Linia paskowa

Potrzebuję połączyć modem GSM (sim900) ze złączem SMA. Wychodzi na to,
że muszę pociągnąć linię paskową o impedancji 50R.

Z kalkulatora dla linii niesymetrycznej (laminat dwustronny 35um/1,5mm):
http://www.mantaro.com/resources/impedance_calculator.htm#microstrip_impedance
wychodzi ścieżka 2,8mm. Trochę szeroka zwłaszcza, że raster wyprowadzeń
w modemie to 1mm.

Wersja z linią koplanarną:
http://chemandy.com/calculators/coplanar-waveguide-with-ground-calculator.htm
Dla laminatu 35um/1,5mm wychodzi ścieżka 1,3mm, odstęp od masy 0,2mm
(nie chcę dawać mniej ze względu na płytkarnię).

I teraz pytania:

- czy macie może linki/skany jakiś wzorów inżynierskich do obliczania
linii koplanarnych, ale w wersji z masą po obydwu stronach, tak żebym
mógł zweryfikować obliczenia kalkulatora?

- czy linia koplanarna nie będzie miała dodatkowych wad (np. zwiększonej
pojemności), które zniwelują zysk z "dopasowanej" impedancji linii?

- może nie ma co się spinać i po prostu dać niesymetryczną linię paskową
ze ścieżką taką jaką da się upchnąć (około 1,5mm, czyli impedancja
ponad
70R)? W końcu laminat to będzie zwykły FR4 i nie będę miał możliwości
zweryfikowana obliczeń po zrobieniu płytki.

Re: Linia paskowa

Modem ma dość duży zapas mocy/czułości. Nawet niedopasowane połączenie
będzie jakoś działało.
Jeśli chodzi o dokładne obliczenia to moim zdaniem niewiele to da.
Przenikalność dla FR4 może być bardzo różna. Jedyna droga to kupić
arkusz laminatu i dopasować wymiary ścieżek do parametrów tego
konkretnego kawałka materiału.

Paweł

Re: Linia paskowa

Ale jest pod pierwiastkiem to nawet rF3%BFnice miEA%dzy 4 a 5 nie dajB1%
 duBF%ego20%
wpB3%ywu. W koF1%cu to nie paskowy iterferometr czy obwF3%d rezonansowy.

--20%

Re: Linia paskowa

No i wyjeBF%dBF%asz cienkB1% B6%cieBF%kB1% a potem jB1% pB3%ynnie rozszer=
zasz.

No ale jeB6%li bEA%dziesz miaB3% miejsce na masEA% wokF3%B3 linii koplan=
arnej,
to zapewne znajdziesz teBF% miejsce na zwykB3%B1 niesymetrycznB1% i troc=
hEA%20
pustego sB1%siedztwa wokF3%B3 niej.

kszonej

MoBF%esz ewentualnie zrobiE6% ukB3%ad na laminacie 0.8mm. Ja tak w kaBF%d=
ym20%
razie robiEA%.

--20%

Re: Linia paskowa

Z tym pustym sąsiedztwem to jest problem. Zaraz obok są pady od
zasilania modemu, a prześwit między padami masy złącza SMA mam jakieś
2,5mm, więc ścieżka 2,8 i tak nie przejdzie (kolejne przewężenie).

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/0/pid/10840/page/2/backurl

Odległość między padem anteny w modemie a padem w gnieździe SMA to 10mm.

Dlatego najbardziej by mi pasowała linia koplanarna FGC, bo i tak po
bokach linii antenowej mam masę.

Tego też bym chciał uniknąć, bo na płytce jest sporo złączy i niektóre
wymagają trochę siły przy wciskaniu.

Site Timeline