Termopara amika

Jaki orientacyjny prad po podgrzaniu powinna dawac termopara
stosowana do podtrzymania zaworu w kuchence gazowej ?

Re: Termopara amika

Chcesz sprawdzić, czy działa prawidłowo termopara, czy zawór? Czy jakiś inny
powód?
EM

Re: Termopara amika

Powodem jest niepodtrzymywanie plomienia palnika -  powody widze 2
albo uwalona termopara, albo mechanicznie elektromagnes podtrzymujacy w zaworze
Dziadek juz rozdarl kuchenke wiec poradzilem mu podlaczyc
mAmperomierz do termopary i podgrzac, ale nie wiem jakiej wartosci powinien sie
spodziewac.
Porownac z inna termopara jest klopotliwe, bo nakretki sa ponoc drobnozwojowe a
wszystko "zafyziale"
wiec lepiej nie ruszac bez potrzeby  ;)

Re: Termopara amika

Należy wiedzieć, że termopara daje bardzo małe napiecie, jakieś mV. Pewnie zawór
pracuje z prądem rzędu ampera lub więcej.
Prądu termopary nie zmierzysz łatwo, bo może być za małe napięcie.
Najpierw warto zadabać o połączenia elektryczne, potem sprawdzić sam
elektrozawór.

Trzeba poszperać w necie. Skoro dziadek się tym zajmuje, to może tutaj:
http://www.grupy.senior.pl/Gasnacy-palnik,t,360626,2.html
--
Pozdr
EM

Re: Termopara amika

Prad ? Patrzac na ta cewke i grubosc drutu - duzy.

Tylko nie zmierzysz, bo napiecie w mV liczone.

J.

Re: Termopara amika

Mam w domu dosc stary piec, nie wymaga zasilania z gniazdka - ma termopare, jak
plomien zgasnie to odcina doplyw gazu. Termopara daje tyle energii co nic - to
jak zbudowany jest ten zawor ze ma sile wlaczyc przeplyw gazu biorac energie
tylko z samej termopary ?

Re: Termopara amika

Wlaczasz recznie wciskajac kurek,
termopara zasila pole magnetyczne wytwarzane przez cewke
a wystarczajace do podtrzymania blokady otwartego zaworu

Re: Termopara amika

IMHO to nie termopara tylko bimetal.
Nie ogrzewany, zmieniając kształt, wyłącza dopływ gazu.

Piotrek

Re: Termopara amika

Termopara jak nic, wymienialem sam kilka razy - od niej ida dwa kable do
zaworku. W sumie Waldek chyba mnie oswiecil, faktycznie kurek trzeba nacisnac i
przytrzymac chwile po zapaleniu "swieczki". Podziekowac.

Drugie pytanie - sa czujniki gazu, takie puszki aluminiowe (gazu a raczej
pewnie polomienia!?) umieszczone na "ssaku" kominowym (tam gdzie spaliny ida w
rure a dodatkowo idzie tez powietrze by byl dobry cug w kominie). Te rurki to
tez jakis obwod - i jest tam gaz ziemny bo raz mialem przeciek to wiem. To jak
to dziala i co wyczuwa - plomien ktory mialby sie wydostac z gory pieca czy co?

Re: Termopara amika

czujnik cofania spalin

Re: Termopara amika

A nie chodzi o drugi element termopary? Zwykle jest tak, że jeden jest
w płomieniu świeczki, a drugi w czopuchu kominowym. Elektromagnes
puszcza, gdy ten pierwszy się ochłodzi (zgaśnie płomień) albo drugi
się podgrzeje (gorące spaliny nie pójdą w zatkany komin, tylko w bok).

Kamyczek na polu i strażnik na straży
Lodówka wciąż ziębi, kuchenka wciąż parzy
Re: Termopara amika

Hmm ten element to walec na zakonczeniu rurki i jest tuz pod tym okapem co sie
nazywa czopuchem. Nie wiem co jest tam w srodku. Na 99% tez gaz... az dziwne?
Ale ta rurka miala raz nieszczelnosc z ktorej caplio gazem, po podsunieciu
zapalniczki plomyk nagle rozblyskal bo sie spalal gaz w okolo nieszczelnosci.

Cofanie spalin i czopuch brzmi rozsadnie ale jak to dziala? To nie wyglada na
termopare :( zadnych kabelkow i rurki z gazem w srodku....

Moze zrobie zdjecie jutro...

Re: Termopara amika

A, to w takim razie wszystko jasne. Nic w tym dziwnego.

Zwykły czujnik oldskulowego termometru gazowego. Baniaczek przylutowany
do cienkiej miedzianej lub mosiężnej rurki, która z drugiej strony ma
komorę z membraną. W środku jest rozszerzający się gaz, często bywa eter,
może być jakiś węglowodór. Ta membrana przełącza styki (na przykład
termostaty tak mają) a być może wprost steruje jakimś zaworem odcinającym
gaz rurzany.

Re: Termopara amika

Też tak myślałem dopóki nie zobaczyłem doświadczenia w którym termopara
dawała 200A w jeden zwój co wystarczało do utrzymania drugiej połówki
rdzenia pod którą powieszono odważnik 1kg. Wisiał tak godzinę mimo, że
temperatury się stopniowo wyrównywały. Po pokazie podszedłem aby go
oderwać - nie było łatwo.

Przygotowałem dziecku pokaz do szkoły. Dwie blaszki (aluminiowa i miedziana)
zgięte w kształcie U i skręcone na końcach, tak, że w środkowym odcinku dość
przestrzeni na wstawienie kompasu. Jedno złącze w szklance z zimną wodą
drugi w szklance z gorącą i igła odchyla się. Pi razy oko takie samo
odchylenie uzyskałem przepuszczając w drucie naokoło kompasu 1A.
P.G.

Re: Termopara amika

Termopara daje _napiecia_ tyle co nic. Ale ze cewka i caly obwod z
grubego drutu, to podejrzewam ze tam rzedu ampera plynie.
I wystarcza do podtrzymania zaworu.

Tu troche wieksza termopara
http://www.oberlin.edu/physics/catalog/demonstrations/em/thermomagnet.html

J.

Re: Termopara amika

Niesamowite, nie dalbym wiary wczesniej ze taka moc mzoe byc wyprodukowana z
takiej termopary.

Re: Termopara amika

Moc jest niewielka - prad wielki, ale tylko mV, wiec raptem kilka W.

Natomiast ten palnik moze miec kW :-)

P.S. Ma ktos pomysl jak polaczyc domowych warunkach aluminium ze
stala albo z miedzia ? Bo mam ochote przetestowac taki stos AlFe albo
AlCu, tylko trudnosci wykonawcze.

Zaraz .. a jak odzyskac nikiel z akumulatorkow ? Bo NiFe byloby
jeszcze lepsze, a zuzytych aku ci u mnie dostatek :-)

J.

Re: Termopara amika

cos jak lutownica pistoletowa, napiecie bardzo male ale prad duzy itd.

No ok, tam tez jest chlodzenie - ma byc roznica temperatur dla roznicy
potencjalow. Czy to chlodzenie ma tez taka moc, pewnie mniejsza a ciezar sporty
trzyma.

A u mnie w piecu termopara po prostu wsadzona jest W PLOMYCZEK, czyli roznica
temperatur zadna(!!) a jednak jakas moc to daje by trzymac cewke zabezpiecznia
czyli nadal nie wiem duzo :)

Re: Termopara amika

Tam jest rurka do wody, wiec owszem - ma taka moc.

Wydaje ci sie. w zaleznosci od definicji termopary masz dwie, albo
jedna z dwoma koncami. No i ten drugi jest daleko od plomienia i ma
20C, a ten w plomieniu z 800C ..

J.

Re: Termopara amika

dwa druciki zgrzane(stopione ?) w taka gruba kulke, w miejscu ich laczenia, Ta
kulka siedzi cala w plomieniu

Takie cos

/ \
| |