Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Piszę w tej sprawie na właśnie tę grupę, a nie na poświęcone komputerom
z prostej przyczyny - tam się raczej zajmują bardziej współczesnym
sprzętem, natomiast zaobserwowałem tutaj dużą liczbę osób, które
potencjalnie mogły być kiedyś użytkownikami takiego sprzętu (raczej ktoś
w jakiś sposób związany z techniką). Niemniej, jeśli kogoś uraził mój
post nie do końca związany z tematyką grupy - z góry przepraszam.

Przypadkiem wpadł mi w ręce "komputer", ciężko mi określić nawet jego
markę w 100% (naklejki naklejkami...), o reszcie już nie wspominając.
Generalnie pragnąłbym go uruchomić wyłącznie jako ciekawostkę, gdyż
nigdy nie miałem do czynienia z tak starym sprzętem.

Naklejka na froncie "Datapoint" niewiele mi pomaga - przeszukałem już
dość mocno sieć, generalnie w latach, w których prawdopodobnie
wyprodukowano ten sprzęt ('89, tak wynika z naklejek/pieczątki) ta firma
już dogorywała/nie istniała. Moje "śledztwo" jest więc pełne sprzeczności.

Procesor - SONY/NEC CXQ70108P-8, rok '84. W sumie 4 MB ramu w 16
kościach TMS4256-10NL. Wszystko - na zdjęciach.

Podejrzewam, że wyjście na monitor to to 9-pinowe żeńskie (CGA?), a ten
DIN to na klawiaturę, dobrze myślę?

zdjęcia: http://derleta.com/datapoint /

Będę bardzo wdzięczny za pomoc w rozpoznaniu sprzętu i wskazówki, jak w
najprostszy sposób go uruchomić w sposób używalny (połączenie via COM?)

Bartosz Derleta

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
I błsynęły jaskrawym błękitem elektrony kreśląc zawiłe słowa
pod którymi ognistą czerwienią zapłonął podpis: Bartosz Derleta

Google twierdzi, że to odpowiednik 8080

Zacząłbym od sprawdzenia, czy ten cinch to czasem nie wyjście composite video.
To by bardzo pomogło, jak sądzę :)
Ze znalezieniem klawiatury problemu raczej nie będzie.

Sławek
--
  ________ 143. Czujemy w kosciach roznice miedzy
_/ __/ __/ falami elektromagnetycznymi i grawitacyjnymi.
A ja znalazłem, że 8088. 8080 może emulować, zatem jest odpowiednikiem
wyższego procesora...

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

A ściślej mówiąc jest to procesor V20, elektrycznie zgodny z 8088.

W stosunku do 8088 dodano emulację 8080 - można było uruchamiać CP/M
(jeśli jeszcze ktoś pamięta taki system operacyjny).

Oprócz tego chyba dołożyli hardwarowe (a nie realizowane przez mikrokod)
mnożenie. W każdym razie kiedy podmieniłem w swoim supernowoczesnym XT
poczciwe 8088 na V20 to sprzęt dostał niezłego kopa ;-)

Piotrek

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

To ta szuka:  <http://www.cpu-world.com/CPUs/V20/index.html

Piotrek

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Trochę pamiętam - mam to w swoim komodorku :)
Nawet próbowałem się tym bawić, ale brak odpowiedniego monitora utrudniał
temat... Co śmieszniejsze, gdy doszedłem do tego, że jednak mam - Hercules
bursztynowy, to gdzieś mi wsiąkła dyskietka...
Procesor Z80, więc też się nadaje.
Dziś komp kurzy się na szafie...

--
Alanné mba yi woma... wé :) (...)
Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

W Commodore były Motorole.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

Był jakiś Commodore (chyba C128) z dwoma procesorami, motorolką i Z80.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
In the darkest hour on Tue, 08 Nov 2011 08:40:13 +0100,

Commodore 128. Do Commodore 64 był specjalny cartridge.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:223B ]
[ 09:31:06 user up 12980 days, 21:26,  1 user, load average: 0.90, 0.28, 0.93 ]

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
On Tue, 08 Nov 2011 08:40:13 +0100, Grzegorz Kurczyk

Dokładniej, to w ośmiobitowych Commodore byl procesor MOS Technology
6502 albo (w C64) 6510. C128 miał, tak jak piszesz, jeszcze Z80 i
dzięki temu możliwość uruchomienia CP/M. Procesory Motoroli
(16-bitowe) pojawiły się dopiero w Amidze.

Artur Stachura

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Coś mi się wzięło obiło o oczy, że 6502 nie był całkowicie odłączany przy
CP/M, że pośredniczył w operacjach dyskowych. Jeśli to prawda, można to
uznać za jeden z pierwszych kompów wieloprocesorowych, sprzętowo
"wielozadaniowych" :)

--
Alanné mba yi woma... wé :) (...)
Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

To jeszcze nic. Do ośmiobitowego Atari (też z procesorem 6502) była
stacja dysków Indus, która miała sterownik na Z80. CP/M był
uruchamiany na procesorze stacji dysków. A dzisiaj ludzie ekscytują
się robieniem obliczeń z użyciem procesora karty graficznej...

--
Artur Stachura

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
Tak samo miał ZX Spectrum ze stacją FDD3(000)
Stacja miała własny procek Z80 i 64kB RAMu.
Gdy pracowała jako stacja, działał tam tylko program obsługujący transfer,
gdy odpalało się CP/M role się odwracały - system działał na procku stacji,
a trumienka służyła jedynie jako terminal.

Sławek
--
  ________ Q:How many WASP Princesses does it take to screw in a light bulb?
_/ __/ __/ A:What?! And ruin my nails???

Meritum też miał w stacji dysków drugi procesor i pamięć. No i wtedy
działało wszystko, co potrzeba - TRS-DOS z pełnym BASICiem Microsoftu
i CP/M.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia
A się Towarzystwu wzięło na wspomnienia... :-) Trochę OT, ale ostatnio
zadałem pytanie młodym współpracownikom w firmie: "Co to był covox?".
Oczywiście nie mogli zaglądać do internetu - nikt nie wiedział...
Przypuszczam, że na tej grupie poza "dinozurami" :-) też mało kto z
młodych będzie wiedział...

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

A ja wiem, nawet mnyślałem o zrobieniu tej prościutkiej przystawki... ale
pozostało tylko luźno w zamiarach... :)

Drabinka oporkowa, parę prostych przyległości, kabelek w ekranie i jadziem
:)

--
Alanné mba yi woma... wé :) (...)
Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

Hehe, a na pierwszych targach Cebit w Hanowerze (po oddzieleniu się od
Hannover Messe, chyba 1987 rok) jakaś firma rozdawała dyskietki
reklamowe (5.25"), które po włożeniu do kompa i wystartowaniu programu
na niej umieszczonego grały muzyczkę i wygłaszały tekst reklamowy
(proszę nas odwiedzić w hali xx na stanowisku yy) za pomocą silniczka
głowic. Brzęczało conieco, ale dało się zrozumieć ;-).

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
Hello Waldemar,

Grającą stację dysków miał C64 jako pierwszy. Ale szkoda stacji było.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Jedną komórką w pamięci stacji to się OIDP robiło - sam ustaliłem, że
odpowiada ona za opóźnienie między kolejnymi krokami silnika. Jak się
zapakowało dużą wartość, stacja chodzila, do tego słychać było jak silnik
przeskakuje półścieżki...
A grająca stacja jest tu:

http://www.youtube.com/watch?v=5gnMgmlKi_o

--