Sony DVD recorder RDR-HXD870, problemet löst

FF6%r en vecka sedan fick jag prova ett exemplar av DVD recorder =
RDR-HXD870 som Sony hade modifierat med en ny mjukvara. Det E4%r med =
stor glE4%dje jag kan rapportera att den digitala mottagaren nu fungerar =
helt perfekt. Sony har sE5%ledes lF6%st problemet med den gamla =
mjukvaran som under vissa mottagningsfF6%rhE5%llanden frF6%s bilden.

Jag har upplevt ett mycket proffsigt jobb och bemF6%tande frE5%n Inside =
Service organisationen i Solna. All heder gE5%r till Claes RenegE5%rd =
pE5% Inside Service organisationen samt Sony som tycks ha lF6%st =
problemet. RDR-HXD 870 E4%r en recorder som jag nu kan pE5% det varmaste =
rekommendera dE5% den E4%r mycket anvE4%ndarvE4%nlig samt har alla =
tekniska kvaliteter som man kan fF6%rvE4%nta av dagens digitala HDMI =
system.20%

Bravo Sony

Ulf JE4%gfors

Re: Sony DVD recorder RDR-HXD870, problemet löst

Vet du om det är den mjukvaran som kommer att levereras med nya enheter,
eller måste man felanmäla för att få den?

--
John-Henri Eklund
snipped-for-privacy@swnet.nu

Re: Sony DVD recorder RDR-HXD870, problemet löst
Jag förutsätter att alla nu levererade apparater kommer att vara
modifierade. Men det är väl bäst att kolla med handlaren innan köp. Han kan
ju ha en tidigare leverans i lager. Troligen kommer många handlare inte att
förstå vad du menar. Sån här information brukar ju ofta rammla bort på
vägen. Men stå på dig så kollar dom väl med Sony om status för aktuellt
serienummer.

Angående apparater som är ute hos kunder med problem så antar jag att det är
bara att skicka in dom till Solna eller Linköping för uppgradering. Alla lär
väl fortfarande ha garanti kvar. Kolla Sony´s hemsida för serviceplatser.
Ring först och kolla status.
http://www.sony.se/view/ShowSiteSection.action?selectedTab=5&section=ODW+SS+sv_SE+Support+Sub4&site=odw_sv_SE

Och åter igen. Det är en perfekt kompliment till en platt TV utan digital
box och där man också önskar högsta möjliga kvalite på digitala inspelningar
via HDMI ut.

Ulf

Re: Sony DVD recorder RDR-HXD870, problemet löst
Jag ringde Sony idag och på fredag hoppades dom ha en lösning för hur
existerande burkar skall fixas. Låt som om dom kanske skulle ordna så att
man slapp ordinarie serviceköer, vi får se. Netonnet som sålde den visste
dock ingenting alls. Så jag skulle nog vänta ett par veckor innan jag köpte
en ny, att affären skulle ta sig tid att hitta någon på Sony support som
verkligen har pejl på serienummer kontra mjukvara är kanske inte så troligt
(även hos mer seriösa handlare). Eftersom fixen bara är en vecka gammal
finns det nog en hel del osålda lådor med gammal mjukvara ute i handeln.

Håller med dig om att Sony plockar lite poäng på att ta tag i problemet. Och
i övrigt är det en av de bästa leksaker jag haft, gör verkligen att HDTV:n
lyfter bild,ässigt i förhållande till vanlig SD, bilden via uppskalad bild
till full HD är förvånansvärt bra, hade inte väntat mig det (medan samma
bild via Scart är precis lika dålig som tidigare, men felen blir tydligare
på den större skärmen).

/Martin

[...]

  Kan man inte uppgradera den via marknE4%tet? Verkar ju omstE4%ndigt =
att behF6%va lE4%mna in maskinen bara fF6%r att uppgradera.

  /Malte

Re: Sony DVD recorder RDR-HXD870, problemet löst

Nej20%
MarknE4%tet har troligen ingen mF6%jlighet att gF6%ra detta. Det E4%r =
ett mjukvarufel som ligger inbE4%ddad i apparaten vilket troligen =
behF6%ver E5%tgE4%rdas genom att rensa ut det gamla programmet. Vill du =
ha en sE4%ker apparat i framtiden sE5% E4%r en inlE4%mning fF6%r =
uppgradering enda mF6%jligheten.

Enligt personal pE5% Inside Service E4%r nu mE5%nga inblandade att =
uppgradera apparaterna sE5% en viss prioritet tycks det finnas fF6%r att =
bli av med problemet infF6%r julhandeln.

Fick tillbaka min original apparat som nu ocksE5% fungerar klanderfritt. =
Vid uppgradering skall tydligen inte CI Viacess modulen sitta i. DE5% =
brinner den upp vilket hE4%nde i min apparat. Givetvis har Sony ersatt =
den med en ny. Om du skickar in apparaten fF6%r uppgradering, ta bort CI =
modulen (liten platttE5%ng behF6%vs fF6%r att dra ut den) med eventuellt =
betalkort. Skicka bara in apparaten, inga sladdar eller =
fjE4%rrkontroller.

Jag har informerat de flesta stora butikskedjorna om problemet och =
lF6%sningen. Om det sedan nE5%r ut till enskilda butiker E4%r mycket =
tveksamt. FF6%rsE4%ljare brukar ju sE4%llan vara speciellt intresserade =
av problem. Struts etc..........

Ulf JE4%gfors

[...]

Hej

Tack fF6%r all info!
Kan man pE5% nE5%got sE4%tt se i menyn pE5% enheten om man har den gamla ell=
er
nya mjukvaran?

/Patrik

Re: Sony DVD recorder RDR-HXD870, problemet löst

Kan instämma med Ulf!

Inside returnerade boxen efter en dag (men posten skulle så klart ha 3 dagar
på sig eftersom företagspaket absolut inte kan köras ut till
privatperson..).
Fungerar i det närmaste perfekt. Några mycket små frysningar, men inget i
klass med problemen tidigare. Se till att prata med med Clas på Inside om ni
skickar in mottagaren. Hans kollegor är lite mindre insatta i problemet, och
försöker med de traditionell (dålig antenn osv). Självklart skall man kolla
att man har en bra signal (enklast genom att jämföra med ett par andra
digitalmottagare, fungerar dom så..., att mäta upp kvaliten blir dyrare).
Men INGEN mottagare skall tappa bild helt i flera sekunder som en icke
uppgraderad HXDRDR kan göra. Ett test att göra kan vara att koppla en annan
mottagare på HXD:ns antenn ut (en box som inte krånglar om den körs direkt
på antennsignalen). Om den visar upp samma frysningar när den får signalen
från HXD:n kan man rätt säkert skylla på HXD:n.

Slutet gott, förhoppningsvis allt gott. Skönt att kunna spela in från EPG
istället för från en extern box. Lite smolk i bägaren dock att det skulle ta
över 2 månader för Sony att lösa det.

Notera att inställningarna är borta när den kommer tillbaka så det kan vara
klokt att bränna ut på DVD om man vill spara inspelat material (jag hade
inget sparat så vet inte om det rederas, men efersom väldigt grundläggande
inställningar raderats så är risken stor).

Martin

Site Timeline