problem z rozruchem wentylatora

w zasilaczu komputera wymieniłem wentyle na 12cm
od czasu do czasu przy przełączeniu na 5V nie startują

zatem przydałoby jedno z dwojga:
1. kontrola, może prądu, bo chyba jak nie kręci bierze mniej lub więcej niż
przy normalnej pracy
2. po włączeniu komputera startują na 12v, potem przełączają się na 5v

na procku to widzę kontrolkami (aida)
a na zasilaczu... palcem ;p bo zbyt cicho chodzą

--
http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/operatorzy /
http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator /

Jakieś pytanie będzie, czy tylko chcesz pocieszenia pt. "urzekła mnie
twoja historia"?

[...]

Dobrze, ale gdzie ta kontrola, gdzie to przełączenie? Masz te wentyle
podłączone do płyty, czy idą prosto z zasilacza? Nic nie napisałeś w
szczegółach, a grupowa szklana kula do Euro 2012 jest nieczynna bo Tusk
zabrał, żeby diagnozować usterki na stadionach i autostradach.

Re: problem z rozruchem wentylatora

nie jestem elektronikiem, tylko amatorskim dłubaczem
napięcie 12/5/masa z molexa do przełączników 12/5
no i potem do wentylatorów procek/zasilacz
na grafie jeszcze nie wymieniłem

--
http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/operatorzy /
http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator /
Re: problem z rozruchem wentylatora
To nie masz płyty głównej z kontrolą obrotów? Bo współcześnie to chyba
wszystkie płyty mają. Tak jest zdecydowanie praktyczniej niż się bawić w
jakieś chałupnicze metody. Zwłaszcza, że 5V jest przeznaczone do
zasilania logiki i terkoczący[1] wentylator może szkodzić.

[1] nie potrzeba oscyloskopu - wystarczy włączyć w szereg z wentylatorem
głośnik o małej rezystancji, żeby posłuchać w jaki sposób prąd jest
pobierany przez wentylator

Re: problem z rozruchem wentylatora

Nie napisałeś co chcesz uzyskać. Chcesz podłączyć wentylatory na 12V do
5V żeby były cichsze i wolniejsze? Chcesz sam wybierać im prędkość?
Może lepiej to zrzucić jednak na czujniki, które są na płytach i
regulują obroty w zależności od temperatury a nie nastroju.

pozdr.
w.

Re: problem z rozruchem wentylatora

na 5V wszystko jest naprawdę cichutko

wentylatory 3 pin na płycie mam 4pin, to może dałoby się jakoś dostosować, a
jak będzie za ciepło to chyba poda więcej niż 5v i wentylator zastartuje

wentyl na zasilaczu kontroli nie ma
bo wpiąłem się do molexa nie przewodów jego wentylatora
możliwe że nie ma kontroli prędkości bo tania 350W

chcę by cały czas chodziły na 5v, ale coś nie zawsze mają siłę na 5v
wystartować w zasilaczu w letnie upały, to sobie przełączę na 12v

w sumie pisałem...

[...]

W drugiej dekadzie XXI wieku tanie zasilacze mają od spodu zamontowany
duży wolnoobrotowy wentylator, którego wcale nie słychać, więc nie
potrzeba regulacji.

Teraz to chyba każda płyta ma regulowane napięcie zasilania wiatraków.
Ale za starych czasów w każdym kiosku z komputerami sprzedawano
(1) wtyczkę i gniazdko wentylatorowe połączone kabelkiem i opornikiem
obniżającym prędkość wentylatora, (2) to samo w wersji Deluxe, czyli
z potencjometrem, (3) wykonaniu Full Wypas z Wyczesem potencjometr ten
był przeznacony do zamontowania w szparze dla dyskietek. Nie wykluczam,
że bywały potencjometry z wtórnikiem emiterowym. Ja bym wrócił do Starych
Sprawdzonych Sposobów. Może być tak, że 5V, to mało, a 5,2V będzie w sam
raz.

Re: problem z rozruchem wentylatora

ten mój jest raczej starszy, nie lubię tego typu zasilaczy
stosuję wentylator wywiewający z tyłu obudowy

--
http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/operatorzy /
http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator /
Re: problem z rozruchem wentylatora

One też wywiewaja z tyłu obudowy, tyle że tłoczą powietrze z dołu.
W cyrkulacji powietrza wewnątrz obudowy nic się nie zmienia, tyle
że jest ciszej. A wentylator żyje dłużej zanim nie zacznie warczeć
jak ruski czołg.

Re: problem z rozruchem wentylatora
1. masa
2. 12v
3. sensor
4. control (tylko 4pin)

ciekawe co by bylo gdybym przepiął z 12v do control
nie testowałem bo czasem coś uwalę ;p

gdy podpiąłem wtyczkę wentyla w te 3 pierwsze (tak pasuje)
to niestety nie jest zbyt cichodzi
a 25stopni na procesorze nie musi być

--
http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/operatorzy /
http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator /
Re: problem z rozruchem wentylatora

Dawnymi czasy na taką samą okoliczność przyrody podłączyłem wiatrak
między 5 a 12V, minus do 5V, dostawał 7V i zawsze startował.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

Świetny pomysł. W razie zwarcia w wentylatorze cały komputer do
wyrzucenia, bo komponenty zasilane z +5V dostaną +12V.

Re: problem z rozruchem wentylatora

A bo to panie trzeba ten, no, wyłącznik różnicowoprądowy zainstalować.

Re: problem z rozruchem wentylatora

Jeden to mało. Co najmniej sześć.

Re: problem z rozruchem wentylatora
A ciekawe, że współczesne różnicówki, w przeciwieństwie do tych z lat
70., potrafią już reagować na prąd stały.

Re: problem z rozruchem wentylatora

No, a wiesz jaki jest układ elektroniczny wentylatora? Istnieje tam
możliwość całkowitego zwarcia? W kwestii praktycznej - działało toto do
czasu zmiany kompa na nowszy z regulowanymi wiatrakami, nawet nie wiem
ile lat bo nie mam parcia na posiadanie najnowszego sprzętu.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: problem z rozruchem wentylatora

Zależy, co to za wentylator. Normalnie są tam 2 pary cewek i scalony
przełącznik hallotronowo-tranzystorowy. Scalak ma 4 nogi - zasilanie,
masa i 2 wyjścia na cewki, więc w razie zwarcia zasilanie-masa mogłoby
stać się tak jak napisałem.

Re: problem z rozruchem wentylatora
Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
[..]

Budowa wewnętrzna owego scalaczka nie pozwala na przepuszczenie prądu
niszczącego cokolwiek (drucik łączący wyprowadzenie i strukturę), choć
znając prawa murphy'ego komuś coś by uszkodziło.
Inna kwestia, widział ktoś wiatrak od PC robiący zwarcie?