Linia paskowa

Witam,

Potrzebuję połączyć modem GSM (sim900) ze złączem SMA. Wychodzi na to, że muszę pociągnąć linię paskową o impedancji 50R.

Z kalkulatora dla linii niesymetrycznej (laminat dwustronny 35um/1,5mm):

ścieżka 2,8mm. Trochę szeroka zwłaszcza, że raster wyprowadzeń w modemie to 1mm.

Wersja z linią koplanarną:

laminatu 35um/1,5mm wychodzi ścieżka 1,3mm, odstęp od masy 0,2mm (nie chcę dawać mniej ze względu na płytkarnię).

I teraz pytania:

- czy macie może linki/skany jakiś wzorów inżynierskich do obliczania linii koplanarnych, ale w wersji z masą po obydwu stronach, tak żebym mógł zweryfikować obliczenia kalkulatora?

- czy linia koplanarna nie będzie miała dodatkowych wad (np. zwiększonej pojemności), które zniwelują zysk z "dopasowanej" impedancji linii?

- może nie ma co się spinać i po prostu dać niesymetryczną linię paskową ze ścieżką taką jaką da się upchnąć (około 1,5mm, czyli impedancja ponad

70R)? W końcu laminat to będzie zwykły FR4 i nie będę miał możliwości zweryfikowana obliczeń po zrobieniu płytki.
Reply to
Zbych

Modem ma dość duży zapas mocy/czułości. Nawet niedopasowane połączenie będzie jakoś działało. Jeśli chodzi o dokładne obliczenia to moim zdaniem niewiele to da. Przenikalność dla FR4 może być bardzo różna. Jedyna droga to kupić arkusz laminatu i dopasować wymiary ścieżek do parametrów tego konkretnego kawałka materiału.

Paweł

Reply to
Paweł

W dniu 2011-04-11 09:30, Zbych pisze:

No i wyjeżdżasz cienką ścieżką a potem ją płynnie rozszerzasz.

No ale jeśli będziesz miał miejsce na masę wokół linii koplanarnej, to zapewne znajdziesz też miejsce na zwykłą niesymetryczną i trochę pustego sąsiedztwa wokół niej.

Możesz ewentualnie zrobić układ na laminacie 0.8mm. Ja tak w każdym razie robię.

Reply to
Mario

W dniu 2011-04-11 10:38, Paweł pisze:

Ale jest pod pierwiastkiem to nawet różnice między 4 a 5 nie dają dużego wpływu. W końcu to nie paskowy iterferometr czy obwód rezonansowy.

Reply to
Mario

W dniu 2011-04-11 11:08, Mario pisze:

Z tym pustym sąsiedztwem to jest problem. Zaraz obok są pady od zasilania modemu, a prześwit między padami masy złącza SMA mam jakieś

2,5mm, więc ścieżka 2,8 i tak nie przejdzie (kolejne przewężenie).

Odległość między padem anteny w modemie a padem w gnieździe SMA to 10mm.

Dlatego najbardziej by mi pasowała linia koplanarna FGC, bo i tak po bokach linii antenowej mam masę.

Tego też bym chciał uniknąć, bo na płytce jest sporo złączy i niektóre wymagają trochę siły przy wciskaniu.

Reply to
Zbych