Transoptor 3kV (Viorm)

Czeœć,

chcę przenieœć sygnał analogowy (pomiar pršdu) z potencjału 3kV na 0V. Nie
musi być przesadnie liniowo.
Wymyœliłem, że użyję do tego celu IL300. Niestety, Vishay w pdf-ie nie
wspomina nic o napięciu roboczym izolacji, natomiast podaje napięcie testowe
5,3kV / 1min.
Może kojarzy ktoœ jakiœ w miarę liniowy transoptor (czyli najlepiej z gołš
fotodiodš na wyjœciu), do którego mógł bym z czystym sumieniem przyłożyć 3kV
rms? Nieliniowoœć mogę kompensować prockiem (10-bitowy ADC), byle by CTR z
temperaturš za mocno się nie bujało.

Może jakiœ inny sposób pomiaru pršdu na względnie wysokim potencjale?

Pozdrawiam,
Maciek

Re: Transoptor 3kV (Viorm)

IL300 jest chyba trochę za chudy na 3kV rms. Wogóle transoptory na te
napięcia nie sš tak częste. Masz jakieœ zasilanie po goršcej stronie? Na
twoim miejscu zabrałbym się za digitalizowanie właœnie po goršcej
stronie, a optokoplerem przesyłał już gotowe cyfrowe dane. Wtedy możesz
nawet zrobić własny sprzęg na œwiatłowodzie, albo wzišć np cny65 i masz
spokój. Druga metoda to przekładnik pršdowy, transformatorowy lub Halla.
Trzecia, to transformatorowy sprzęg. W sumie tak jak optyczny, tylko
elementem separujšcym jest transformator, napięcie wejœciowe jest użyte
jako modulacja WCz. Gotowce widziałem niestety tylko na niższe napięcia
(do 2.5kV).
Co do zasilania, to jest takie fajne rozwišzanie, które stosuje znajoma
firma do pomiaru kabli WN. Tutaj koledzy potrzebujš sprzęg optyczny
pracujšcy przy 400kVrms. Zasilanie leci œwiatłowodem, po goršcej stronie
jest fotoelement, który produkuje energię elektrycznš ze œwiatła lasera,
którym jest zasilany œwiatłowód. Wszystko chodzi ma odległoœci rzędu
kilometrów. Tylko lasery zasilajšce trzeba co jakiœ czas wymieniać ;-).

Waldek

Re: Transoptor 3kV (Viorm)

No właœnie nie mam zasilania po wysokiej stronie. Pršd mierzony jest z
zakresu 0-10mA.
Mniej więcej taka też będzie wydajnoœć tych 3kV.

No właœnie chyba nie. Nawet popędzieł bym go analogowo, ale tutaj piszš, że
Viorm = 1450Vpeak :

http://www.vishay.com/docs/83540/83540.pdf

Tak właœnie w tym kierunku kombinuję. Z gotowych (tanich) przekładników
znalazłem tylko na pršdy nie mniejsze niż 5A. Nie wiem, czy te moje 10mA nie
zginie w zaindukowanych przy okazji œmieciach. Z kolei nie nawinę na nim nic
ekstra przewodem na 3kV (bo nawijać gołym drutem to bym się chyba nie
odważył).
Popatrzę jeszcze na hallotrony - to może być dobry pomysł.

Też mi to chodzi po głowie, ale na rozwišzania wyższej klasy (czyli na
póŸniej).
A swojš drogš mogę zapytać, co to za firma?

Dzięki za wskazówki,
Maciek

Re: Transoptor 3kV (Viorm)

może coœ takiego
http://bot.co.uk/OptoCouplers.aspx?page21%

Re: Transoptor 3kV (Viorm)

CNY65Exi ma napięcie testowe 11.6kV, 3kVrms powinien przetrzymać.

firma nazywa się mTronix, należy do austriackiej grupy Omicron, siedzi w
Berlinie . Nie majš strony web, ChGW dlaczego. Aha, sš jeszcze gotowce
do pętli pršdowej 0-20mA, podobno też na wysokie napięcia. Wpadło mi w
oko jak szukałem po sieci, coœ z Tajwanu. Możesz poszukać tym tropem.
Inna możliwoœć, to wzišć jakiœ układ na baterię na oszczędnym procku. Co
prawda musisz wymieniać co jakiœ czas baterie... Albo od razu jakiœ
energy harvester. Chyba TI ma akurat w programie test boardy z
harvesterem na burcie.

Waldek

Re: Transoptor 3kV (Viorm)

Bawiłem się ez430-rf2500-seh
(http://focus.ti.com/docs/toolsw/folders/print/ez430-rf2500-seh.html).
Harwester ma na pokładzie fotoogniwo i baterie z przetwornica, a do
niego w komplecie jest płytka z msp430 i radiem na 2.4GHz. Ogniwo przy
oœwietleniu żarówkš produkuje wystarczajšcš iloœć energii aby wysłać
paczkę z danymi co kilka-kilkanaœcie sekund i doładować baterie. Przy
zasilaniu z samej baterii aplikacja demo ma działać przez kilka godzin.
  Procek ma na pokładzie 10-bitowy ADC więc, jeœli nie musisz mierzyć
przesadnie często, może to by Ci rozwišzało problem? Sama obecnoœć 3kV w
pobliżu radia chyba nie uniemożliwi komunikacji radiowej?

j.

Re: Transoptor 3kV (Viorm)
Wydaje mi się zbyt skomplikowane dla prostych aplikacji.
Panel wielkoœci 6x6 cm,
150$
 Ale fajnie by było, gdyby było takie okienko w scalaku jak w EPROMie.
Wtedy diodę LED w okienko i fajna optoizolacja.

Komplikacja wydaje mi się jednak niezbyt ciekawa, bo:
1) Tor z energiš - œwiatło
2) Tor powrotny - radio

W porównaniu do pomysłu kolegi Piotra, to niepotrzebna komplikacja.
Tutaj z kolei, w transponderach, mamy:
1) Tor z energiš - radio
2) Tor powrotny - to samo radio

pozdrawiam
Sylwester Łazar
http://www.alpro.pl
i projektowania PCB

Re: Transoptor 3kV (Viorm)

Pomysł podsunšł Waldek, ja tylko podesłałem linka do zestawu jaki miałem
w rękach. A czy zbyt skomplikowane do prostych aplikacji? to zależy.
Pomysł Piotra jest o wiele oryginalniejszy i do urzšdzenia produkowanego
na większš skale na pewno opłacalniejszy. W przypadku prototypu szybsze
może się okazać œcišgnięcie kitu od TI niż eksperymentowanie z
transmisjš a'la rfid. Wybór należy do Maćka.

słoneczne lub z żarówki. Nie trzeba nic robić. I to tylko zasilanie.

TI dostarcza całkiem wygodnš biblioteczkę do obsługi radia i komunikacji
pomiędzy węzłami.

pzdr,.
j.

Re: Transoptor 3kV (Viorm)

No tak, ale znowu nigdzie tego nie piszš. Straszna żonglerka tymi
definicjami panuje.

Dzięki, poczytam trochę. Ale to i tak raczej rozwišzanie na spokojnie, na
następny raz.

Maciek

Re: Transoptor 3kV (Viorm)

A może to zrobić tak jak karty zbliżeniowe.
P.G.

Re: Transoptor 3kV (Viorm)
Zrobiłem transponder na zwykłym - starym PICu18F1xxx.
Nie było wtedy tych XLP.
Cewka rezonansowa z kondensatorem była podłšczona wprost do dwóch
wyprowadzeń procesora.
Startował gdy nadajnik 125kHz był w odległoœci < kilkanaœcie centymetrów.
Po czym nadawał kod, który był dekodowany w odbiorniku zewnętrznym.
Był tylko procesor, kondensator i cewka rezonansowa, kondensator na
zasilaniu.
Żadnych innych elementów, ani baterii. Za prostownik robiły diody
zabezpieczajšce,
już wewnštrz procesora.

Sylwester Łazar
Re: Transoptor 3kV (Viorm)

Dziwię się, że nie było żadnego rezystora.
Modulowałeœ zmieniajšc pobór pršdu procesora (tryby low power itp.) czy może
wysterowywałeœ pin zwarty do masy ?

W 92 roku ktoœ się nas zapytał, czy nie moglibyœmy zrobić klucza
elektronicznego.
Dostaliœmy kilka przykładowych rozwišzań - wszystkie stykowe (np. płaski
kluczyk z 16 polami (4x4) wkładany do zamka z 4 szczotkami - kolejne czwórki
miały chwilowy kontakt).
Wtedy sobie wymyœliłem, że można by bezstykowo. Eksperymenty robiłem na
zwykłych bramkach CMOS. Nic nie słyszałem o RFID i jakichœ standardach.
Wybrałem sobie 10MHz aby uzwojenie zrobić ze œcieżki a nie z drutu i
osišgnšłem przeniesienie prostokšta z transpondera do czytnika. Moim
założeniem nie była praca na odległoœć tylko wsunięcie płytki z kilkoma
zwojami w szczelinę ferrytu. Modulacja w transponderze dawała 20% zmianę
pršdu zasilania generatora więc wykrycie jej nie wymagało żadnych filtrów.
Wiedzšc, że idea działa potrzebowałem jeszcze tylko małego procesora, aby
się zmieœcił w łebku klucza i na tym poległem.
Na Elektronice'94 pytałem kilku producentów procesorów o procesor w 4
pinowej obudowie (zasilanie + wejœcie + wyjœcie). Żadnej poważnej rozmowy -
ogólnie mnie wyœmiali (może dlatego, że nie zgłaszałem zapotrzebowania na
miliony tylko na setki).
Ale jednoczeœnie na jakimœ stoisku zobaczyłem karty zbliżeniowe. Nie był to
taki zwykły RFID - to była jakaœ hybryda - moc polem magnetycznym,
transmisja sprzężeniem pojemnoœciowym (ta karta chyba musiała leżeć
bezpoœrednio na czytniku).
P.G.

Re: Transoptor 3kV (Viorm)
może
Ale mi Pan pytania zadał :-)
To było dokładnie 7 lat temu.
Zaglšdam w Ÿródła i staram się odpowiedzieć na te pytania.
Jeszcze chwilę.

Sylwester Łazar
Re: Transoptor 3kV (Viorm)

Aż tak nerwowo nie czekam na odpowiedŸ.
P.G.

Re: Transoptor 3kV (Viorm)
Lepiej temat zamknšć od razu:-)
Może kolega się odważy na takie rozwišzanie.
S.

[...]

Pytania 1,2,3:
może

ad. 1
Nie było. A dlaczego by miał być?
Nie twierdzę, że mógłby sie przydać,
ale o 2 grosze spierać się nie będę:-)
Te mosfety wyjœciowe sa do pršdów 20mA,
wiec ich rezystancja nie zwiera idealnie układu rezonansowego.

ad. 2
może
Nie.
Po prostu dwa piny były ustawione na "0" przez cały czas.
Jeœli zwieramy układ rezonansowy, po prostu ustawiamy piny jako wyjœciowe.
Wtedy na obu jest 0V, więc rezystancja miedzy nimi to dwa zwarte Mosfety
I/O.
Gdy układ rezonansowy zasila procesor - wtedy ustawiamy porty jako
wejœciowe.

Poniżej kod
SETPOUT
 BTFSS BUFTXD,7  ;Czy na wyjciu ustawiŠ jedynkŕ?
 GOTO SETZERO   ;nie, ustaw 0
;----------------------------------
 movlf PORTB_OUT,TRISB ;zwieranie wyjŠ
;----------------------------------
 BSF  pOUT   ;ustawienie jedynki na porcie pOUT
 GOTO IFLAST
SETZERO
;----------------------------------
 movlf PORTB_IN,TRISB ;rozwieranie wyjŠ
;----------------------------------
 BCF  pOUT   ;wyzerowanie portu pOUT
 NOP      ;wyrĄwnanie
 NOP
IFLAST
 DECFSZ TLOOP2,F  ;Czy wysŚalimy ju+ wszystkie16  bitĄw?
 GOTO SETNEXT   ;nie
ad. 3
Nie bardzo rozumiem, ale wydaje mi się, że powyższy opis wyczerpuje tš
kwestię.

Działa to pięknie.
Widzę takie rozwišzanie jako idealne do zamka cyfrowego, a także do takiego
problemu jak ma kolega.
No niestety trzeba przełamać wiedzę, której nas uczyli w szkole
i spojrzeć na mikrokontroler trochę analogowo,
to znaczy oprócz przetwornika A/C ma on na pokładzie prostownik zasilania
oraz wbudowane mosfety, które można użyć do dławienia drgań :-)

Sylwester Łazar
Re: Transoptor 3kV (Viorm)

Chodziło mi o coœ podobnego jak zrobiłeœ - że pin jest wyjœciem i na stałe
zwarty do masy.
Ustawiasz 1 to procesor bierze z zasilania te 20mA co MOSFET daje i obcišża
tym samym obwód rezonansowy.
P.G.

Re: Transoptor 3kV (Viorm)
obcišża
A drugi pin obwodu rezonansowego?
S.

Re: Transoptor 3kV (Viorm)

Żeby było jasne: nie dyskutujemy teraz o jakimœ rozwišzaniu a jedynie o moim
pytaniu-pomyœle jak to zrobiłeœ bez rezystora.
Obwód rezonansowy ma swoje niezależne piny. To jest trzeci służšcy jedynie
do zwiększenia zapotrzebowania na pršd. Ja bym się spodziewał robienia tego
przez wrzucanie jakiegoœ pršdu w rezystor, ale skoro pisałeœ, że nie było
rezystora to myœlałem, że może tak do pełnej wydajnoœci wyjœcia.

Z czasów gdy robiliœmy RFID z modulacjš FSK i PSK miałem wbite do głowy, że
sygnał 125k trzeba cały czas zliczać aby trzymać się fazy, a zwierajšc
antenę traci się tę możliwoœć dlatego takie rozwišzanie jak opisałeœ było
poza obszarem moich podejrzeń.
Przykład programu jaki podałeœ nic mi nie mówi, bo ja nie piszę programów.
Moim zadaniem w tym przypadku było wyłuskanie obwiedni z sygnału 125kHz
100Vpp zmodulowanego amplitudowo sygnałem 62,5kHz 5mV.
P.G.

Site Timeline