"wyłącznik czasowy" do oświetleni a - 2 przewodowy?

Ma ktoś może jakiś schemat/patent na prosty wyłącznik czasowy do światła
   - ale taki "dwuprzewodowy" - by wsadzić go do puszki pod "pstryczka"
(tzn zamiast mechanicznego włącznika, a sam włącznik w postaci
monostabilnej tylko jako "wyzwalacz" włączający start) gdzie jest
dostępna TYLKO faza (albo zero, cholera wie co się trafi) i wyjście na
żarówkę?

W sumie spadek napięcia na jakimś boczniku mógłby zasilać układ
wystarczająco do wyzwalania triaka...

Porobiłbym na schodach, piwnicy, garażu itp wyłączniki takie, by światło
samo się wyłączało po kilku minutach (bo ciągle ktoś zapomina wyłączyć i
świeci się 3 dni) ale tak głupio ktoś porobił instalację, że praktycznie
nigdzie nie mam L+N+wyjście na żarówkę w jednym miejscu, np przy puszce,
bo puszki zostały nad sufitem podwieszanym (sic!) , a dodatkowych drutów
po wierzchu ciągnąć nie będę...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: "wyłącznik czasowy" do oświetlenia - 2 przewodowy?
Przerzutnik monostabilny na NE555 niestety wymaga zasilania.

Re: "wyłącznik czasowy" do oświetlenia - 2 przewodowy?

Ewentualnie przekaźnik zatrzaskujący z bimetalem do resetu zatrzasku (ale
nie wiem czy nie potrzeba by było oddzielnego zasilania)

Poza tym układ czasowy nie musi być wcale we włączniku a bardziej przy
oświetleniu gdzie masz fazę i masę.

Re: Re:

1. Jeśli istnieją przekaźniki bistabilne wystarczające do żarówek (nie wiem)
to może dałoby się przechować przez parę minut na jakimś C dość energii, aby
go po tym czasie wyłączyć. Jak nie ma takich dużych przekaźników, to może
mały sterujący triakiem.
2. A może odwrotna logika - jak układ ma zasilanie to zużywa je na
blokowanie triaka, a gdy zasilania nie ma to triak jest włączony
(rezystorem, lub może lepiej źródłem prądowym (dwukierunkowym) - będzie
mniejszy prąd przy wyłączeniu).
3. Może 2 będzie łatwiej zrobić z tyrystorem w mostku.
P.G.

Re: "wyłącznik czasowy" do oświet lenia - 2 przewodowy?

Trzebaby poszukać, ale tutaj w coponiektórych domach widziałem ciekawy
patent wyłącznika pneumatycznego. Naciskasz guzik i trzyma on przez 2-3
minuty a potem wyskakuje. Nie potrzebuje zasilania ;-).
Innym rozwiązaniem byłoby użycie przekaźników udarowo-prądowych
zamontowanych w oprawach. Wtedy masz zasilanie do układu wyzwalającego
zamontowanego koło tego przekaźnika.

Waldek

Re: "wyłącznik czasowy" do oświetlenia - 2 przew odowy?

Mimo wszystko odradzam tego typu patenty z jednego powodu: prąd "jałowy". W
przypadku żarówki 60W będzie on bez znaczenia, ale dla świetlówki
energooszczędnej a także dla prawie każdego zasilacza impulsowego to będzie
problem (a zdarzają się genialne wynalazki przez które cieknie i 3mA). Jeśli
już musisz, daj coś przy żarówce.

e.

Site Timeline