przetwornica napięcia a zakłócenia radiowe

Witam

Zwracam sie do was z prosba o pomoc. Zakupilem ostatnio od jednego magika przetwornice napiecia 12->2*35V domowej produkcji, ktora zbudowana byla na bazie opisu w jednym z numerow praktycznego elektornika. Wszystko chodzi bez zastrzezen i juz mialem montowac wzmacniacz do samochodu zbudowany w oparciu o ta przetwornice jednak pojawil sie problem opisany w temacie. Przetwornica okropnie sieje do tego stopnia, ze sluchac mozna jedynie stacji o naprawde silnym sygnale. Najbardziej boli mnie to ze wszystko zamkniete jest w metalowej, ekranowanej obudowie i nie pomagaly nawet moje proby zamknieta tego w jeszcze jednej metalowej skrzynce. Caly czas slychac silne zaklocenia.

Ma ktos jakies sugestie jak rozwiazac ten problem ? Dodam tylko ze radio i wzmacniacz podczas testow nie sa w jakikolwiek polaczone elektrycznie

pozdrawiam

Reply to
Sariusz

elektrycznie

Zapodaj do URTiPu, że magik wprowadził do obrotu na terenie Unii produkt nie spełniający zasadniczych wymagań dyrektywy EMC. Zmuszą go do doprowadzenia produktu do zgodności z odpowiednimi wymogami i oznaczenia znakiem CE lub do wycofania z rynku (odzyskasz pieniądze).

Chyba, że kupiłeś to przed 1.05.2004 - to klapa. P.G.

Można by próbować jakichś filtrów, ale duuużo zdrowiej i podejrzewam taniej będzie fundnąć sobie nową przetworniczkę :) A starą oczywiście oddać :)

Reply to
Jacek Maciejewski

kupilem to dlugo przed 1.05.2004, lecz dluzszy czas lezalo to na polce, poza tym cena byla raczej symbliczna. Chodzi mi bardziej o to czy da sie cos z tym poradzic czy po prostu taki urok tej konstrukcji ?

pozdrawiam

Reply to
Sariusz

pewnie urok konstrukcji, co nie znaczy, że się tego nie da przynajmniej trochę odkłócić. Tego typu badziewia sieją najczęściej na zasilaniu. Trzeba by obejrzeć schemat i montaż. Ewentualnie dodać parę ferrytów na wejściu, poprawić prowadzenie masy, dodać filtry LC na wejściu i wyjściu i podobne rzeczy.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Sariusz" snipped-for-privacy@NOSPAMtkdami.net napisał w wiadomości news:cvc9i1$91o$ snipped-for-privacy@dami.news.tkdami.net...

Poradzić się pewnie da - trzeba dorobić do urządzenia to wszystko, co się wstawia do fabrycznych, aby nie emitowały zakłóceń. Więcej nie umiem powiedzieć, bo nie robię przetwornic impulsowych. P.G.

Użytkownik "Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@charite.de napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

Myślę, że to nie wystarczy. Moje doświadczenia z PC-towymi zasilaczami CODEGEN oraz z falownikiem HITACHI do silnika domowej windy tak strasznie siejącymi, że nie pomagają żadne filtry na zasilaniu i jedyne co można zrobić to dać inną przetwornicę są w tym zakresie negatywne. A czymże się może różnic konstrukcja taniego CODEGEN od Megabajt i którędy to wyłazi ? Pierwszy sieje S9+40dB, drugi tylko S6 na 3,7MHz. Reszta opinii w googlach na hasło CODEGEN :-) O falowniku HITACHI (ma CE !) nie wspomnę:-( Sieje >S9 od 0,1 do 50MHz (S9+60dB na 1,85MHz)

Reply to
SP9LWH

nie napisałem, że się da, ino, że warto spróbować, zanim się toto wywali do kubła. Tego typu amatorskie konstrukcje mają na ogół parę miejsc, gdzie można coś zrobić. Koledze tutaj chodziło o przetwornicę do radia samochodowego, nie czegoś w okolicach radiostacji (tu miałem największe kłopoty nie z zasilaczem, a z klawiaturą). A dobre kable, klamry ferrytowe, kondensatory przepustowe dużej mocy, parędziesiąt mF low-esr i ceramiczne na wejściu mogą poprawić przynajmniej parę dB. Co nie znaczy, że muszą...

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Urok konstrukcji też. EdW opublikowała wyjątkowo niesympatyczną przetwornicę - push-pull bez dławików wyjściowych. W efekcie płyną w zasilaniu tak paskudne prądy, że to musi siać. Można próbować to odkłócić choć częściowo - ale zdobycie dławików do filtrów będzie kłopotliwe.

Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

Filtr na zasilaniu falownika służy nie wprowadzaniu zakłóceń do sieci i musi być stosowany waściwy typ filtra w zależności od przeznaczenia sieci. Zakłócenia radiowe powstają zapewne na kablu silnika i samym silniku. Kabel trzeba ekranować i wraz z silnikiem właściwie umasiać.

Jeśli urządzenie jest w metalowym ekranie, to tylko kwestia własciwego podłczenia tego ejkranu z układem i filtry we i wy o których pisałeś. Jeśli przetwornica jest chałowa, piki prądu na zasilaniu potrafią być bardzo duże i sam ferryt tego nie załatwi. Trzeba założyć porządny filtr lc zanim przewody opuszczą ekran i fachowo go umasić. To samo na wyjściu, ale tu jak sądzę problem będzie dużo mniejszy. Warto byłoby zobaczyć co się dzieje na przetwornicy i ew wygasić oscylacje na kluczach. Czasami wystarczy zwykły opornik równolegle z dławikiem. Może się okazać że masa obwodu mocy jest bardzo nieszczęśliwie poprowadzona, wtedy warto pociąć druk i zmostkować masę grubym przewodem. Nie ma siły, żeby się tego nie dało zablokować.

Reply to
A.Grodecki

też myślę, że parę dB się da uzyskać. Sam ferryt tego nie załatwi, jak człowiek na kondziorach czy grubej masie oszczędził. W naszym urządzonku, które też miało problemy z EMC, daliśmy jako masę dodatkowo taśmę miedzianą i problem był prawie z głowy. Ale tu trzeba by było sobie ustrojstwo obejrzeć i popoprawiać błędy majsterkowicza.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Sariusz" snipped-for-privacy@NOSPAMtkdami.net napisał w wiadomości news:cvc7md$6ng$ snipped-for-privacy@dami.news.tkdami.net...

Testujesz to osobno zasilane z osobnych akumulatorów ? Podwójnie zaekranowane ?

I nie da się na radiu nic słabszego usłyszeć ? Na jakich falach ? AM czy FM ?

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun snipped-for-privacy@modeltronik.com napisał w wiadomości news:cvcg4d$4v7$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Wszystko fajnie, ale... Napęd (silnik i falownik) znajduje się prawie na szczycie domu Od falownika do silnika jest kilkadziesiąt centymetrów kabla Filtry to ten falownik ma oryginalne i dołożone przeze mnie. I jak Waldek wspomniał dołożonymi udało się o ~20dB stłumić Uziemienie obudowy silnika powoduje ogromny wzrost zakłóceń Kilkadziesiąt metrów przewodu uziemiającego to świetna antena:-( A falowniczek jest malutki (0,75 kW) NFE007 :

SP9LWH

Tzn co zakloca co ?

Pierwszy podejrzany - filtr wejsciowy, ktorego codegen np nie ma, albo ma dwie zworki zamiast filtra :-)

Co to jest S6 i S9 ?

Ale te 3.7MHz z zasilacza jest ciekawe - on przeciez chodzi gora na 500kHz, a pewnie nawet 100-200kHz.

Warto by sprawdzic skad te zaklocenia emituje .. moze jakies dlawiki na otwartym rdzeniu po wtornej stronie.

A nie pomaga filtr od odkurzacza ?

Niezly nadajnik :-)

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Zasilacz komputera zakłóca odbiór radiowy mojej radiostacji

Jeden i drugi ma podobną cenę i szajsowate (skromne) wyposażenie

Siła sygnałów odbieranych przez odbiornik wskazywana przez S-metr. S9=50uV (mikrowoltów), S6=6uV itd na wejściu antenowym odbiornika. 1S=6dB. S9+60dB=50mV

"Celem poprawy rzetelności podawanych raportów zastosowano miernik wychyłowy z naniesioną skalą słyszalności. Najmniejsza rozróżnialna przez ucho ludzkie zmiana sygnału wynosi 6 dB. Firmy produkujące sprzęt radiokomunikacyjny zgodne były co do jednego: odstęp pomiędzy kolejnymi stopniami S winien wynosić 6 dB, czyli dwukrotny wzrost napięcia sygnału lub czterokrotny wzrost mocy oddanej do głośnika (wyjątek stanowi firma YAESU). Brak jest w dalszym ciąga zgodności w kwestii wartości napięcia wejściowego na gniazdku antenowym odpowiadającemu sygnałowi S9. Firma Collins, za S9 przyjmuje napięcie na wejściu odbiornika równe 100 m V, YAESU cechuje odbiorniki sygnałem 11 m V. Inni postulują 50 m V. O ile skalowanie Collins.a wiąże się z odbiornikami epoki lampowej, to YAESU przesadziła z wyśrubowaną czułością odbiornika dla pasma KF. Kalibracja 50 m V jest tym złotym środkiem i najbardziej realnym, dlatego bywa najczęściej stosowana."

3,7MHz to mniej więcej środek jednego z pasm radiowych dla krótkofalowców Ten zasilacz sieje w całym zakresie fal długich, średnich, krótkich. Im większa częstotliwość tym słabiej.

Nie pomagają specjalne filtry -lepsze niz do odkurzaczy:-)

Reply to
SP9LWH