Kontaktdon

Hej.

Jag är i stånd med att bygga om en elektronisk skjutbana på 50 tavlor inför en stor SM tävling till sommaren.

Jag vill skarva en kabel som går mellan varje tavla. Tanken är att montera cirkulära kontaktdon på berörda kablar för att uppnå en större flexibilitet i systmet.

Jag vet dock ej vilket kontaktdon vi behöver. Kabeln är en 2x2,5+4x0,5. Dvs 2 trådar av arean 2,5 och fyra kommunikationstrådar på 0,5 kvadrat.

Anläggningen kommer att vara utomhus. Någon som har tips eller förslag på kontaktdon för en rimlig kostnad eller något annat förslag?

Tack på förhand Björn Otterdahl

Reply to
Björn Otterdahl

"Björn Otterdahl" skrev i meddelandet news:8tpce.135864$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

50 tavlor??? Har du inte funderat på Bus system? ASI eller Profibus eventuellt Ethernet det finns IP 65 kontakter till samtliga. Kanske även IP 67 om du har tur och pengar till det.

Pepe

Reply to
Pepe

"Björn Otterdahl" skrev i meddelandet news:8tpce.135864$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

är nog säkert billigare än ELFA iaf.. Dom skickar till sverige och frakten är inte så fruktansvärt dyr.. Hemsidan är ingen höjdare så den tryckta katalogen är nog ett måste om man skall hitta någe, å den skickar dom gratis, den är på över 1300 sidor, så den är nästan lika trevlig som bibeln (ELFA-katalogen) ;)

Reply to
Daniel Forsgren

Har beställt katalogen, får se om det ger något.

Tack för tipset Björn

"Daniel Forsgren" skrev i meddelandet news:bDvce.135893$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Reply to
Björn Otterdahl

| | och dessa är kända för sin pålitlighet i sin kontaktering ???? | | dess måhända vara stänkskyddade men tål knappast dräkning som det lätt | kan bli när man drar ut utrustning över gräsmattorna/leran i dåligt väder. | | har man dessutom 'vek' datasignalering som inte orka med krypströmmar | pga fukt eller tillräckligt med spänning och ström för att slå hål och | rensa oxider på kontakter så kan funktionen bli högs tveksamm | efter ett tag. Tänk på i audiosammanhang 10 år gammal 3.5 mm | telefonpropp och uttag eller RCA-kontakt av den förnicklade typen | då det hela börja bli lite matt i ytan - vilken rysare i sprak | när dito rör eller roteras i sina uttag - och då pratar vi om | ytterst snäll inomhusmiljö. | | militära kontakter har ett visst utseende (och prislapp) | för att det skall fungera även i dålig miljö - varje gång!!. |

Man får det man betalar för. Utgångspunkten var att proffkontakter från Elfa var för dyra. Det finns förstås säkert flera leverantörer som ligger bättre till prismässigt, men kontakter är inte billiga, rent definitionsmässigt. Fast släpvagnskontakterna kanske inte håller måttet i alal fall, det kan jag nog hålla med om, men gällde det bara ett tävlingstillfälle så kanske det räcker. Det framgick för övrigt inte riktigt ifall anläggningen skulle monteras ned och flyttas ofta eller om det var en fast installation. I det senare fallet vore det nog säkrast att helt och hållet hoppa över kontakteriet och göra permanenta anslutningar med hjälp av lödkolven och isolera med självvulkande gummitejp.

--
/Danne
d a n (dot) a l t e m y r (at) t e l i a (dot) c o m

+Björn Otterdahl wrote

Har du kollat med AMP eller liknande ?

På ett tidigare jobb konstruerade vi bilelgrejer och vid nåt tilfälle behövde vi kontakter som skulle gå igenom nåt visst hål men ändå ha vissa egenskaper, så vi ringde AMP och frågade vad dom hade, dom lovade att skicka katalog och dagen efter trillade det ner tre tjocka pärmar med kontakter, och det var bara en bråkdel av deras sortiment..

Fast ska du beställa direkt från dom så måste du nog ha firma, men nån elektronikfirma kan säkert ta hem från AMP om du inte har det.

(Eller nån annan stor kontakttillverkare)

Ett tipps kan vara "buccaneer-kontakter" fr=E5n Bulgin. De har dock ingen sk=E4rmning vad jag vet. De s=E4ljs =E4ven p=E5 Farnell vad jag vet. Hur som helst, milj=F6t=E5lliga (vatten, EMC mm) kontakter _=E4r_ dyra. MIL-Kontakter kostar konfektionerade, i runda sl=E4ngar par hundra kronor.=20 Souriau kanske ocks=E5 har kontakter som kan vara intressanta

Reply to
erikjonson1

jag gl=F6mde en sak: Det kan vara p=E5 sin plats att redan i evalueringsfasen kolla hur man skall konfektionera kontakten. Crimpt=E4nger o liknande =E4r alltid dyra. F=F6r vissa MIL-kontaker beh=F6vs tv=E5 t=E4nger. En f=F6r stiften och en f=F6r bandet som kl=E4mmer fast sk=E4rmen.

Reply to
erikjonson1