Manipulator liniowy.

Panowie,

szukam elementu, będacego cyfrowym odpowiednikiem potencjometru
suwakowego, tak jak tzw. enkoder impulsowy jest odpowiednikiem
potencjometru obrotowego.

Owszem, znalazłem sensory położenia z np. fotokomórka i paskiem dziurek,
ale to nie wyglada i za drogie.

Teoretycznie nadałby sią linowy czujnik dotykowy (pojemnosciowy), ale
potrzebuje aż 16 na panelu czołowym 2U, i do tego nie jestem pewien
ergonomii i niezawodności.

Może ktoś spotkał taki linowy enkoder impulsowy ?

Pozdrowienia

Roman Rumian

Re: Manipulator liniowy.
Nie napisałeś nic na temat rozdzielczości i dokładności,
więc rozwiązań jest wiele począwszy od potencjometru suwakowego
na wejściu przetwornika A/D aż do suwmiarki z " Biedronki" za zł 16.
pzdr,
Andrzej

Re: Manipulator liniowy.

Z tym ze potencjometry maja swoje wady,
suwmiarki to dopiero polprodukt, a moze nawet cwiercprodukt,
a liniowe enkodery absolutne .. raczej drogie, i nadal nie
przypominaja manipulatorow.

Przyjdzie chyba dac kilka przyciskow, wyswietlacz graficzny i
mikroprocesor :-)

J.

Re: Manipulator liniowy.
W dniu 2010-02-01 17:47, J.F. pisze:
(...)

Nie, takie rozwiązanie odpada - mamy to przemyslane. :-)

Zapomniałem o potencjometrze i A/D - nie wykluczone, że to może byc ,
pod warunkiem, ze starzenie pod wpływem prądu polaryzacji spowoduje
równowmierna zmianę całej ściezki oporowej i dyskretne wartości nie
zmienia położenia.
Wykonałem juz prototyp, ale jeszcze nie miałem czasu na sprawdzenie tego
aspektu.
Chciałoby sie jednak mieć w pełni "cyfrowe' (impulsowe ?) rozwiązanie,
zwłaszcza, że konstrukcja mechniczna jest łatwa do wymyślenia, łącznie z
np. wykorzystaniem do tego celu enkodera obrotowego.

Pozdrowienia

Roman Rumian

Re: Manipulator liniowy.

Skoro macie przemyslane, to macie wybrane i enkodery, bo przeciez
nie mysleliscie z sufitu :-P

W ukladzie potencjometrycznym [napieciowym] mysle ze bedzie dzialac
bez takich problemow, za to wiadomo - po latach potencjometry
trzeszcza, trzeba to bedzie filtrowac i kondensatorami i w
programie.

Liniowych takich nie widzialem, ale moze sie cos pojawilo w
nieprzemyslowej cenie.

J.

Re: Manipulator liniowy.
W dniu 2010-02-01 19:10, J.F. pisze:
(...)

Nie, mamy przemyslane TYLKO to, że takie rozwiazanie jest niewygodne i
dlatego odpoada.
(...)

Ano własnie i dlatego potrzebne w pełni "cyfrowe" rozwiazanie.
(...)

Właśnie znalazłem. :-)

RR

Re: Manipulator liniowy.

No to pojedź po bandzie i zastosuj "suwaki" w postaci sensorów
pojemnościowych:
http://atmel.com/products/bsw/default.asp

Re: Manipulator liniowy.

A dokładnie np. to:
http://atmel.com/dyn/products/product_card_mcu.asp?part_id44%63

Re: Manipulator liniowy.
W dniu 2010-02-02 02:08, Adam Dybkowski pisze:

Tak, to pierwsze sprawdziłem, ale też wychodzi sporo elektroniki dla 16
suwaków. ;-(

Czy ma Pan jakieś doświadczenia i zdanie na temat niezawodności,
przypadkowych przełączeń itp. ?

Dziękuję. :-)

RR

Re: Manipulator liniowy.
W dniu 2010-02-01 17:00, Andrzej pisze:
(...)

Ponieważ ma to słuzyć do nastawiania głównie wzmocnień, 64 pozycje to
minimum, ale nie więcej niż 256 i chodzi tylko o to, aby kolejne
wartości nie zmieniały bezwzglednego położenia.

Roman Rumian

Re: Manipulator liniowy.
Znalazłem:
http://www.infinium-tech.com/downloads/Infinium%20data%20sheet%2045mm%20v1.4.pdf

Ale szukam dalej - coś tańszego. ;-)

RR

Re: Manipulator liniowy.

A może to co stosuje się w obrabiarkach CNC do pozycjonowania ?
Generalnie rozwiązaniem polegało na tym, że czujnik przesuwa się nad
magnesem wykonanym jak grzebień. Przesuwanie czujnika powodowało
powstawanie impulsów, które można by zliczać. Może ktoś pamięta jak to
się nazywało Mnie po głowie chodzi liniał magnetyczy, ale to może
prowadzić w maliny.

Pozdrawiam,
Wojtek.

Re: Manipulator liniowy.

PS. Znalazłem po czasie ;)
Induktosyn liniowy.

Wojtek.

Re: Manipulator liniowy.
W dniu 2010-02-01 22:29, Wojciech Bartczak pisze:

Niezły pomysł, ale też nie pasywny, jak enkoder obrotowy.
Dostałem cenę tych znalezionych przez mnie cyfrowych fader'ów - £17.50
sztuka prĂłbki. :-(

Dziękuję.

RR

Re: Manipulator liniowy.

http://www.eldar.biz.pl -> Liniały magnetyczne
Fajne sa. Sęk w tym, że to nie ta klasa precyzji i zupełnie nie ten
przedział cenowy. ZTCP to z założenia chodziło o trwały, nietrzeszczący
manipulator. A do tego umieszczony na płycie czołowej i zwielokrotniony
x16.

Tak się zastanawiam...
Jakieś proste pokrętło/enkoder typu 'grzechotka' +  cięgło? Taka
odwrócona imitacja skali radiowej.
A może liniowa zębatka przenosząca ruch posuwisty na ośkę enkodera?

Niestety nie kojarzę żadnego gotowca.

--
MDz

Pozdrowienia dla grupy!
Re: Manipulator liniowy.

A moze po prostu kolko z wystajacym kawalkiem ?

Tylko wymaga enkodera absolutnego, a to znow inny poziom cen.

jak pisalem .. trzeba jeszcze raz przemyslec czemu przyciski sa
niewygodne i dojsc do wniosku ze nieprawda :-)

Ewentualnie zamiast przyciskow +/- zestaw impulsatorow obrotowych :-)

J.

Re: Manipulator liniowy.

A może coś takiego: http://tinyurl.com/yzg5t84 (optyczny detektor
pozycji). Ewentualnie LVDT (patrz "Sztuka elektroniki" cz.2 rozdział
"15.03 Odkształcenie i przemieszczenie" :) )
Pozdrawiam
GRG

Re: Manipulator liniowy.

Fajne :)

Namiar na producenta, tudzież na inne karty katalogowe i listę
dystrybutorów:
http://www.sitek.se /

--
MDz

Re: Manipulator liniowy.
W dniu 2010-02-02 19:23, Marek Dzwonnik pisze:
(...)

To był również mój pierwszy pomysł i uwazam, ze to jest najlepsze
rozwiązanie, bo jest pasywne i daje informacje o kierunku ruchu.
Potrzeba mechanika precyzyjnego, który wymyśli proste i sztywne
(nawijana taśma metalowa ?) przełozenie ruchu posuwistego na obrotowy.
Dodając wyłacznik krańcowy (1 lub 2) mozna uzyskać bezwzgledne kodowanie.
:-)

RR

Site Timeline