pobudzanie generatora impulsow z Windows

Czesc,

potrzebuje zrobic w Windows nastepujaca rzecz:

co 1 sek.  wyslac na RS-232 (podlaczonego via USB) i wyzwolic
generator impulsow (na NE556). Czas trwania impulsu (np.
200/100/800/500ms) jest ponizej 1 sek, wiec nie bedzie zazebiania.

Nie chcialbym dawac jeszcze procka malego, ktory po odebraniu zadania
"wachlowalby" odpowiednimi pinami (np. rts, cts itp). Chcialbym
bezposredni z windowsa ruszyc te linie i nimi wyzwolic generator. Da
sie to tak zrobic?

--
ThinkXtra

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows
na razie nie chce z pewnych wzgledow generowac impulsow w malym procku
(to pozniej).

--
ThinkXtra

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

Jest parę możliwości, zależy też od wersji Windowsa. W wersjach < W2000
to jest proste, możesz pisać bezpośrednio na porty. W wersjach
późniejszych musisz zainstalować drivery. Szukaj pod hasłem "virtual COM
ports". Używam podobnego tricku do napędzania silnika krokowego przez
port drukarki. State machine jest na windowsie, port równoległy służy
wyłącznie do "machania nóżkami". Podobny system mam do sterowania
tablicą z LEDami (matryca 121 sztuk).
Do USB dałbym osobiście międzymordzie na FT232RL. Do sklejenia w
parędziesiąt minut na płytce uniwersalnej, jak się sprężysz, to zmieści
się toto do wtyczki USB. Coś takiego mam do sterowania wskaźnikiem
laserowym z poziomu programu. Napędzane jest to jednak nie przez RS232
(to jest wolne), ale w trybie bit bang FT232R.

To, że timing w Windowsie jest niespecjalnie deterministryczny to chyba
wiesz?

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

Ciekawym rozwiązaniem jest też wykorzystanie DTR i RTS jako linii I2C
i użycie np. PCF8574 lub innego extendera. W jednym projekcie musiałem
ustawić przez port szeregowy kilka wyjść i to się okazało najprostsze.
Dwa tranzystory, dwie diody, cztery rezystory i gotowe.

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

Tylko czasami nie działa z kabelkami USB, bo timing się rozjeżdża.

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

Timing w I2C?

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows
Też. Niektóre scalaki nie lubią, jak SCL ma "dziury" i np po 6 impulsach
clocka jest przerwa na 3-4 takty, a kabelki USB (a konkretnie drivery do
nich) potrafią zrobić przerwę w transmisji w najmniej odpowiednim momencie.

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

Nie spotkałem się z tym... jakie scalaki? Proste extendery IO też, czy
raczej jakieś bardziej skomplikowane, pamięci, itd?

A to na pewno, z tym trzeba się liczyć...

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows
Numerka w głowie nie mam, ale mieliśmy to raz z akceleratorem, raz z
przetwornikiem 4xDA (MAX5cośtam) i (też MAXIMA) expander/LED-Driver.
Odkryliśmy w czasie debugowania. Robiliśmy przerwy po 4 SCLach by lepiej
widzieć na oscyloskopie, czasami wyskakiwał nam NACK od scalaka, przy
pełnym burst tych problemów nie było.

Dlatego gotowych kabelków nie używam do tych celów, ale mam pudełko
FT232R pod łapką. Do machania nóżkami nadaje się świetnie, a i RS232
niezależnie od nóżek można użyć. A w jednym ustrojstwie użyliśmy drania
też do identyfikacji, używając kodu z EEPROMa.

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows
Użytkownik "Waldemar Krzok"  napisał w wiadomości grup

I2C ma tez druga specyfikacje (SM bus ?), ktora sie wiele nie rozni,
ale timeot ma dodany.
Tylko chyba dosc dlugi i nie powinien byc problemem.

I szybko macha ? Bo ja kiedys uzylem takiej przejsciowki, to sie
okazalo ze miedzy zmianami jest 1ms, co sie chyba zgadzalo ze
specyfikacja USB, wiec wiecej juz nie probowalem.

J.

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

Ja używałem statycznie (załączanie i wyłączanie laserów), więc mi
zwisało. Jak potrzebujesz z większą szybkością, to stosujesz
bit-bang-mode. Masz wtedy 1us między zmianami, ale RS232 wtedy nie
działa. Używając tylko GPIO i mając RS232 możliwe, że wyżej 1ms nie
wyciągniesz.

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

To zależy jakiej dokładności/niezawodności oczekujesz. Ale z grubsza da
się. Do majtania linią RTS wystarczy funkcja EscapeCommFunction

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa363254 (v=vs.85).aspx

Wcześniej trzeba sobie otworzyć port szeregowy, bez kontroli przepływu:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms810467.aspx

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

A czy nie będzie przypadkiem problemu dla tego generatora, jeśli jako
pobudzenie dostanie po prostu bajt (kilka mikrosekundowych impulsów)? Wtedy
nie trzeba by się bawić w żadne machanie nogami, bezpośredni dostęp do
portu
i inne wynalazki, tylko po prostu otwierałoby się port COM, wysyłało bajt i
już. Byłoby to bardzo proste w realizacji.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

Zawsze można wysłać bajt 0x00, 0xff (sam bit startu) lub inny pomiędzy
(taki, by na początku ramki były same zera a na końcu same jedynki).
Można to zrobić nawet takim programem terminalowym (jeśli chodzi o
wysyłanie z interwałem czasowym):
https://sites.google.com/site/terminalbpp/

Zmieniając prędkość transmisji można regulować czas trwania impulsu
(jeśli kombinacje bitowe nie wystarczą).

Pozdrawiam,
Paweł

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

Rozwiązanie dobre ale pytanie czy autor dopuszcza generowanie impulsów
podczas startu komputera. Różne systemy lubią wysyłać różne rzeczy na
różne porty przy starcie.

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

To nie dotyczyło przypadkiem LPT?

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

Myszka po serialu tez moze byc PnP.

W ktoryms z windowsow bylo ustawienie zeby myszki nie sprawdzal, bo
sie upsy wylaczaly przy starcie systemu :-)

J.

Re: pobudzanie generatora impulsow z Windows

LPT to swoją drogą, z COM-em też tak bywa.

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Site Timeline