płytkarnia i dokumentacja

Michał napisał(a):

6*5=30zł

U mnie wychodzi jakieś 2-2,5 raza taniej.

U ciebie dokumentacja wynosi 15 zł? Podaj namiary.

Reply to
Mariusz Dybiec

Pawel napisał(a):

Dokumentacja to nie tylko klisze z rysunkiem ścieżek ale np plik dla drukarki numerycznej. Na kliszach i w owiercie trzeba dodać (najczęściej poza obrysem płytki) otwory ustalające dla wiertarki oraz punkty centrujące dla dla płytek dwuwarstwowych. Dochodzą jeszcze inne szczegóły technologiczne. Bez dokładnej znajomości technologii w tej płytkarni nie zrobisz sam dokumentacji, która mogłaby być od razu użyta na produkcji. Ktoś to musi w płytkarni przygotować a przecież godzina pracy fachowca kosztuje sporo. A cena dokumentacji nie jest porażająca - dla 2 warstw z metalizacją otworów to około 60 zł. Chyba, że zlecasz małej firmie płytkę jednowarstwową, ręcznie wierconą to wystarczy jak wyślesz kliszę z naświetlarki postscriptowej na kliszy drukarskiej.

Reply to
Mariusz Dybiec

Witam.

Mam zamiar poraz pierwszy zamówić zrobienie płytki w płytkarni. Czy ktoś mógłby mnie uświadomić?

W cenniku jest coś takiego jak "dokumentacje(klisze)", ktora oczywiście przewyższa cenę płytki.

Czy to jest koniczne do zrobienia płytek? Czy dla mnie to będzie do czegoś potrzebne, przydatne? Czy w każdej płytkarni robią taką dokumentację i trzeba za nią płacić? Rozumiem że to robi się raz dla jednego projektu płytki?

Dzięki za pomoc Paweł

Reply to
Pawel

Tak

To zostaje w płytkarni

Tak, zwykle przechowują jakiś czas. Potem można zamówić płytki ponownie bez ponoszenia kosztów.

Ogólnie koszty z przygotowaniem (dokumentacje) są bardzo wysokie w stosunku do ceny samej płytki. Stosunkowo tanio robi to Merkar - niestety ostatnio chyba za dobrze go 'reklamowałem' i długo się czeka na realizację.

Reply to
EM

Witam.

Hm. W cenniku na ich stronie dokumentację podają w tabeli "inne usługi".

Ale ja nie chcem innych usług tylko płytki. To co i tak mi naliczą za dokumentację? Nie mogę zamówić tylko płytek? Właśnie tego nie kumam w tych płytkarniach.

Pozdrawiam Paweł

Reply to
Pawel

Ooo. A tutaj znowu nawet nie wspominają o żadnej dokumentacji.

Paweł

Reply to
Pawel

Użytkownik "Pawel" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:emdnq5$ti9$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Wyjaśnie Ci z grubsza. Dokumentacje=klisze. Z kliszy robi się płytki poprzez naświetlanie. Bez klisz nie ma płytek. Czy jeszcze coś nie rozumiesz? Klisze mozesz sam wykonać w jakimś zakładzie poligraficznym. Poszukaj w googlach, było o tym. Każda klisza to jakieś 3-5zł. Każda waarstwa (miedzi, soldermaski,opisu) to jedna klisza. Pomnóż i oblicz sobie, czy to się opłaca. U mnie wychodzi jakieś 2-2,5 raza taniej.

Pozdrawiam

Pawel napisał(a):

Żeby zakład zrobił ci płytki, najpierw musi zrobić klisze bo taka jest technologia i tego nie przeskoczysz. To tak jakbyś chciał zrobić płytkę metodą żelazkową nie drukując ścieżek na folii.

Reply to
Krzysztof Piecuch

6*5=30zł

Pawel napisał(a):

[...]

Użytkownik "Pawel" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:emdnij$sok$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Możesz zamówić tylko płytki jak sam dostarczysz potrzebną dokumentację (klisze i pliki sterujące ich wiertarką). Techno Service ma chyba taką usługę, że małe płytki od kilku zamawiających składa na wspólne klisze, ale potem nie możesz płytki powtórzyć, bo musieliby też zrobić tamte inne, których nikt nie chce. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Tam gdzie ja planuje zrobić płytki w styczniu (drukowane.pl) to komplet klisz kosztuje 50zł + VAT, czyli 61zł. Jakiś miesiąc temu szukałem w googlach wiadomości na temat przygotowania klisz we własnym zakresie. Znalazłem zakład poligraficzny w Katowicach wykonujący klisze w cenie około 3-5zł w zależności od rozdzielczości dpi. Niestety nie przytoczę adresu www, bo mi go wcieło z całym archiwum FireFoxa z laptopa. Te klisze mają jakąś nazwę trzy literową jak dobrze pamiętam. Ktoś na pewno przypomni na grupie czego dokładnie szukać. Mi się to udało więc i Tobie sie uda. Wykonując płytki jednostronne potrzebujesz 3 klisz, czyli jeszcze taniej. W googlach jedna osoba wypowiadała się o robieniu klisz dla płytkarni(tam koszt był około 3 zł za klisze jak mnie pamięć nie myli),poszukaj.

Pozdrawiam

Mariusz Dybiec napisal(a):

No nie. One sa Ok rowniez dla duzych, precyzyjnych, dwuwarstwowych plytek.

Reply to
Marcin E. Hamerla

Bardzo OT. Widac, ze potrzebujesz exteension'a do FF o nazwie foxmarks

medenes

Bo dostali nową zabawkę do testowania płytek (to na plus oczywiście) i dlatego się nie wyrabiają (to na minus) ;)

Pozdrawiam, sword

Reply to
Adam Jurkiewicz

Dziekuję, ale w FF2.0 już jest opcja EXPORT i IMPORT w zarządzaniu zakładkami. Robi fajny plik HTML, który można czytać bez FF (tworzy linki do stron). Mi by się przydała chyba lecytyna, bo czyściłem laptopa przed wysyłką do serwisu i o zakładkach poprostu zapomniałem :/

Pozdrawiam

Marcin E. Hamerla napisał(a):

Niezupełnie. Płytkarnie nie lubią robić na poligraficznych bo podobno za bardzo płyną. Poza tym płytkarnie same chcą zblokować sobie płytki według swojego upodobania. A także wymagania dotyczące punktów technologicznych są specyficzne dla konkretnej płytkarni. Jak nie współpracowałeś z nimi to nie wiesz gdzie je rozmieścić żeby były przez nich akceptowane. Kiedyś tak dostarczałem klisze dla Eldosa czy Norela. Ale to było gdy dokumentacja kosztowała 300zł. Teraz przy cenie 60zł byłoby mi szkoda roboty a i tak bym ich całkiem nie uwolnił od prac nad dokumentacją.

Reply to
Mariusz Dybiec

Mariusz Dybiec napisal(a):

Bujda na resorach. Nieudolnosc kolesi + chec zarobienia na dokumentacji.

Ja tam blokuje plytki tak jak chce to Elpin.

j.w.

60? Pewnie kolesie naswietlaja na naswietlarkach.
Reply to
Marcin E. Hamerla

Michał napisał(a):

OK. Tak jak pisałem klisze to nie to samo co dokumentacja.

Tanie klisze z naświetlarki to w prawie każdym zakładzie poligraficznym możesz zrobić. Tylko po co. Pojedynczą płytkę można sobie zrobić żelazkiem czy Positivem. A jak potrzebujesz więcej to koszt dokumentacji nie ma większego znaczenia.

Reply to
Mariusz Dybiec

Marcin E. Hamerla napisał(a):

Z mojej wiedzy też wynika, że błąd z dylatacji jest mało istotny dla zgrywania masek. Ale z drugiej strony gdyby mi przyszedł klient ze zleceniem ale przyniósłby mi np. cynę od rur miedzianych i kazał to używać (aby trochę utargować z ceny) to wybacz nie traktowałbym go poważnie :)

A ja nie chcę się wiązać z konkretnym wykonawcą. Norel kiedyś wymagał trzech punktów centrujących w rogach, dwóch punktów na kołki ustalające w wiertarce. Całość otoczona czarnym paskiem ok 15mm. Do tego blokowanie no i współrzedne na wiertarkę EMMA? metryczne z wiodącymi zerami i przesuniętym początkiem układu współrzędnych. Ani to wysłać innej płytkarni jak coś z nimi nie tak ani to wygodne do robienia poprawek.

Ja im tam do garów nie zaglądam. Patrzę na efekty pracy.

Reply to
Mariusz Dybiec