Radio w urządzeniach mobilnych

Coraz częściej producenci rozmaitych telefonów komórkowych, odtwarzaczy
multimedialnych, palmfonów itp. dodają bardzo miły "gadżet" w postaci
funkcji radia FM. Zastanawia mnie jednak jak to jest zrobione od strony
technicznej. Po pierwsze jest to jakieś analogowe radio (w postaci
osobnego układu lub zintegrowane z czymś innym) czy też jakieś SDR i
zdecydowaną część pracy programowo odwala procesor urządzenia?

Po drugie chodzi mi po głowie jeszcze jedna kwestia, a mianowicie radio
AM. Co prawda jestem co do tego bardzo sceptyczny - sam kilka lat temu
zbudowałem kilka prostych odbiorników na fale długie/średnie i wiem, że
bez dobrej anteny ferrytowej i/lub długiej anteny zewnętrznej trudno
osiągnąć dobre efekty. Z drugiej strony przecież kiedyś wydawało się
rzeczą niemożliwą skonstruowanie dobrego odbiornika FM na jednym
układzie scalonym i kilku elementach dyskretnych, praktycznie bez
nawijania cewek i dławików. ;) Pamiętam artykuł w którymś
Radioelektroniku z lat dziewięćdziesiątych, w którym autor zachwycał się
rewolucją w postaci takie układu prezentując proste radio FM (nota bene
był to pierwszy projekt radioodiornika w tym czasopiśmie chyba od kilku
lat). A dzisiaj mamy czysty odbiór FM w telefonie komórkowym na antenie
z kabla słuchawek...

Może więc na AM i fale długie też jest jakiś "mobilny" patent, ale
zwyczajnie nikt się w to nie bawi, bo ludzie już praktycznie nie
słuchają stacji długo/średnio/krótkofalowych?

Re: Radio w urządzeniach mobilnych
UBF%ytkownik Atlantis napisaB3%:

Obecnie sporB1% czEA%B6E6% roboty w takim radiiu FM odwala siEA% cyfrowo=
2E% ParEA%20
scalakF3%w tego typu w BF%yciu rozebraB3%em i wiem co w B6%rodku siedzi -=
 na20%
ogF3%B3 syntezer na kilka GHz, dalej dzielnik do czEA%stotliwoB6%ci odbi=
eranej,20%
  wzmacniacz w.cz i jazda na mieszacz kwadraturowy. Dalej dwa kanaB3%y w =

kwadraturze idB1% przez dwa wzmacniacze, trafiajB1% na dwa przetworniki20%
analogowo - cyfrowe a resztB1% zajmuje siEA% wbudowany w ukB3%ad DSP. Na =

koniec przetworniki cyfrowo - analogowe robiB1% z tego dwa kanaB3%y audio=
2E%20
Jednym sB3%owem do ADC jest to homodyna kwadraturowa.

--20%
Darek

Re: Radio w urzšdzeniach mobilnych

Jestes pewien ze homodyna ? Miedzy wierszami mozna wyczytac ze raczej
unikaja.

Jak przyklad jedna z realizacji GPS: syntezer heterodyny odstrojony o
~5MHz, mieszacz, filtr pasmowy, ADC pracujacy na 1.7Ms/s.
Specjalnie mniej, bo wiecej nie trzeba - korzystaja z aliasingu i
wyciagaja co trzeba.

ADC 2 bitowy zreszta.

J.

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

Dopiero co był taki wątek na grupie - poszukaj "Radio w telefonie
komórkowym". Ogólnie w skrócie mówiąc stosuje się scalaki m.in. takie:
TEA5757HL, BCM4325, STLC2593.

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

A słuchają, tylko w Europie mniej. Ale na falach długich, średnich i
krótkich też są programy cyfrowe, nawet w stereo. Jakość może nie
najlepsza, ale posłuchać np. BBC w stereo na krótkich można. Odbiornik
to np. podwójna heterodyna z 2PCz na 12kHz, a reszta w komputerze przez
kartę dźwiękową. Albo radyjko z DSP w środku. Odbiera toto pasmo od
100kHz do 1.6GHz i dekoduje AM, FM, DRM i DAB. Kosztuje od 200EUR.

Waldek

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

Hmm... Ja mam jakiś sentyment do tradycyjnego radia AM, to brzmienie
przyciętego pasma z szumami w tle ma jakiś swój urok. ;) Niemniej jakiś
czas temu z ciekawości przeskanowałem pasmo AM w moim odbiorniku
samochodowym (bodajże od 100 do 1600 kHz). Złapało tylko jedną stację -
PR1 na 225 kHz, która zresztą w znacznie lepszej jakości jest dostępna
poprzez FM. Tak więc nie dziwię się, iż ludzie porzucają stare pasma
radiofoniczne.
Niemniej moim zdaniem możliwość odbioru stacji
długo/średnio/krótkofalowych byłaby ciekawa ze względu na rodaków
mieszkających i pracujących za granicą. Na mobilny odbiór satelitarny
jeszcze poczekamy. :) Chociaż osobiście wątpię czy taki odbiornik
turystyczny AM/FM z lat osiemdziesiątych dałoby się zminiaturyzować i
zintegrować np. z telefonem tak, aby spełniał dzisiejsze kryteria
mobilności i przy okazji był wciąż używalny. ;)

Hmm... A są jakieś gotowe układy scalone (jak te używane w chińskich
radyjkach turystycznych FM) które mają to "all in one"? :)

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

No ja czasem słucham PR1 na długich, bo na UKF nie mam. Mobilny odbiór
satelitarny jest bardzo popularny w USA i tam kupisz już radyjka
stosunkowo małe (no takie, jak dawne "tranzystory" z lat 60tych) i
bardzo tanie (od 30$, ale potrzebujesz abonament też koło 30$ ale na
miesiąc). W samochodach są już bardzo częste. W zeszłym roku tylko raz
nie miałem (na chyba 10, którymi jeździłem).
AM w USA też ma się dobrze, nawet w stereo. Długich nie używają, ale na
średnich jest pełno stacji. Fajne są stacje małej mocy w okolicach
1600kHz informujące lokalnie (np. korki, objazdy albo w okolicach
jakichś parków rozrywki o ciekawostkach). Mają zasięg kilka km.

No prawie. Całe radio jest w DSP, tylko frontend nie. W każdym razie w
pudle jest dużo miejsca. Aha, w międzyczasie da się je kupić od 100EUR
(Morphy Richards). Mam też frontend do kompa, dekoder to Dream
Frauenhofer Institut. Możesz tym słuchać AM, LSB, USB, CW, DRM. DAB i
DAB+ niestety nie ma.

Waldek

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

No właśnie nie wiem czemu, ale mi się już zakodowało w podświadomości,
że PR1 to 225 kHz z charakterystycznymi piskami podczas strojenia,
szumem i przyciętym pasmem. Dlatego jakoś dziwnie mi się go słucha w
stereo na FM... Eksperymenty z anteną longwire, uziemieniem i prostymi
odbiornikami o bezpośrednim wzmocnieniu skleconymi własnoręcznie na
dobrą sprawę jeszcze w dzieciństwie zrobiły swoje. ;)

No i właśnie tak pomyślałem jeżdżąc rok temu po Europie, że jednak
odbiór na falach długich wcale takim głupim pomysłem nie jest. Stąd
właśnie moja ciekawość odnośnie realnych możliwości zbudowania
odbiornika zintegrowanego z dzisiejszym sprzętem mobilnym. Anteny
ferrytowej za bardzo wepchnąć się nie da, splątany kabel od słuchawek za
krótki... Ale może jednak o czymś nie wiem? ;)

Słowa kluczowe tutaj to "w USA". ;)
No i ten abonament o którym wspominasz.
BTW to idzie w oparciu o jakieś dedykowane satelity, czy łapie normalny
stream audio nadawany z transponderów zwykłych satelitów, jak HotBird i
Astra?

No tak, a na naszych falach średnich pustka... ;)

Hmm... Może warto będzie zainteresować się tematem. ;)

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

skąś to znam. Tylko u mnie (jeb.., znaczy pomyliłem się dobierając
kondensator do cewki) było zamiast PR1 Wolna Europa. Nawet to wolałem ;-).

Długość anteny to jak długość członka, w akcji nie oszukasz ;-). Ale
mały ferryt też przypasuje. Przed 15 laty kupiłem w Moskwie radyjko
wielkości pół paczki Sportów, twu Popularnych. Miało ono UKF w stereo i
fale długie oraz średnie. W nocy można było posłuchać PR1 na antenie
słuchawkowej. Czyli da się zapakować. Niestety radyjko gdzieś mi znikło.

Stream cyfrowy. Tu masz sznurek do Wiki. Jak naciśniesz na Sirius lub
XM-radio to dostaniesz dokładniejsze info.

trochę cyfrówki tam biega.

na pewno.

Waldek

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

Wolna Europa to niestety (a może na szczęście?) nie moje czasy... Ja
swoje eksperymenty z longwire i prostymi radioodbiornikami robiłem
gdzieś w połowie lat dziewięćdziesiątych. :)

Wiesz, pytam bo jeszcze nie tak dawno temu wydawało się praktycznie
niemożliwe zrobienie całego radioodbiornika FM o dobrej jakości na
jednym układzie scalonym i paru elementach pasywnych, praktycznie bez
mnóstwa cewek dookoła. ;)

No tak, niby racja. Jestem jednak ciekaw czy jakikolwiek producent
komórek zdecydowałby się marnować cenne miejsce wewnątrz obudowy na
nawet maleńką antenę ferrytową do odbiory AM na falach długich lub
średnich. ;)

Hmm... Sznurka nie było. ;)
To znaczy mnie interesuje tylko czy to są te same satelity z których
przeciętny Amerykanin odbiera swoje transmisje TV (i może słuchać radia
na domowym, stacjonarnym tunerze) czy też wyniesiono w tym celu na
orbitę osobne satelity?

Niestety tego nie mam czym odebrać. W każdym razie obecnie nie słyszę
tam praktycznie niczego, jeszcze parę lat temu na turystycznym radyjku
była stacja za stacją. ;)

Jeśli chodzi o DRM to z tego co czytałem wystarczy proste radio z
syntezą częstotliwości w rodzaju Elty 3562N. Przed detektorem trzeba
wpiąć konwerter częstotliwości z 445kHz na 12kH, która to dopiero jest
dalej dekodowana w komputerze. Trudno zdobyć/wykonać taki konwerter? :)

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

Ależ po co konwerter z 445kHz? Wystarczy próbkowanie kilka MHz (pierwszy
z brzegu przetwornik do zastosowań video), dane można przepchnąć do
peceta przez USB a reszta to już kwestia softu na PC.

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

Hmm... Kierowałem się informacjami zawartymi na tej stronie:
http://janucha.ovh.org/html/elta_3562n.html
Jedynie delikatnie pomyliłem się co do p.cz - nie wynosi ona 445 kHz a o
10 kHz więcej. ;)

Takie radyjko na Allegro kosztuje poniżej 50 zł, do tego należy doliczyć
jeszcze ten konwerter. Ile może kosztować przetwornik o którym
wspominasz? Podasz jakiegoś linka z przykładowym urządzeniem? :)

Re: Radio w urządzeniach mobilnych

tu jeszcze zapomniany sznurek:
http://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_radio

na ogół 467kHz, które jest mieszane z 455kHz i dostajesz 12kHz.

tu jest jeden do odbioru jednej stacji (RTL). Co prawda po niemiecku, ale
schemat jest miedzynarodowy :-)
http://download.funkamateur.de/shop/4931.pdf

tu jest schemat tego, co ja mam (kliknać na obrazek schematu):
http://www.mydarc.de/dh8hha /

tu tez jest troche, ale bardziej tekstowo (po niemiecku)
http://www.b-kainka.de/drmrxfaq.htm