Układ pomiaru prądu

Projektuję urządzenie w którym muszę mierzyć pobór prądu przez układ zewnętrzny.
Pobór prądu będzie
mały do około 1A. Chciałem zastosować układ jak na schemacie:
http://img44.imageshack.us/img44/4630/pomiarpraduschemat.jpg

Symulacja w PSpice przebiega prawidłowo:
http://img190.imageshack.us/img190/5310/pomiarpraduwykres.jpg

Po zbudowaniu prototypu okazało sie, że układ nie pracuje poprawnie. W
prototypie T1 to TSM2301
pozostałe elementy są identyczne.
Na wyjściu LM234 (1) przy braku prądu płynącego przez R1 napięcie równe jest 0V
a zgodnie z
symulacją powinno być koło 4V. Zwiększenie prądu ma bardzo mały wpływ na
napięcie wyjściowe (spadek
na R3).

Pozostałe trzy wzmacniacze operacyjne wbudowane w LM324 pracują poprawnie bo
wykorzystuję je w
projekcie jako wtórniki. Układ na pewno jest zmontowany poprawnie, bo
sprawdzałem wiele razy.
Napięcie zasilania i napięcia wejściowe wzmacniacza są OK.

Głównie zajmuję się cyfrówką i mam przeczucie, że coś pominąłem. Pomożecie?

pozdrawiam
Elektrolot

Re: Układ pomiaru prądu
jest 0V a zgodnie z

LM324 nie ma wejscia rail to rail. Wsadz jakis J-FET (np TL0x4).

hej

Re: Układ pomiaru prądu

http://www.national.com/ds/LM/LM124.pdf
Strona 4, parametr: Input Common-Mode Voltage Range.

P.G.

Re: Układ pomiaru prądu

Ja tam bym dodal jakies troche pF pomiędzy odwracajacym i wyjsciem op
ampa bo moze byc generator.

Adam Gorski

Re: Układ pomiaru prądu

W przypadku LM324 rezystor pomiarowy dać od strony masy. Przy
rezystancji pomiarowej 0,1om przy prądzie 1A odłoży sie na nim 100mV
więc dobrze by było aby wzmacniacz pracował w układzie nieodwracającym i
dawał jakieś sensowne wzmocnienie np 10x.
P.S. W jakim celu jest ten MOSFET ?

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Układ pomiaru prądu

Element podręcznikowego źródła prądowego na WO (sterowanego napięciem na
pinie 3).

http://obrazki.elektroda.net/46_1225789184.jpg

--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

Może źle sformułowałem :-) Pisząc w jakim celu miałem na myśli po kiego
grzyba w układzie pomiaru prądu jest źródło prądowe na wyjściu, które
wymusza spadek napięcia na kolejnym rezystorze ? Nie prościej brać
sygnał z wyjścia WO ?

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Układ pomiaru prądu

Pewnie jest to przerżnięte z schematu blokowego któregoś z układów do
pomiaru prądu po stronie "wysokiej".

http://www.linear.com/pc/images/product/thumbnail/38178_1.jpg

--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,
Re: Układ pomiaru prądu

W takim układzie na wyjściu WO może być sygnał jedynie względem plusa
zasilania - może jakieś procesory mają wejście przetwornika A/C które by to
zaakceptowało, ale ja nie znam.
P.G.

Re: Układ pomiaru prądu

Trzeba zmienic uklad - wzmacniacz roznicowy zasadniczo moze to
zmierzyc i podac wynik wzgledem masy.

A przy zasilaniu z +5V to chyba znalazloby sie pare prockow ktore
by sobie z pomiarem poradzily - podac zasilanie na odniesienie i
odjac programowo.

J.

Re: Układ pomiaru prądu

Ale ten układ właśnie podaje sygnał względem masy. Jedynie wzmacniacz źle
wybrany.

Z pierwszego pytania utkwiło mi w pamięci sformułowanie: "muszę mierzyć
pobór prądu przez układ zewnętrzny."
Nie zwróciłem uwagi, że tam jest 5V. Ale nawet przy 5V skoro to jest układ
zewnętrzny to i tak wolałbym mieć sygnał pomiarowy względem masy.
P.G.

Re: Układ pomiaru prądu

Znalazłem ten układ gdzieś w necie. Jak wyprowadziłem sobie wzór na spadek
napięcia na rezystorze R3
wyszło, że jest liniowo zależy on od prądu płynącego przez R1.
Pomysł z rezystorem na masie też rozważałem ale odpadł z uwagi, na to, że oba
układy muszą mieć
połączone masy.
Przy takim założeniu nie da się tego zrobić w konfiguracji wzmacniacza
nieodwracającego.

Dziękuje za sugestie co do Rail to Rail.

pozdrawiam
Elektrolot

Site Timeline