groen/gele (de aarddraad). In een nederlandse woning moeten sinds kort alle vertrekken met randaarde wandcontactdozen uitgerust zijn, vroeger was dat alleen verplicht in vochtige ruimten als keuken en schuur etc. (vertrekken met stenen of betonnen vloeren). In een badkamer mocht tot voor kort alleen maar een zgn. scheerapparaatstopcontact, dat is een stopcontact met scheidingstrafo. Tegenwoordig schijnt er wat meer te mogen.

Alle aanraakbare metalen leidingen en apparaten als waterleiding, verwarmingsleidingen etc. moeten worden geaard, met name in natte ruimtes als de badkamer.

Tenslotte moet er sinds 1974 in je meterkast een of meerdere zgn. aardlekschakelaars aanwezig zijn. Aardlekschakelaars schakelen de stroom uit als er in je huisinstallatie ook maar een zeer geringen stroom naar aarde weglekt. Dit allemaal voor je eigen veiligheid.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Zucht,

Alweer iets waar mijn appartement niet aan voldoet :(

(Wat betreft die stopcontact wanddozen)

Weer een reden erbij om mogelijk te verhuizen :)

Hoe zat dat met die verwarming ?

Is het waar dat de radiatoren geaard zouden kunnen zijn ?

Dus als ik die aanraak dan wordt ik statisch ontladen ?

Is er een manier om mijn statische geladenheid te meten ? :)

Groetjes, Skybuck.

Reply to
Skybuck